22 בני אדם נהרגו מתחילת השנה בתאונות באתרי בנייה, שלושה מהם רק היום (ראשון). לפי נתוני זרוע העבודה, מספר התאונות הקטלניות ירד בהשוואה לשנה שעברה, אך אנשי המקצוע סבורים שיש לשפר את הפיקוח ולחדד נהלים.
הבוקר נהרגו קרובי המשפחה חסן ותד (28) ודיאב ותד (20), שנמחצו למוות באתר בנייה בטירת כרמל. מעלית שירות של אתר בנייה נפלה מקומה 12 על שתי מכולות, שאחת מהן התהפכה ומחצה את השניים למוות. שלושה פועלים ששהו בתוך המכולה נפצעו באורח בינוני וקל. שעות בודדות לאחר מכן נהרג בלאל ג'בארין (56) שנפל לבור בעומק של כשמונה מטרים באתר בנייה ביישוב גדיש במועצה אזורית גלבוע. מותו נקבע בתום פעולות חילוץ מורכבות וממושכות.
5 צפייה בגלריה
דיאב ותד
דיאב ותד
שלושת ההרוגים: בלאל ג'בארין, דיאב ותד וחסן ותד

5 צפייה בגלריה
זירת התאונה באתר הבנייה
זירת התאונה באתר הבנייה
זירת התאונה באתר הבנייה בטירת כרמל
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
(צילום: כבאות והצלה חוף)
5 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
(צילום: אלעד גרשגורן)
ממנהל הבטיחות בזרוע העבודה נמסר על תאונת העבודה הקטלנית באתר הבנייה של פרויקט סנטרל ברחוב השחרור בטירת כרמל, כי "במהלך הבוקר בוצעה פעולה באתר להגבהת מעלית העובדים במקום, המותקנת חיצונית בחזית אחד המבנים באתר. חלק מהמעלית קרס במהלך פעולה זאת. הסיבות לכך נחקרות. בקריסתה פגעה המכולה, ששימשה משרד באתר, בשני עובדים והרגה אותם במקום".
עוד נמסר כי "המשטרה מנהלת חקירה בנושא בשיתוף מנהל הבטיחות בזרוע העבודה ויחידת פלס המשטרתית. האתר נסגר ומבצעים במקום פעולות חקירה ואיתור ממצאים. אנחנו משתתפים בצערן של המשפחות".
מנתוני זרוע העבודה עולה כי מתחילת השנה ועד 11 באוגוסט אירעו 16 תאונות קטלניות בענף הבנייה, בהשוואה ל-20 באותה תקופה אשתקד. עוד עולה מהנתונים כי השנה נרשם שיא היסטורי בכל הזמנים בהתחלות בנייה, גידול של 40% המתבטא בבניית עשרות אלפי דירות חדשות ואף שלא נוספו כלל מפקחים חדשים, כמות האירועים הקטלניים בענף הבנייה ירדה בהשוואה לשנה שעברה. ובכל זאת אנשי המקצוע העדים לתאונות הללו כל הזמן, חושבים שיש לשפר את הפיקוח על הבנייה, להגדיל משמעותית את כמות המפקחים ולחדד נהלים, כך שתימנע התאונה הבאה.
עו"ד אלדן דנינו, מומחה לבטיחות בבנייה ולאחריות תאגידית, אמר כי "הסיבה שיש כל כך הרבה תאונות זה משום שזה תחום פרוץ, זה הפך לשטח הפקר – אין מי שייתן את הדין. יש אלפי אתרי בנייה ברחבי הארץ ולכל אלה יש עשרות מפקחים בודדים מטעם משרד העבודה, כך שאין יכולת לפקח על הבטיחות של כל כך הרבה אתרים".

מנתוני זרוע העבודה עולה כי כיום ישנם כ-70 מפקחי בנייה על כ-15 אלף אתרים ותדירות הביקורת משתנה. באתר שבו אירעה התאונה בטירת כרמל למשל, נערכה ביקורת רק לפני חודש ולא נמצאו ממצאים חמורים.
"יש בשנים האחרונות יותר אתרי בנייה ויותר אתרים של התחדשות עירונית שממוקמים באזורים יותר צפופים כך שמי שעלול להיפגע אלה לא רק העובדים, אלא גם אזרחים ועוברי אורח כמו שראינו בטירת כרמל. אנחנו רואים שיש עיריות שיש להן כוונות טובות לפקח על אותם אתרים של התחדשות עירונית אבל שמים פקחים שאין להם הכשרה לפקח על בנייה, הם סוגרים אתרים על דברים שוליים כמו מיקום גדר חיצונית ולא על תקלות מהותיות שהם עלולים בכלל לא לשים לב אליהן בשל חוסר הניסיון שלהם", אמר עו"ד דנינו.
הוא הוסיף כי "הנושא הזה פוגע בענף הנדל"ן והדיור, התאונות גורמות לסגירת אתרים ופרויקטים נתקעים לעיתים למשך חודשים. חוץ מעשרות ההרוגים בשנה האחרונה, יש מאות בני אדם שנפצעו שבכלל לא שומעים עליהם. זה נזק לעובדים ולעוברי אורח שנפגעים אבל גם לקבלנים ובעלי הנכסים שהפרויקט שלהם מתעכב בעקבות כל תקרית כזו. יש לעשות הכול כדי למנוע את המקרה הבא".

