שידור ישיר: משדר הבוקר מאולפן ynet

המחבל שביצע את הפיגוע בשתי זירות ליד העיר העתיקה בירושלים, אמיר סידאווי (26), הסגיר את עצמו הבוקר (ראשון) לידי המשטרה. בפיגוע הירי נפצעו שמונה בני אדם, בהם שניים באורח קשה. בתום מצוד לילי של כוחות הביטחון, המחבל, תושב מזרח ירושלים, הגיע במונית לתחנת משטרת מוריה בבירה עם האקדח שבאמצעותו ביצע את הפיגוע אחרי שעות שבהן הסתתר. נהג המונית שהסיע אותו לתחנת המשטרה נחקר גם הוא.

5 צפייה בגלריה
המחבל
המחבל
המחבל אמיר סידאווי, האקדח שבו השתמש והאוטובוס שנפגע מהירי הלילה
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
פיגוע ירי יריות ליד קבר דוד ירושלים מחבל טרור לעבר אוטובוס תחבורה ציבורית שבעה 7 פצועים נפצעו 2
פיגוע ירי יריות ליד קבר דוד ירושלים מחבל טרור לעבר אוטובוס תחבורה ציבורית שבעה 7 פצועים נפצעו 2
(צילום: חיים גולדיטש)
כשש שעות מרגע הפיגוע שהתרחש בסביבות 01:30, המחבל הגיע בשעה 07:38 לתחנת מוריה, השאיר במונית את האקדח שבו עשה שימוש בפיגוע יחד עם סכין - ונכנס כדי להסגיר את עצמו. במצלמות האבטחה זיהו השוטרים כי מדובר במחבל המבוקש, והוא נעצר מיד. המצוד הלילי כלל "הצפה" של שכונת סילוואן, שאליה נמלט המחבל, בשוטרים. במשטרה בודקים איפה הסתתר סידאווי מרגע הפיגוע ועד שהחליט להסגיר עצמו למשטרה. לפי שעה הועבר סידאווי לחקירת שב"כ, שיבדוק איפה השיג את האקדח ואם היה חבר בתשתית טרור.
דובר המשטרה ניצב-משנה אלי לוי אמר הבוקר לאולפן ynet כי "המשטרה והשב"כ בשילוב מנצח הפעילו נוהל סיר לחץ. ישבנו על כל הכתובות שהמחבל יכול היה להימלט מהזירה ולהסתתר בהן. כרגע הוא בתחילת החקירה, אנחנו מנסים להבין מה המניע". הוא הוסיף כי הוא מקווה שלא יתרחשו פיגועי חקיינות. "אנחנו בעבודת מודיעין ושיתוף פעולה לסיכול התארגנויות יחידים. בחודשיים האחרונים כוחות הביטחון סיכלו לא פעם ולא פעמיים התארגנויות כאלה", הוסיף לוי. "ירושלים חוזרת לשגרה מלאה".

הפיגוע הלילי אירע בשתי זירות: בזירה הראשונה, ברחוב מעלה השלום בעיר העתיקה, ירה המחבל לעבר אוטובוס אגד בזמן שהנהג סייע לאישה נכה לעלות לאוטובוס באמצעות מעלון. שני גברים בשנות ה-30 לחייהם שנסעו באוטובוס נפצעו באורח קל עד בינוני. בזירה השנייה, ברחוב מעלה שז"ך, בכניסה לחניון קבר דוד המלך, נפצעו שישה בני אדם, בהם ארבעה בני משפחה אחת. מהירי ברחוב מעלה שז"ך נפצעה באורח קשה אישה בהיריון בשנות ה-30 לחייה, והלילה היא עברה לידת חירום בבית החולים שערי צדק. מצבו של התינוק קשה אך יציב. מנהל יחידת הטראומה בבית החולים, ד"ר אלון שוורץ, אמר כי "פציעתה (של האישה - ג"כ) מורכבת ונשקפת סכנה לחייה".
ארבעה מהפצועים האחרים באותה זירה הם בני משפחה אחת מארה"ב, חסידי סאטמר. הם הגיעו לאירוע שהתקיים ליד קבר דוד, ובזמן שהמתינו למונית בתחנת האוטובוס שבמקום - הם נורו על ידי המחבל. אב המשפחה נפצע באורח קשה מירי בצוואר ובראש. הוא מורדם ומונשם בבית החולים שערי צדק ונשקפת סכנה לחייו. ביחד איתו מאושפזת בתו שנפצעה באורח קל. אם המשפחה נפצעה באורח בינוני ונמצאת ביחד עם בנה בבית החולים הדסה הר הצופים.

5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: דוברות המשטרה)
ראש הממשלה יאיר לפיד עודכן במהלך הלילה והבוקר בפרטי הפיגוע. "אני מודה לכוחות הביטחון על פעילותם המאומצת והמהירה שהובילה להסגרת המחבל. שוחחתי עם השר לביטחון הפנים, עם מפכ"ל המשטרה ועם מפקד מחוז ירושלים, בעקבות פיגוע הירי הלילה בירושלים. התעדכנתי בהתפתחויות האחרונות ובהמשך ההיערכות בשטח", אמר לפיד.
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב קיים הבוקר הערכת מצב עם צמרת המשטרה בעקבות הפיגוע. "לא נאפשר לאיש לשבש את שגרת חיינו, ונפעל במלוא הנחישות והעוצמה נגד כל מי שינסה לפגוע באזרחי ואזרחיות ישראל. אני מאחל החלמה מהירה לפצועים בפיגוע", אמר בר-לב בתום הערכת המצב.
גם שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס גינה את הפיגוע. "אני מתפלל להחלמת הקורבנות החפים מפשע. מגנה בחריפות את פיגוע הטרור מחוץ לעיר העתיקה", הוא כתב בטוויטר.
נהג האוטובוס שנפגע בזירת הפיגוע הראשונה, דניאל קנייבסקי, סיפר הלילה כי "עצרתי בתחנה בקבר דוד המלך ואז שמעתי יריות. אנשים התחילו לצעוק. אני רציתי לברוח מהמקום אבל העלו אישה נכה על כיסא גלגלים לאוטובוס ואז הרמפה ירדה, וברגע שהיא ירדה אז הדלת הייתה פתוחה ואני לא יכולתי לנסוע. היו נפגעים בתוך האוטובוס".

"המתנתי חצי שעה עד שהגיע האוטובוס", סיפר עד הראייה אברהם יצחק דויטש. "שמעתי שלוש יריות, קפצתי לתוך האוטובוס והתכופפתי עם כולם כי ראיתי בחוץ שני אנשים שוכבים על הרצפה. מיד הבנתי שזה פיגוע, ואז היו צרחות אימים. ישר כולם התקשרו למשטרה. ראיתי שני אנשים מבוגרים על הרצפה ועוד שני צעירים שנפצעו בכתף".
ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר היום לאולפן ynet כי החודשים האחרונים בעיר היו שקט מבחינה ביטחונית, והוא מקווה שהפיגוע לא יפר את השגרה. "אנחנו פרושים ברחבי העיר ועושים הכול על מנת שלא יהיו פיגועים כאלה או אחרים. העיר מלאה במטיילים, ונוהגת כרגיל", אמר ליאון. "אני לא יודע מאיפה המחבל הגיע, אם ממזרח העיר או מחוצה לה, אבל אנחנו עושים הכול על מנת להביא לרווחה במזרח העיר, ולגרום לכך שלא יגיעו משם מחבלים. בסופו של דבר מפגע בודד זה משהו שאי אפשר לבלום בכל המדינה", הוסיף.