בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע היום (חמישי) את מעיין שפיץ, צעיר יהודי (22) מיהודה ושומרון, בעבירות הצתה וחבלה במזיד ממניע גזעני - לאחר שהצית רכב של פלסטיני בכפר תורמוס עיא בבנימין בינואר אשתקד.
ההרשעה החריגה מגיעה לאחר ששפיץ שמר על שתיקה בחקירתו, כמו לא מעט צעירים החשודים בעבירות של פשיעה לאומנית. האירוע כאמור התרחש בינואר 2023, אז נסעו שלושה חיילים על ציר 60 סמוך לכפר תורמוס עיא. כחצי קילומטר מהכפר הבחינו החיילים ברכב ששמשתו מנופצת חונה בצד הדרך. בעל הרכב סיפר כי יודו לעברו אבנים כמה מטרים קודם לכן, לכיוון הכפר.
1 צפייה בגלריה
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא. ארכיון
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
בעקבות הדיווח, נסעו החיילים לפי ההנחיות שמסר הנהג במטרה לאתר את מיידה האבנים. כשהגיעו סמוך לכפר הם הבחינו ברעול פנים, ככל הנראה פלסטיני, שעמד על אחד המבתרים בעודו אוחז באבן ומניף את ידו לעברם. החיילים פרקו מהרכב ושניים מהם המשיכו לרדוף אחריו. בשלב מסוים, שפיץ הגיע למקום ועצר את רכבו סמוך לרכב הלוחמים. הוא שאל אותם אם הושלכו אבנים באזור והחיילים השיבו בחיוב.
בהמשך, שפיץ רץ לתוך הכפר, הגיע לרכב פלסטיני שחנה במקום, שבר את אחד החלונות והצית את הרכב מבפנים. זאת, כך על פי כתב האישום, למרות צעקות החיילים שיחדול ממעשיו. לאחר ההצתה עזב שפיץ את המקום וסינן לעבר הלוחמים: "רק ככה הם יבינו" ו"מגיע להם". כמענה לכתב האישום, טען שפיץ כי הוא אכן הגיע למקום ושוחח עם החיילים, אך לאחר מכן "נכנס לרכבו ועזב את המקום". הוא הכחיש את כל המיוחס לו בנוגע לאירוע הצתת הרכב, ולמעשה שתק בחלק הזה של חקירתו.
על אף הזמן הרב שעבר מאז האירוע, מדובר בהרשעה חריגה יחסית, שכן כשמדובר בחשדות בפשיעה לאומנית החשודים נוהגים לשתוק בחקירותיהם. בשל שתיקה זו, ישנו קושי לבסס תשתית ראייתית מספקת להרשעה, ולעיתים קרובות התיקים נגמרים בלא כלום. אלא שבמקרה הנוכחי החשוד הורשע באמצעות ראיות נוספות.
גורם ביטחוני הסביר כי "מערכת הביטחון נחושה לטפל בפורעים ולא תירתע מגורמים בעלי אינטרס שמנסים לעשות דה-לגיטימציה לטיפול בטרור יהודי".
עו"ד ארז בר צבי, שייצג את החשוד מטעם הסנגוריה הציבורית, מסר בתגובה: "ההרשעה של בית המשפט שגויה. בסיום ההליך בכוונתנו להגיש ערעור ואנו בטוחים שהמסקנה תתהפך בעליון".