נשיא איראן איברהים ראיסי אמר הערב ( שבת) שטהרן מוכנה לחדש את השיחות על הצלת הסכם הגרעין – בתנאי שלא תהיה נתונה ללחץ של המערב במהלך המו"מ. בריאיון לטלוויזיה הממלכתית אמר ראיסי: "הלחץ לאורך המו"מ כבר נכשל בעבר. האמריקנים והאירופאים ראו פעמים רבות שמו"מ תחת לחץ לא עובד. מה שאנחנו רוצים בשיחות האלה זה להסיר את הסנקציות האכזריות".
"האמריקנים והמערביים רוצים שיחות עם לחץ – איזה מין שיחות אלה? כבר הודעתי שיהיו לנו שיחות על האג'נדה של הממשלה שלנו, אבל לא תחת לחץ", הבהיר הנשיא ראיסי. "השיחות נמצאות על הפרק, אנחנו מעוניינים במו"מ ממוקד מטרה כדי שהסנקציות על העם האיראני יוסרו וחייהם של האיראנים יוכלו לפרוח". ראיסי טען הערב כי "האינטרסים של העם האיראני חשובים לנו מאוד".
3 צפייה בגלריה
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
ראיסי בטקס ההשבעה בפרלמנט בטהרן, בחודש שעבר
(צילום: AFP)
מה-9 באפריל התקיימו כמה סבבים של שיחות בווינה, כדי להחזיר את ארה"ב להסכם שממנו פרשה ב-2018, ולגרום לאיראן לכבד את תנאיו. בחודש יוני נקלעו השיחות למבוי סתום ומאז לא חודשו.
באמצע יוני אמר הנשיא דאז, חסן רוחאני, שהוא מקווה שראיסי יסיים את מו"מ הגרעין ויגיע להסכם על הסרת הסנקציות האמריקניות. גורמים במערב מעריכים שאם השיחות יחודשו הממשל האיראני תחת הנהגתו של ראיסי – איש דת שמרן וקיצוני – יאמץ גישה נוקשה יותר מזו של הממשל הקודם.
כמו בנושאים אחרים באיראן, גם בנושא הגרעין המילה האחרונה היא של המנהיג העליון עלי חמינאי. בסוף יולי אמר חמינאי שמו"מ הגרעין תקוע בגלל ארה"ב – ושטהרן לא תקבל את הדרישות "העקשניות" של וושינגטון. חמינאי אמר שהאמריקנים, שנטשו את הסכם הגרעין ב-2018, מסרבים להתחייב שלא יעשו זאת שוב בעתיד - ולכן הלקח הוא שאסור לסמוך על המערב.
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
המנהיג העליון חמינאי. הלקח: אסור לסמוך על המערב
(צילום: AP)
בחודש שעבר, ימים ספורים אחרי שראיסי הושבע לנשיא, הוא שוחח עם נשיא צרפת עמנואל מקרון – המנהיג הראשון מהמערב ששוחח איתו. בשיחה עם מקרון אמר ראיסי לנשיא צרפת כי ארה"ב והאיחוד האירופי חייבים לעמוד בהתחייבויות שנתנו במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015.
לפי סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א ראיסי אמר למקרון: "בכל מו"מ שיתקיים זכויותיה של איראן חייבות להיות מובטחות ולזכות לערבויות". בשיחה תקף ראיסי את ארה"ב על שנטשה את ההסכם והטילה מחדש סנקציות על הרפובליקה האיסלאמית. עם כניסתו לתפקיד אמר ראיסי שיפעל להסרת "הסנקציות הרודניות" של ארה"ב. קודם הדגיש שלא ינהל מו"מ לשם המו"מ בלבד.
3 צפייה בגלריה
איראן צרפת איברהים ראיסי עמנואל מקרון
איראן צרפת איברהים ראיסי עמנואל מקרון
ראיסי ומקרון שוחחו בחודש שעבר, ימים אחרי שנשיא איראן הושבע לתפקיד
(צילום: EPA, AP)
בחודש שעבר הביעו צרפת, גרמניה ובריטניה דאגה רבה מהדו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). הסוכנות דיווחה אז על הפרות נוספות בהסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות. רוברט מאלי, השליח האמריקני לענייני איראן, אמר בסוף השבוע שהממשל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא יכול "לחכות לנצח" לחזרתה של טהרן לשיחות על הצלת הסכם הגרעין.