משטרת קנדה אישרה בסוף השבוע כי האדם שנורה למוות ביום חמישי בקולומביה הבריטית הוא ריפודמאן סינג מאליק, איש עסקים סיקי שבעבר הואשם במעורבות בפיגוע בטיסת "אייר אינדיה", שבו נרצחו 329 בני אדם בשנת 1985. לפי שעה המשטרה אינה יודעת מהו המניע להתנקשות בו ואם יש לכך קשר לפיגוע לפני 37 שנה, שהיה מתקפת הטרור הגדולה בתולדות קנדה.
5 צפייה בגלריה
קנדה ריפודמאן סינג מאליק איש עסקים סיקי בשנת 2005 עם זיכויו מ פיגוע אייר אינדיה 1985
קנדה ריפודמאן סינג מאליק איש עסקים סיקי בשנת 2005 עם זיכויו מ פיגוע אייר אינדיה 1985
ריפודמאן סינג מאליק (במרכז התמונה) עם זיכויו בשנת 2005. ואולי ההתנקשות קשורה לעסקיו?
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
 הודו מקדש הזהב ב ארמיטסר קדוש ל סיקים פיגוע טיסה קנדה
 הודו מקדש הזהב ב ארמיטסר קדוש ל סיקים פיגוע טיסה קנדה
מקדש הזהב בארמיטסר. מטען נוסף התפוצץ ביפן
(צילום: shutterstock)
מאליק ואג'איב סינג באגרי, עובד בקולומביה הבריטית, הואשמו בשעתו במעורבות בפיצוץ טיסה 182 של "אייר אינדייה" סמוך לחופי אירלנד ב-23 ביוני 1985, אחד הפיגועים הקטלניים אי פעם נגד חברת תעופה מסחרית. כל יושבי המטוס נהרגו, ורובם היו אזרחים קנדים שהיו בדרכם חזרה מביקור אצל קרובי משפחה בהודו.
השלטונות בקנדה ובהודו טענו כי את הפיגוע יזמו גורמים סיקיים קיצוניים שגרו בקנדה, במחאה על כך שכוחות הביטחון של הודו הסתערו ב-1984 על מקדש הזהב של הסיקים בארמיטסר שבהודו. מדובר באתר הקדוש ביותר למאמינים הסיקים. במקביל לפיגוע במטוס התפוצץ מטען חבלה שהטמינה חוליה סיקית בנמל תעופה יפן, ושני עובדים בנמל נהרגו. המטען ההוא היה אמור להתפוצץ בטיסה אחרת של "אייר אינדיה", שהמריאה משם, אבל הופעל בטעות לפני המועד שנקבע לו.
מאליק ובאגרי הואשמו כי היו מעורבים בהטמנת הפצצה במטוס שהופל ליד חופי אירלנד, אבל במהלך המשפט התעורר ספק בנוגע לאמינותם של עדי תביעה שטענו כי בשיחות פרטיות הודו בפניהם הנאשמים בחלקם בפיגוע. בשנת 2005 זיכה בית המשפט את מאליק ובאגרי, אבל עם השנים נחשפו עוד ועוד מחדלים הקשורים לחקירה, ועננה המשיכה לרחף מעל ראשו של ריפודמאן סינג מאליק.
5 צפייה בגלריה
הודו מקדש הזהב ב ארמיטסר קדוש ל סיקים פיגוע טיסה קנדה
הודו מקדש הזהב ב ארמיטסר קדוש ל סיקים פיגוע טיסה קנדה
ליד המקדש החשוב של הסיקים בארמיטסר. "המוח" שמאחורי הפיגוע נורה למוות ב-1992
(צילום: AFP)
"אנחנו מבינים שמדובר בסיפור שמרתק את העולם, אבל אנחנו קוראים לציבור שלא להיחפז לספקולציות בנוגע למניע", אמר בסוף השבוע דייוויד לי ממשטרת קנדה. "החוקרים שלנו יבדקו את הראיות". הוא ציין כי החוקרים מעריכים שמדובר ברצח שתוכן מראש, ואמר כי יש לו כל המאפיינים של עבודת התנקשות מקצועית של רוצח שכיר. המשטרה מחפשת כעת תיעוד ממצלמות של כלי רכב שהיו בסמוך לזירה בזמן האירוע.
