עשרות רשויות ומועצות אזוריות שלאורך קו התפר מסרו במכתב חריף נגד הממשלה שהגיע לידי ynet כי "הכסף למרכיבי ביטחון לא מגיע. מדובר בהפקרות וגרירת רגליים".
בדצמבר 2023 אישרה הממשלה העברת 50 מיליון שקלים למרכיבי ביטחון לרשויות המקומיות בקו התפר, בנוסף על תקציב בסך 50 מיליון שקלים שכבר אושר. עם זאת, שלושה חודשים עברו מאז - והכסף לא עבר. "מכתבים ליועצת המשפטית לממשלה לא נענים ולא מקבלים שום התייחסות, ואין תשובות", כתבו ראשי הרשויות.
2 צפייה בגלריה
ראש מועצת כוכב יאיר- צור יגאל, יובל ארד, בסיור לאורך גדר קו התפר באזור כוכב יאיר בעקבות פרצות בגדר וחשש למנהרות
ראש מועצת כוכב יאיר- צור יגאל, יובל ארד, בסיור לאורך גדר קו התפר באזור כוכב יאיר בעקבות פרצות בגדר וחשש למנהרות
"עיכוב בהעברת התקציב - פגיעה בהיערכות למצב חירום". גדר קו התפר
(צילום: אסף מגל)
"התקציב הזה חיוני להצלת חיים", אמר שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי. "הבירוקרטיה בישראל היא רעה חולה שפוגעת באזרחיה. אנחנו נמצאים בלחימה ובתקופת פיגועים, ראשי הרשויות עסוקים בטיפול בלתי פוסק בצורך להבטיח את שלום התושבים באירועי שגרה ובאירועי חירום שהפכו תדירים יותר ויותר, כל הרשויות קלטו תושבים שפונו מבתיהם, ובמקום להקל עלינו - מקשים עלינו".
במכתב ששלחו ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה ולשר המשפטים יריב לוין, מסרו 13 מועצות אזוריות שלאורך קו התפר כי "ב-24 בדצמבר 2023 ניתנה החלטת הממשלה בדבר הקצאת תקציבים לרשויות המקומיות הנדרשות לסייע בהתמודדות עם מצב החירום. החלטה זו קבעה, בין היתר, כי לשם תגבור פעולות הרשויות המקומיות 'על משרד הפנים להקצות מתקציבו בסך של 50 מיליון שקלים בשנת 2023 לתקציב השוטף של רשויות קו התפר, כהגדרתן בפיקוד העורף ובפיקוד המרכז'".
לפי הפונים, "החלטת הממשלה לא קוימה ומעוכבת עודנה על ידי משרד האוצר בטענה כי משרד הפנים לכאורה נעדר סמכות לתקצב את הרשויות הזכאיות בתקציב החירום. למען הסדר הטוב יצוין, כי הח"מ מעולם לא קיבלו כל עמדה כתובה לכך ו/או כל נימוק ענייני מפורט בנושא. זו אינה פנייתנו הראשונה בעניין, ערכנו פניות קודמות ואף קוים דיון בענייננו בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת - אך לא היה בכך לשנות את המצב. ממילא, פניותינו לא נענו".
2 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
"נבקש את עמדתכם באופן בהול". לוין ובהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ', נחום סגל)
עוד כתבו הרשויות והמועצות כי "אנו מצויים בימי מלחמה, בימים שבהם תושבי רשויות קו התפר מתריעים חדשות לבקרים על קדיחות תת-קרקעיות חוזרות ונשנות מתחת לבתיהם. כך שדווקא בעת שהם הכי זקוקים לתקציב, ולאחר שהוחלט להעביר להן אותו – הוא טרם הועבר. רשויות קו התפר מבקשות לעשות את המוטל עליהן ולספק לתושביהן את הביטחון, הסדר הציבורי והצרכים החיוניים להם בשעת חירום. בדיוק למטרה זו נועדה החלטת הממשלה. כל יום עיכוב בהעברת התקציב משמעו פגיעה ביכולתן של רשויות קו התפר להיערך כדבעי למצב החירום, ומחבל ביכולתן לספק לתושביהן את הביטחון שלו זקוקים בזמן אמת.
שי חג'ג'שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי
"לא זו בלבד, שלא הובהר המקור החוקי לעיכוב הכספים שנקבעה העברתם בהחלטת ממשלה. בוודאי שהותרת פניותיהם של 14 ראשי רשויות - נבחרי ציבור, שעמלים לעשות את המוטל עליהם ולספק לתושביהם ביטחון, ללא כל מענה - אינה עולה בקנה אחד עם כללי המינהל התקין. יובהר כי ברצון הח"מ להביא למימוש החלטת הממשלה והעברת הכספים, וככל ונדרשות פעולות כלשהן לצורך כך הן יבקשו לקדמן. אלא שבהיעדר מענה לפניות ובהיעדר הנמקה והסבר איננו יכולים לעשות כן".
הפונים סיכמו כי "אשר על כן, הח"מ מבקשים לקבל בחוזר בדחיפות התייחסותכם למקור העיכוב בהעברת הכספים נשוא החלטת הממשלה. נוכח חשיבות ובהילות הנושא, שבוודאי ברור לכם, נבקשכם להעביר אלינו את עמדתכם באופן בהול ובתוך שלושה ימים מקבלת מכתבנו זה, על מנת שנוכל לפעול להסרת כל חסם ועיכוב ולהביא למימוש ההחלטה והעברת הכספים הנדרשים לנו כל כך. זהו ממש צו השעה להצלת חיי אדם, נפש ורכוש".