בית משפט השלום בירושלים שחרר היום (שלישי) 11 חשודים, תושבי מזרח ירושלים בבני 40-20 שנעצרו אמש בהפרות הסדר הקשות בתום הלוויה המונית של פלסטיני שמת אחרי שנפצע במהלך המהומות ברמדאן. הסיבה: המשטרה לא הציגה לשופטים ראיות שקשרו אותם להתפרעויות מלבד נוכחותם באזור.
השופט ציון סהראי דחה את טענת המשטרה לחשיבות השארתם במעצר ושחרר את החשודים למעצרי בית בתנאים מגבילים, אך החליט לעכב את ביצוע ההחלטה. בזמן הזה ערערה המשטרה לבית המשפט המחוזי, ובהסכמת הצדדים הוחלט לשחרר את כל החשודים.
3 צפייה בגלריה
חפצים הושלחו לעבר כוחות המשטרה במהלך העימותים
חפצים הושלחו לעבר כוחות המשטרה במהלך העימותים
חפצים הושלכו לעבר כוחות המשטרה במהלך העימותים
3 צפייה בגלריה
תיעוד מעצר שך אחד מרעולי הפנים בהפרות הסדר בירושלים
תיעוד מעצר שך אחד מרעולי הפנים בהפרות הסדר בירושלים
תיעוד מעצר אחד מרעולי הפנים בהפרות הסדר בירושלים, אתמול
(צילום: דוברות המשטרה)
ההלוויה אמש, נזכיר, התקיימה בהשתתפות יותר מ-1,000 משתתפים ובתיאום בין המשטרה למשפחה על תהלוכה שקטה שתעבור גם בהר הבית. תוך זמן קצר הפך מסע הלוויה להתפרעות אלימה שבמהלכה נפגעו שישה שוטרים מאבנים וחפצים שהושלכו לעברם.
נציג המשטרה בדיון טען כי "לנוכח כמויות המעורבים והכאוס הגדול במקום, אני לא יכול להראות לבית המשפט מה בדיוק כל אחד ביצע באותה מהומה, אולם היחידה החוקרת סבורה כי ישנו חשד סביר לכך שמשיבים אלו היו חלק מהמתפרעים".
3 צפייה בגלריה
החלטה בית משפט רשלנות משטרה משטרת ישראל טיפול ב עצורים מעצר התפרעויות לאחר הלוויה מזרח ירושלים
החלטה בית משפט רשלנות משטרה משטרת ישראל טיפול ב עצורים מעצר התפרעויות לאחר הלוויה מזרח ירושלים
החלטת בית המשפט על דחיית בקשת המשטרה
השופט סהארי שאל את נציגי המשטרה אם החשד הסביר נגד העצורים מקורו אך ורק בנוכחותם במקום, ונציג המשטרה השיב כי "החשד הסביר מנוכחותם במקום ומאינדיקציות שכלל המעורבים באירוע היו שותפים בהתפרעויות". השופט הקשה שוב ושאל: "יותר מ-1,000 אנשים?", ונציג המשטרה אמר כי "היה כאוס גדול והם היו שם. צריך לחדד, ואין ויכוח בעניין הזה, שזה מה שיש לנו כרגע".
השופט שאל את המשטרה אם לשיטתה כל המשתתפים בהלוויה היו מעורבים בהתפרעויות, אך הנציג ציין כי הוא לא טען זאת. "הדבר היחיד שאני יכול לומר הוא שלנוכח נסיבות מעצרם והמקום שבו אותרו, הם חשודים בהתפרעויות. לגבי השאלה אם יש נוספים התשובה היא כן, אני לא יודע כמה".
בהחלטתו כתב השופט סהראי כי "לטענת המבקשת (המשטרה, ח"ג), החשד הסביר המיוחס למשיבים מבוסס על הימצאותם באזור, כאשר אין בידי המבקשת להראות לבית המשפט מה חלקו של כל אחד מהמשיבים באותה התפרעות. לאחר ששמעתי את הצדדים, מצאתי כי החשד הסביר נגד המשיבים הינו ברף נמוך ביותר, אשר בשלב זה של ההליך אין בו כדי להצדיק היעתרות לבקשה". סהראי ביקר את המשטרה וכתב כי "החומר שצורף לעיוני לא מגבש חשד סביר בעוצמה הנדרשת וזאת לנוכח העובדה שהחשד הסביר מבוסס אך ורק על הימצאותם במקום ותו לא".
המשטרה מסרה בתגובה כי "אמש אירעו הפרות סדר אלימות בהשתתפות מתפרעים רבים לאחר מסע לוויה שהתקיים במזרח ירושלים. כוחות המשטרה פעלו בנחישות רבה אל מול הפרות הסדר תוך שבמהלכן ובסמוך להן בוצעו מעצרם של חשודים רבים שנטלו חלק על פי החשד במעשים. החשודים הובאו במהלך היום בפני בית המשפט שנעתר חלקית לבקשת המשטרה והורה כי חלקם ישלח בתנאים מגבילים למעצר בית למשך שבעה ימים ותנאים נוספים.
"חוקרי המשטרה ממשיכים גם ברגעים אלו בחקירת אירועי הפרות הסדר במטרה לזהות ולאתר חשודים נוספים במטרה למצות את הדין עמם. משטרת ישראל תמשיך לשמור על ביטחון ושלום הציבור באשר הוא ותפעל כמגן עבור האזרח, כפי שפעלה הלילה בירושלים תוך אומץ ליבם של השוטרים שחלקם אף נפצעו בעצמם".