2 צפייה בגלריה
מחאה בכיכר רבין על הקיצוץ המתוכנן בפנסיות של גמלאי הקרנות הותיקות
מחאה בכיכר רבין על הקיצוץ המתוכנן בפנסיות של גמלאי הקרנות הותיקות
מחאת הגמלאים בכיכר רבין בת"א, לפני כשנתיים
(צילום: מוטי קמחי)
הסתדרות הגמלאים תקיים הבוקר (ג') משמרות מחאה בכ-15 גשרים וצמתים ברחבי הארץ - מעכו עד באר שבע - בדרישה לקצבת זקנה הוגנת. "יוקר המחיה הגדל גורם לגמלאים רבים להימנע מתרופות או מארוחה חמה", אמר שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים בישראל, "ממשלה לא מפקירה את קשישיה".
בהסתדרות מנהלים זה זמן רב מאבק על העלאת קצבאות הזקנה שלא עלו באופן משמעותי ב-20 השנים האחרונות. לאחרונה הודיע הביטוח הלאומי שכתוצאה מעליית השכר הממוצע במשק יעלו קצבאות הנכים בכ-15 אחוזים. גם שכר חברי הכנסת שצמוד לשכר הממוצע יעלה באותו שיעור. קצבאות הזקנה, לעומת זאת, שצמודות למדד, יעלו בחמישה אחוזים בסך הכל.
2 צפייה בגלריה
שמוליק מזרחי יושב ראש הסתדרות הגמלאים
שמוליק מזרחי יושב ראש הסתדרות הגמלאים
"שלא יפקירו את סבא וסבתא". שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים
"הקצבה כיום לא הגונה", הגיב מזרחי לדברים, "בעלייה הקרובה היא תעלה בממוצע ב-80 שקל לאדם, זה שתיים וחצי מנות פלאפל. זו יריקה בפרצופם של הגמלאים, הם שכחו את דור בוני המדינה. אם לא מעלים לגמלאים, אז שהשרים יסתפקו בעלייה של חמישה אחוזים, כמונו. זה לעג לרש. ל-52 אחוזים מהגמלאים אין פנסיה. ערב הבחירות שיגרנו מכתבים לכל המפלגות, חלק גדול מהן נתנו לנו הבטחה שיעלו את הקצבאות. נמאס לנו מהבטחות, אנחנו דורשים המחאות. אנחנו מקבלים פניות של גמלאים כל יום, רבים כותבים לנו, 'מה יהיה בחורף?'. חוששים שלא יעמדו בחשבון החשמל עם החימום בבתים. מה עם מוסר? מה עם הוגנות? אנחנו מצפים שלא יפקירו את סבא וסבתא".
לאחרונה הגיש ח"כ גלעד קריב מהעבודה הצעת חוק לפיה תוצמד קצבת הזקנה לשכר הממוצע במשק. "קצבת הזקנה הבסיסית עומדת על פחות מ-1,600 שקל, סכום מביש המותיר במקרים רבים את הקשישים הזכאים לקצבה במצב של עוני וללא יכולת לממן תרופות או טיפולים רפואיים וסיעודיים החיוניים עבורם", הסביר ח"כ קריב, "ישנן הצעות חוק רבות, ביניהן שלי, להעלות את קצבאות הביטוח הלאומי, ואכן ראוי להעלותן במהרה. לצד זאת, כצעד ראשוני ולא מספק, לשם עצירה מיידית של השחיקה המתמשכת בקצבאות, יש להצמידן לשכר הממוצע במשק".
לדבריו, הצעת החוק קובעת כי הסכום הבסיסי של הקצבה יוצמד לשכר הממוצע במשק, כלומר ישתנה בכל שנה בשיעור שבו השתנה השכר הממוצע באותה השנה. "כך זכותם לחיים בכבוד של הזכאים לקצבאות תישמר, לא רק כאות מתה, אלא הלכה למעשה. לאור העובדה ששכר המינימום, שכר נבחרי הציבור והשופטים וקצבת הנכות כן צמודים לשכר הממוצע, יש לבצע לאלתר את תיקון השגיאה הקשה של החלטה זו".