"זה הביא אותי למצבים של חוסר שפיות, מצבים פסיכוטיים. הסתובבתי ברחוב בלי בגדים, קיללתי את ההורים שלי, רבתי עם כולם. לא ראיתי אף אחד בעיניים. לא שמתי לב למה שאני עושה. השפלתי את עצמי. 'נייס גאי' נמצא בכל מקום וכל ילד קטן יכול לקנות אותו".
בשבוע האחרון מת בן 31 מקריית מוצקין שסבל מדימום מוחי ואדם נוסף הגיע לבית חולים כשמצבו מוגדר קשה. לפי נתוני משרד הבריאות מסוף השבוע, עוד 32 אושפזו בדרגות חומרה שונות לאחר שצרכו "נייס גאי" - הסם הסינתטי שלהערכת רופאים עורבב עם חומר נוגד קרישה שמשמש גם כרעל עכברים. שורת האשפוזים גרמה למשרד הבריאות לפרסם הודעה חריגה: "אזהרה חמורה! מדובר בסכנת מוות מיידית. מדובר בסם שעשוי להוביל למוות גם מדימום במיוחד בעת הזו. הסם מסוכן במיוחד משום שמכיל חומרים שונים בהם סמים אחרים, רעלים וככל הנראה חומרי הדברה שמשתנים ממפיץ למפיץ".
ירון (שם בדוי), בן 20 שהתמכר לסם הפיצוציות הנפוץ, סיפר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי החל להשתמש ב"נייס גאי" כבר כשהיה בן 17. מזה כשלושה שבועות שהוא שוהה במרכז הגמילה "בראשית" שבבאר שבע. "זה התחיל מלחץ חברתי. כל החברים בשכונה עישנו. זה גם ממש זול. בסוף הם הגיעו לשימוש לבד ולמצב שהם תלויים בזה, לא יכולים בלי. חייבים לעשן כל הזמן".


"יש את זה בקיוסקים", הוא אומר, "אבל במקרה שלי מכרו לי את זה אנשים פרטיים. מנצלים את זה שילדים קונים את זה, את החולשה שלהם. רוצים לעשות כסף על חשבונם". בריאיון פנה ירון לבני נוער שמשתמשים בסם - וקרא להם "לעצור את זה כמה שיותר מהר. זה יביא אתכם למצבים שלא חשבתם שתגיעו אליהם. בסוף זה הורג. אתם תהפכו לחולי נפש ותשתגעו".
למרכז הגמילה סיפר ירון כי הגיע בעזרת הוריו. "הם מצאו את המקום ברשת ויצרו קשר עם יוסי עטיה, הבעלים, והוא שליח של אלוהים. הוא הציל את חיי. מעבר לזה שזה מרכז גמילה, זו משפחה. הגעתי לבית אוהב. אנשים פה כל כך טובים וכולם באותו מצב. כולם אותו דבר". על הפרסומים האחרונים שלפיהם הוכנס לסם הסינטטי רעל עכברים שמשמש גם כנוגד קרישה, הדגיש ירון: "לא ידעתי בכלל מה יש בזה. רק במרכז הגמילה הבנתי כמה שזה רעל. פה הסבירו לי על זה. לא ידעתי מה זה. חשבתי שזה סם שגורם לסאטלה".
4 צפייה בגלריה
שקית "נייס גאי"
שקית "נייס גאי"
שקית "נייס גאי"
(צילום: חסן שעלאן)
4 צפייה בגלריה
מעבדה לייצור סם ה-"נייס גיא"
מעבדה לייצור סם ה-"נייס גיא"
מעבדה לייצור "נייס גיא"
עו"ס יוסי אטיה, שעומד בראש מרכז הגמילה "בראשית", אמר: "השימוש בנייס גיא הוא הרעה החולה של שנת 2021. לצערי לא פחות משליש מהמטופלים מגיעים בעקבות שימוש בסם, לאחר שעברו התקפים פסיכוטיים והגיעו קודם לבתי חולים פסיכיאטריים. טווח הגילים של המשתמשים אצלנו הוא 25-18".
בשל גל האשפוזים, הסבירה בשבוע שעבר מנהלת מרכז המידע להרעלות ברמב"ם, ד"ר יעל לוריא, כי תופעה של דימום מאסיבי בעקבות שימוש בסם סינטטי כגון "נייס גאי" דווחה בארצות הברית בשנת 2018. הצעירים שנטלו את הסם אושפזו בבתי החולים בצפון, בהם רמב"ם וכרמל בחיפה. הצעירים הגיעו לחדרי המיון עם דימום פנימי ואנמיה קשה. אחד מהם נזקק לניתוח לעצירת הדימום בבית החזה. הפרמקולוג הקליני של בית החולים כרמל, ד"ר אופיר לבון, מסר ששלושה צעירים שהגיעו לבית החולים יזדקקו לאשפוז וטיפול ארוך.
"התחלתי להשתמש בנייס גאי לפני יותר מחצי שנה, אבל בזמן האחרון החומר נהיה יותר ויותר גרוע", סיפר יום קודם לכן ולדימיר, שצרך את החומר ואושפז ברמב"ם. "היו לי הזיות שלא ידעתי איפה אני. בקושי הגעתי לבית החולים ברגל. שלוש שעות הלכתי משכונת הדר. אני במצב ממש לא טוב. יצא לי דם מכל מקום". הוא הוסיף כי "למי שהחיים חשובים יותר מהנייס גאי, תפסיקו את השטויות האלה. עברתי את זה, תאמינו לי שאני יודע מה זה".
4 צפייה בגלריה
מעבדה לייצור סם ה-"נייס גיא"
מעבדה לייצור סם ה-"נייס גיא"
"מי שלוקח את החומר הזה הוא מטורף". מעבדה לייצור "נייס גאי"

