2 צפייה בגלריה
מילוש זמאן
מילוש זמאן
מילוש זמאן
(צילום: AP)
נשיא צ'כיה מילוש זמאן ביקש אתמול (שני) מראש הממשלה פטר פיאלה לאשר בממשלה את העברת שגרירות צ'כיה מתל אביב לירושלים, וזאת עוד לפני סיום כהונתו של זמאן בחודש מרץ 2023. זמאן אף הציע שהוא ופיאלה יבקרו ביחד בישראל לרגל פתיחת השגרירות בירושלים.
בראיון לרדיו ז'ורנאל במדינה, אמר זמאן שהוא מניח שהפעם הממשלה הצ'כית תאשר את בקשתו להעברת השגרירות, אחרי שראש הממשלה הקודם התנגד לצעד זה, אותו זמאן מקדם בשנים האחרונות.
2 צפייה בגלריה
פטר פיאלה מועמד קואליציית יחד לראשות הממשלה ב צ'כיה
פטר פיאלה מועמד קואליציית יחד לראשות הממשלה ב צ'כיה
יתקשה להעביר מהלך כזה בממשלה. פיאלה
(צילום: EPA)
כדי להעביר את השגרירות בפועל, דרושה קבלת החלטה בממשלה. לפי ההערכות, האמירה של זמאן נועדה להפעיל לחץ על ממשלת צ'כיה משום שהוא רואה בהעברת השגרירות מורשת שהוא מבקש להותיר אחריו. ראש הממשלה פיאלה חתם בעבר, כשהיה חבר פרלמנט באופוזיציה הצ'כית, על עצומה שקראה להעביר את השגרירות. עם זאת, פיאלה ניצב בפני כמה מכשולים: אין למהלך תמיכה בקואליציה הצ'כית, והתלות של פראג באיחוד האירופי - בכל הקשור למדיניות נגד רוסיה, משבר האנרגיה ונושאים נוספים - משמעה קושי רב בביצוע מהלך כזה, המנוגד לדעה הרווחת באיחוד.
קודמו של פיאלה, אנדריי באביש, חנך במרץ אשתקד את המשרד הירושלמי של שגרירות צ'כיה, הממוקם ברחוב וושינגטון ליד בית המלון המלך דוד בירושלים. אין מדובר בשגרירות, אלא במשרדו של קונסול צ'כי המטפל בנושאים קונסולריים, מדיניים וכלכליים, כשלוחה של השגרירות הצ'כית בתל אביב.