4 צפייה בגלריה
אילהאן עומאר חברת קונגרס דמוקרטית ארה"ב
אילהאן עומאר חברת קונגרס דמוקרטית ארה"ב
אילהאן עומאר
(צילום: AP)
"התרגשתי והתכבדתי להיפגש עם בני משפחה של חטופים ישראלים-אמריקנים המוחזקים על ידי חמאס בעזה. עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי לנהל משא ומתן על שחרור בטוח של כולם. אשמור על קשר עם שותפים אזוריים וארגונים לא ממשלתיים כדי לדחוף לשחרור החטופים ולהפסיק את הפגיעה הבלתי צודקת באזרחים".
הדברים הבאים לא יצאו מפי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן או בכירי ממשלו, שבשבועות האחרונים עשו הכול כדי להראות תמיכה חסרת תקדים בישראל - אלא נאמרו מפי לא אחרת מאשר חברת בית הנבחרים האמריקני, אילהאן עומאר המוסלמית, אחת המבקרות הגדולים ביותר של ישראל, לאחר פגישה שקיימה אתמול (שבת) עם משפחות החטופים.
קדמה לה חברתה ל"סקווד" (כינוי לקבוצה של שמונה מחוקקים פרוגרסיבים-דמוקרטים - ד.א), חברת בית הנבחרים אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, שנפגשה עם המשפחות בשבוע שעבר ואיחלה ש"האנושיות שלהם תהווה דוגמה". לפני כן תקפה אוקסיו-קורטז, נציגת רובע ברונקס, את ההפגנות הפרו-פלסטיניות בניו יורק שתמכו בחמאס, שנערכו יומיים בלבד לאחר המתקפה הקטלנית, בזמן שקרבות עדיין התנהלו בשטח.
4 צפייה בגלריה
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז
"לשים קץ לשנאה והאנטישמיות". אוקסיו-קורטז
(צילום: AFP)
הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
ספציפית, צלב קרס שהוצג במהלך ההפגנה הצליח לעורר את זעמה. "לא צריך להיות קשה לשים קץ לשנאה והאנטישמיות במקום שבו אנחנו רואים זאת. זה עיקרון הסולידריות. הקנאות ושנאת האחר שהובעו בטיימס סקוור היו בלתי מקובלות ומזיקות ברגע ההרסני הזה", היא צייצה. "הן לא דיברו בשם אלפי תושבי ניו יורק שמסוגלים לדחות הן את המתקפות המחרידות של חמאס נגד אזרחים חפים מפשע, והן את העוולות והאלימות החמורות שהפלסטינים מתמודדים איתן בגלל הכיבוש".
עוד נציג בולט של ה"סקווד", ג'מאל באומן, הביע גם הוא סולידריות עם ישראל ואמר כי הוא "מגנה בחריפות את המתקפות הנוראיות של חמאס ועצוב על אובדן חיים יקרים, במיוחד ביום הקדוש של שמחת תורה. אנחנו צריכים דרך לשים קץ לאלימות הקטלנית הזו שהורגת וגורמת לטראומה של דורות של ישראלים ופלסטינים כאחד - כולל המצור על עזה". הוא הוסיף: "הייתי בגבול עזה ואני יודע שישראלים ופלסטינים חיים כל הזמן בפחד. עלינו לעבוד קשה יותר כדי להבטיח שלום באזור".
4 צפייה בגלריה
 רשידה טליב
 רשידה טליב
סירבה לגנות את חמאס. רשידה טליב
(צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
הסנטור היהודי ברני סנדרס, שאמנם לא "חבר רשמי" ב"סקווד", אבל מי שנוהג לבקר את ישראל לא פחות, גינה אף הוא "באופן מוחלט את המתקפה המחרידה על ישראל. אין הצדקה לאלימות הזו". תומכיו הפרוגרסיבים ביקרו אותו על כך שלא קרא להפסקת אש במכתב הסנטורים הדמוקרטים לנשיא ג'ו ביידן בשבוע שעבר, אלא רק ל"השהייה הומניטרית" של הלחימה כדי לאפשר זרימה של סיוע, ציוד ומזון לעזה הנצורה.
אם כן, האם גדולי מבקרי ישראל בגבעת הקפיטול הפכו את עורם בעקבות תקיפה חמאס? אין צורך להיסחף - הם דואגים גם לבקר את הכיבוש הישראלי בכל הזדמנות ולהפנות אצבע מאשימה לתומכי ישראל בארה"ב. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא חברת ה"סקווד" האמריקנית-פלסטינית רשידה טליב, שסירבה אפילו לגנות רשמית את חמאס על המתקפה. היא ממשיכה להאשים את ישראל בפיצוץ בבית החולים בעזה, ואת ביידן בסיוע למלחמה: "אנחנו נזכור היכן עמדת", כתבה ברשתות החברתיות ודאגה לתייג את הנשיא.
גם אוקסיו-קורטז חוזרת על העמדה שיש מוסר כפול באופן שבו נבחרי הציבור מדברים על ישראל אל מול הפלסטינים. "בחמש שנותיי בקונגרס אני מוצאת כי ההתעלמות מפלסטינים בבית הנבחרים של ארה"ב די מזעזעת", אמרה. היא קוראת הפסקת אש מיידית ולסיום הכיבוש.
4 צפייה בגלריה
ברני סנדרס
ברני סנדרס
"אין הצדקה לאלימות חמאס". ברני סנדרס
(צילום: AP)
ציוץ שלה אתמול במחאה על ניתוק האינטרנט בעזה עם תחילת הכניסה הקרקעית גם גרר את המיליארדר אילון מאסק, האיש העשיר בעולם, לזירה. אוקסיו-קורטז כתבה כי "ניתוק כל תקשורת לאוכלוסיה של 2.2 מיליון אינו מתקבל על הדעת. עיתונאים, אנשי רפואה, אנשי סיוע הומניטרי וחפים מפשע נמצאים כולם בסכנה. אני לא יודעת איך אפשר להגן על מעשה כזה. ארה"ב גינתה באופן היסטורי את הנוהג הזה".
מאסק, בין השאר הבעלים של ספקית שירותי האינטרנט הלוויני סטארלינק, הגיב לה בציוץ משלו שבו הבטיח לחבר מחדש על חשבונו את האו"ם את וארגוני הסיוע בעזה לאינטרנט. שר התקשורת שלמה קרעי זעם על מי שעד לפני רגע קיבל חיבוק ממסדי מממשלת נתניהו, והודיע כי המשרד שלו ינתק כל קשר עם סטארלינק.
כמו כן, אוקסיו-קורטז, באומן, עומאר, טליב וכמה חברים נוספים ל"סקווד" היו בין היחידים שהצביעו נגד ההחלטה של בית הנבחרים ביום רביעי האחרון לתמוך בישראל ולגנות את החמאס. ההחלטה הייתה מחווה סמלית בלבד, שלבסוף עברה ברוב מוחץ של 412 שהצביעו בעד לעומת 10 נגד, אבל היא אותתה כי בוושינגטון נמר לא הופך את חברבורותיו. הוא רק מסווה אותן עד יעבור זעם.