"מי שלוקח את החומר הזה הוא מטורף"

על השאלה עד כמה מדובר בחומרים מסוכנים, מסביר פרופ' רפאל משולם, חתן פרס ישראל לחקר הכימיה ומומחה לקנבינואידים שהיה אחד הממציאים של הקנאביס הסינטטי, כי "בצמח הקנאביס יש חומרים מסוימים שנחקרו בצורה יסודית ואנחנו יודעים מה הפעילות של החומרים האלה, וישנם חומרים שהגוף שלנו מייצר וגם אותם בדקו בצורה יסודית. הקנבינואידים הסינתטיים זה חומרים שאנשים סינתזו ולא יודעים מה תופעות הלוואי שלהם ולמה הם עלולים לגרום.
"הדבר היחיד שמשותף ל'נייס גאי' ולקנאביס זה ששניהם גורמים לשינויים בתחושות אבל יתר הדברים שהוא עושה, אף אחד לא בדק או חקר את זה. מי שלוקח חומר שנקרא קנאביס סינתטי הוא מטורף כי הוא לא נבדק ויש לו רעילות גדולה והוא יכול לגרום לנזקים גדולים". אומר פרופ' משולם. "כשאותם אנשים מגיעים לבתי החולים, לא יודעים איך לטפל בהם כי לא יודעים מה הם לקחו ולכן מאוד קשה לטפל במקרים כאלה".
4 צפייה בגלריה
ד"ר רוני ברקוביץ, מנהל אגף אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות.
ד"ר רוני ברקוביץ, מנהל אגף אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות.
"המון תופעות לוואי". ד"ר ברקוביץ'
ד"ר ברקוביץ', שמכיר את התופעה מתוקף תפקידו במשרד הבריאות, אמר עוד: "כשאנחנו תופסים את ה'נייס גאי', יש לו בדרך כלל ריח מסריח. תפסנו הרבה 'נייס גאי' שריססו עליו יותר מחומר אחד, כשכל חומר בעצמו יכול להיות קטלני ומסוכן עד לרמה של מוות. תופעות הלוואי שיש הכי הרבה זה תופעות לוואי פסיכוטיות שבאות לידי ביטוי בפרנויה, בסכיזופרניה, בהתקפים פסיכוטיים, התקפי זעם, הזיות, חוסר מנוחה ועצבנות. ראינו עוד המון תופעות לוואי כמו אובדן הכרה, פגיעה בלב, קוצר נשימה וגרימה לכשל בכליות, וגם תופעות לוואי קלות כמו חולשה וסחרחורות".
המומחה, שאחראי בין היתר על האכיפה נגד סמי הפיצוציות, הסביר כי "בניגוד לסיגריות, רואים הרבה פעמים שחשיפה חד-פעמית ל'נייס גאי' עלולה להביא אנשים רגילים להתאשפז במצב קשה אחרי כמה שכטות בלבד כי החומר כל כך חזק וכל כך מרוכז.
"הסכנה היא נורא גדולה. זה אחד הסמים הכי מסוכנים, כי מי שלוקח אותו לא יודע מה הוא לוקח. מי שלוקח קוקאין יודע מה הוא לוקח אבל מי שלוקח 'נייס גאי' לא יודע מה יש בפנים. בכיר בבית חולים אמר לי פעם שהוא מעדיף שחולים יגיעו עם קוקאין או הרואין כי הוא יודע איך לטפל בהם מאשר שיבואו עם 'נייס גאי' כי הם לא יודעים בכלל איך לטפל במקרים הללו".
סמי הפיצוציות, ובכללם גם "מבסוטון" ו"מסטולון", הפכו בעשור האחרון לפופולריים בשל היותם חזקים וזולים באופן יחסי לסמים אחרים בשוק. עשרות ישראלים ניזוקים מה"נייס גאי" מדי שנה, לעתים באופן קטלני ובלתי הפיך.