5 צפייה בגלריה
הזירה באתר הבנייה, גדיש
הזירה באתר הבנייה, גדיש
הזירה באתר הבנייה בגדיש
(צילום: כב״ה צפון)
ופיק ותד, דודו של דיאב שנהרג הבוקר, סיפר כי אחיינו התחיל לעבוד כשסיים את התיכון "כדי לעזור לאבא שלו, לממן את הלימודים של האחים שלו. השאיפה שלו הייתה שהאחים שלו ילמדו, אם הוא לא לומד. אתמול בערב היה לנו מפגש אחרון במסיבה קטנה אצל אחי, הוא חיבק ונישק אותי".
על תאונות העבודה הוא אמר כי "זה מאוד מכאיב. יש הרבה רשלנות. כל שני וחמישי שומעים על תאונות עבודה". לטענתו, "זה בגלל שהעובדים הם בעיקר ערביי ישראל ופועלים מהשטחים שלא דואגים להם. למה הקבלנים לא עושים את מה שצריך כדי שיימנעו אסונות?".
עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר הבוקר לאולפן ynet על התאונה בטירת כרמל כי "תאונה מסוג שכזה לא אמורה הייתה להתרחש אילו היו מקפידים על הוראות הבטיחות בעת הרמה עם מנוף ושימוש באביזרי הרמה, למצער היה צריך לוודא שלא יהיה אדם מתחת או מעל המטען שהונף באמצעות המנוף".

לדבריו "יש להקים רשום לאומית לבטיחות בעבודה שכל הגורמים שבטיפול בנושא ירוכזו תחת מטרייה אחת, החל מהיחידה החוקרת עד ליחידה שמגישה כתבי אישום ומתמחה בתחום זה. ולא מפוזר כמו היום, שהמשטרה חוקרת, הפרקליטות סוגרת והכל נופל בין הכיסאות". עוד אמר כי ב-2019 הוקמה יחידת פלס, שתפקידה לחקור תאונות עבודה, אבל מאז הקמתה נחקרו מספר בודד של תאונות, והתוצאה של החקירות שלהם לא הניבה כתבי אישום.
מעמותת "קו לעובד", הפועלת למען זכויות עובדים ממעמד נמוך, נמסר כי "התאונה המחרידה שהתרחשה הבוקר בטירת כרמל מוכיחה שוב את מסוכנות היעדר תרבות הבטיחות באתרי הבנייה בישראל. חייהם של עובדי הבנייה, רבים מהם פלסטינים, מהגרי עבודה וישראלים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך הם הראשונים לשלם את הפקרותם של קבלני הבנייה. יש להטיל סנקציות משמעותיות על קבלנים, יזמים, מנהלי עבודה ועוזרי בטיחות שמועלים בתפקידם, לרבות שלילת רישיונות והגשת כתבי אישום. יש גם להקים לאלתר את הרשות הלאומית לבטיחות ובריאות תעסוקתית, הצעה שמונחת על שולחן הממשלה כבר שנים ארוכות. רק הרתעה אמיתית ושינוי סדר היום הציבורי ימנעו את התאונה הבאה".
ממשטרת ישראל נמסר: "יחידת 'פלס' פועלת במהלך כל ימות השנה באכיפה משולבת עם משרד הכלכלה, בחקירת תאונות עבודה חמורות וטיפול בתיקי תאונות עבודה מורכבים נגד יזמים וחברות בתחום הבטיחות והבנייה. כמו כן, פלס חוקרת פרשיות חשיפה כנגד מחוללי פשיעה בתחום הבנייה והכל במטרה למנוע פגיעה בחיי אדם ולחשוף מפגעים חמורים באתרים השונים".
"מאז הקמת היחידה, נחקרו כ-1,000 מעורבים ב-60 תיקי חקירה של תאונות עבודה ותיקי חשיפה, בהם הוגשו 33 כתבי אישום חמורים בשורה ארוכה של עבירות הנושקות לתחום. זאת כמובן בנוסף לתיקים שנחקרים בכלל מחוזות המשטרה, בליווי יחידת 'פלס'. משטרת ישראל תמשיך לחקור במקצועיות וביסודיות כל חשד לביצוע עבירות פליליות בהקשר של תאונות עבודה עם נפגעים ובכלל".
נינה פוקס השתתפה בהכנת הכתבה