צה"ל הודיע הערב (שבת) שכוחותיו השמידו בשבועות האחרונים שלוש מנהרות התקפיות של חמאס באזור חאן יונס. שתיים מהן הגיעו לשטח ישראל, לטווחים של 50 ו-300 מטר מהגבול.
מדובר במנהרות שנחפרו לפני כעשור לכיוון אזור כיסופים, וצה"ל לא הרס אותן ביודעין. המנהרות מולכדו במטענים, במצלמות נסתרות ובסנסורים, כדי להרוג מחבלים שהיו מגיעים אליהן. בצה"ל אומרים ששלוש המנהרות לא הושמדו כדי שיהוו "מלכודת" לחמאס.

2 צפייה בגלריה
 תיעוד מהשמדת המנהרות
 תיעוד מהשמדת המנהרות
תיעוד מהשמדת המנהרות
(צילום: דובר צה"ל )
חלק מהתוואי של המנהרות הותקף מהאוויר בתחילת המלחמה אך כעת הוחלט להשמידן, כחלק מהקמת אזור חיץ. חמאס לא השתמש בשלוש המנהרות במתקפת הפתע על ישראל, אך מנהרות אלו הגיעו לעומק הרצועה - שם השתמשו בהן מחבלים נגד כוחות צה"ל שתמרנו בעזה. בתוואי המנהרות נמצאו בקבוקי מים חדשים ומזרנים של חמאס, שהעידו שלאחרונה שהו שם מחבלים.
המנהרות, שהיו במעקב מודיעיני וטכנולוגי של צה"ל בשנים האחרונות, אותרו במסגרת פעילות בהובלת אוגדה 98 ויחידת יהל"ם לאיתור, מיפוי והשמדת מנהרות במרחב חטיבת חאן יונס של חמאס. מערך ההנדסה של פיקוד הדרום, אוגדת עזה, אוגדה 98 ויחידת יהל״ם לקחו חלק בפעילות.
2 צפייה בגלריה
 תיעוד מהשמדת המנהרות
 תיעוד מהשמדת המנהרות
(צילום: דובר צה"ל )
אחת המנהרות נחשפה לפני כעשור. ב-2021, במהלך מבצע "שומר חומות", הותקפה מהאוויר ונהרגו בה מספר מחבלי חמאס. בתחילת המלחמה היא הותקפה במספר נקודות בכדי למנוע פעילות התקפית, ובשבועות האחרונים הושמדה. מנהרה נוספת נחשפה בשנת 2014 כמנהרת טרור שהגיעה לשטח ישראל. חמאס לא שיקם מאז את המנהרה.
המנהרה השלישית שהושמדה בשבועות האחרונים נחשפה בשנת 2019, לפני הקמת המכשול התת-קרקעי. אותה מנהרה חדרה לשטח ישראל, לעומק של 300 מטר. מתחילת המלחמה הותקפה המנהרה מספר רב של פעמים. כאמור, המנהרה לא שימשה את חמאס בטבח והייתה במעקב.