אירוע חילוץ יוצא דופן: שלושה מטיילים ישראלים בשנות ה-50 לחייהם, שיצאו לטרק באזור דולפו שבמערב נפאל, נקלעו לתנאי מזג אוויר קשים השוררים במקום. הם החליטו לחזור לכפר שממנו יצאו, במרחק של 17 קילומטרים, אך מכיוון שהחשיכה התקרבה והחל לרדת גשם, הם הקימו אוהל על השלג כדי להעביר את הלילה. במקביל, השלושה יצרו קשר עם צוות החילוץ של חברת הביטוח הראל, שהגיע לחלצם.
2 צפייה בגלריה
החילוץ בפוקרה, נפאל
החילוץ בפוקרה, נפאל
"תנאי מזג האוויר היו קשים, אך הם הצליחו להגיע לכפר". חילוץ המטיילים בנפאל
(צילום: דב גנשרוא)
2 צפייה בגלריה
החילוץ בפוקרה, נפאל
החילוץ בפוקרה, נפאל
(צילום: דב גנשרוא)
"מכיוון שמסוק לא יכול לנחות במקום הררי, דאגנו שיצאו לקראתם מהכפר עם ביגוד חם ומזון, ובמקביל הדרכנו אותם כיצד להעביר את הלילה, בפרט כי הטמפרטורות מתחת לאפס והם עם ביגוד רטוב", סיפר גיל צ'מקה, מצוות החילוץ "Rescue one" של חברת הראל. צ'מקה סיפר כי בשעות הבוקר הם עודכנו כי אחד המטיילים חש בתעוקת לב ונימול בקצות האצבעות, ומטיילת אחרת חשה חולשה עם חשד להיפותרמיה. "תנאי מזג האוויר היו קשים, אך שלושת המטיילים הצליחו, בזכות הרבה מאוד תושייה, קור רוח ושמירה על קשר וליווי רציף, להגיע לכפר.
"למחרת הצלחנו להביא למקום מסוק שהעביר אותם לכפר אחר, ומכיוון שהערב התקרב ולא ניתן לטוס בחשיכה, בבוקר דאגנו למסוק נוסף שלקח אותם לבית חולים בפוקרה", סיפר צ'מקה. צוותי החילוץ של "Rescue one" של חברת הביטוח הראל ממשיכים לחלץ מטיילים ישראלים שנתקעו בנפאל בעקבות סופת השלגים הקשה ומזג האוויר המשתולל באזור. בימים האחרונים צוותי החילוץ פועלים באינטנסיביות לאיתור והעברת המטיילים למקום מבטחים ולקבלת טיפול רפואי במידת הצורך, ועד כה חולצו עשרות מטיילים ישראלים, רובם באמצעות מסוקים.
"רוב הדרכים נחסמו עקב מפולות וגשם שוטף, ולכן מרבית החילוצים נעשים באמצעות מסוקים, שבהם ניתן בכל טיסה לחלץ שלושה עד ארבעה מטיילים בלבד", אמר צ'מקה. "הטייסים נאלצים בנוסף להתמודד בעצמם עם תנאי מזג האוויר המורכבים. בנפאל מתרחשים כרגע אלפי חילוצים של מטיילים מכל העולם, ומטבע הדברים כמות המשאבים במקום מוגבלת. חרף כל הקשיים הצלחנו לחלץ מטיילים פעמים רבות באמצעות מסוקים בבטחה ובזמן קצר יחסית".