הרצח אירע ביום חמישי בבוקר: כוחות משטרה הוזעקו לזירה בסוריי שבקולומביה הבריטית אחרי שאדם נמצא מוטל שם ירוי, ובהמשך התברר כי מדובר במאליק בן ה-75. בצילומי אבטחה נראתה מכונית הונדה CRV עוצרת סמוך לזירה זמן קצר לפני כן וממתינה למאליק. אחרי הרצח נמצאה המכונית הזו שרופה ברחוב סמוך.

ב-1998: עד התביעה נרצח בביתו

לאורך השנים נמתחה ביקורת רבה על התנהלותה של משטרת קנדה בחקירת הפיגוע בטיסת "אייר אינדיה", ואף נטען נגדה כי היא חיבלה בחקירה. בשנת 2010 נאלצה הממשלה להתנצל בפני משפחות הקורבנות ולהודות כי הרשויות לא פעלו כשהגיע אליהן מידע שעשוי היה למנוע את הפיגוע.
ממידע שהתגלה אחרי מתקפת הטרור עלה כי לאנשי השירותים החשאיים של קנדה היה קצה חוט שיכול היה למנוע את הרצח ההמוני: ב-4 ביוני של אותה השנה, פחות משלושה שבועות לפני הפיגוע, עקבו אנשי השירותים החשאיים אחרי שניים מהנאשמים בפרשה ליערות באי ונקובר ושמעו שם פיצוץ גדול. הם לא התייחסו לכך כאל דבר בעל חשיבות, וחמישה חודשים לאחר מכן נעצרו השניים בעקבות הפיגוע במטוס, והוחלט להעמידם לדין.
5 צפייה בגלריה
בטקס סיקי בהודו. בקהילה בקנדה היו שכעסו על מאליק
בטקס סיקי בהודו. בקהילה בקנדה היו שכעסו על מאליק
בטקס סיקי בהודו. בקהילה בקנדה היו שכעסו על מאליק
(צילום: EPA)
שני הנאשמים ההם היו טלווינדר סינסר פרמר ואינגרג'יט סינג ריאט. פרמר נחשב למוח שמאחורי הפיגוע, אבל בהמשך בוטלו האישומים נגדו. ריאט מצדו הודה במעורבות בפיגוע, אבל נידון לחמש שנות מאסר בלבד, וסירב להעיד נגד ריפודמאן סינג מאליק ונגד אג'איב סינג באגרי, והשניים זוכו. ב-1992 נורה פרמר למוות על-ידי משטרת הודו. שש שנים אחר כך נרצח בביתו טארה סינג האייר, שהיה אמור להיות עד תביעה במשפט, וכבר נפגע בניסיון התנקשות קודם וסבל בעקבות זאת משיתוק.
במהלך בדיקת האירועים התברר כי השירותים החשאיים של קנדה גם השמידו הקלטות של שיחות טלפון שקיימו החשודים הסיקים, וב-2005 תיאר זאת שופט קנדי כ"רשלנות בלתי מתקבלת על הדעת". לפי מסמכים, ההוראה להשמידם ניתנה כדי להסתיר את העובדה שסוכן של השירותים החשאיים הסתנן למעגל סגור של קיצונים סיקים שתכננו את הפיגוע.
5 צפייה בגלריה
נרנדרה מודי
נרנדרה מודי
ראש ממשלת הודו מודי. מאליק שיבח אותו למרות הפגנות החקלאים
(צילום: לע"מ)
כאמור, טרם התברר מהו המניע לרצח ביום חמישי. יש לזכור כי לסינג היו קשרים ענפים בקהילת העסקים המקומית, וגם אלה עשויים להיות קשורים להתנקשות. גורמים בקהילה הסיקית סיפרו כי בנוסף הוא עורר השנה זעם בקרב חלק מהסיקים בקנדה בשל השבחים שהרעיף בפומבי על ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, שחוקים שהעבירה ממשלתו הציתו אשתקד חודשים של הפגנות מחאה מצד חקלאים בפונג'אב.