עבר יותר מחודש מאז שמרב מיכאלי נכנסה לתפקיד שרת התחבורה, אבל גם התמונות החוזרות ונשנות של נוסעי התחבורה הציבורית שמצטופפים ללא מסכות לא הובילו לשינוי. המשרד שכבר ידע להעסיק מאות דיילי קורונה שתפקידם לוודא שההנחיות נשמרות גם באוטובוסים וברכבות.
באמצע חודש מאי, חודש לפני כניסתה של מיכאלי לתפקיד, בוטלו כלל תקנות הקורונה בתחבורה הציבורית - ואיתן הופסק התקצוב של הדיילים שתפקידם להעיר לנוסעים הסרבנים. למרות שהגל הרביעי של הקורונה התחיל במקביל להקמת הממשלה, רק אחרי הפרסומים ב-ynet על הצפיפות וחוסר ההקפדה על ההנחיות בתחבורה הציבורית קראה שרת התחבורה בישיבת הסיעה שלשום לשמור על כללי הקורונה - והסתפקה בזה.
4 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
אין דיילים שיאכפו את עטיית המסכות. הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: יצחק טסלר)
4 צפייה בגלריה
קו 37 מיהוד
קו 37 מיהוד
קו 37 ביהוד. צפיפות יש. מסכות? רק לחלק
4 צפייה בגלריה
קו 54 תל אביב
קו 54 תל אביב
קו 54 בתל אביב. דיילי הקורונה לא חזרו
"אני פונה אליכם באופן אישי, ההנחיות והחוקים נועדו לשמור על כולנו ועל החיים שלנו כדי שנוכל לחיות אותם", אמרה השרה. "לכן החובה לעטות מסכה במקום סגור בתחבורה ציבורית, היא חובה בדיוק כמו החובה לעצור באור אדום והחובה לשמור על בידוד מתי שצריך. זה בדיוק כמו ציות על כל חוק אחר, אז אל תעברו על החוק", ציינה. רק במענה לפניית ynet טענו במשרד שנעשית עבודה להעסקתם מחדש, אך בנתיים ההפקרות באוטובוסים חוגגת והמשטרה לא אוכפת את החובה לעטות מסכות.
בירושלים תועדה אתמול דחיסות רבה ברכבת הקלה - והנוסעים הרבים כלל לא עטו מסכה כנדרש. גם בקווי אוטובוס שונים בגוש דן נראתה תופעה דומה. אורית, תושבת ביתר עילית שמתניידת בתחבורה הציבורית, סיפרה כי אף אחד בסביבתה לא מקפיד על עטיית המסכות. "כאילו המצב רגיל לחלוטין", היא מתארת. "יותר מזה - כשנוסע אחד שם אז מסתכלים עליו מוזר ואומרים שאפשר להוריד כי אין כלום".
4 צפייה בגלריה
נוסעים ללא מסכות באוטובוס
נוסעים ללא מסכות באוטובוס
נוסעים ללא מסכות באוטובוס
(צילום: נדב אבס)
עדויות נוספות נשמעו גם במרכז הארץ אז נוסעות סיפרו ל-ynet שהן חוששות להעיר לנוסעים שלא עוטים מסכה כנדרש. מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, תומר לוטן, אמר בשבוע שעבר בריאיון לאולפן ynet כי עד כה אף משרד לא רצה להיות אחראי לאכיפה - אך הפעם זה ישתנה. לדבריו קיים צורך בפקחים נוספים לטובת האכיפה - ואך טען כי לפקחים העירוניים יש יכולת טובה יותר מלשוטרים באכיפת המסכות.
תגובת משרד התחבורה התקבלה שעות ארוכות לאחר פרסום הכתבה: "בעקבות ההתפרצות המחודשת של מגפת הקורונה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה הורתה למפעילי התחבורה הציבורית להנחות את הפקחים האוכפים כיום תשלום נסיעה באוטובוסים בלבד, לדרוש מהנוסעים לעטות מסכות, במטרה לשמור על בריאותם של הנוסעים. כמו כן, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי הנחתה את מנכ"לית משרדה, מיכל פרנק, לפנות למשרד האוצר לקבלת תקציב לגיוס מיידי של 400 פקחי קורונה נוספים שהועסקו בתחבורה הציבורית בגל הקודם של מגפת הקורונה. גיוס הפקחים נועד להגביר את האכיפה על עטיית המסכות באוטובוסים וברכבות".
"במקביל, מנכ"לית משרד התחבורה פנתה גם למשרד לביטחון פנים בבקשה להגביר את האכיפה על עטית מסכות באוטובוסים וברכבות באמצעות מאות שוטרי משטרת ישראל שהוקצו במיוחד לאכיפת תקנות הקורונה. בעקבות התפרצות זן דלתא של נגיף הקורונה, הורה משרד הבריאות על החזרת חובת עטיית מסכה בחללים סגורים ובכללם גם באוטובוסים וברכבות".