גיבור הקרב בבארי נפל הלילה בקרבות בשטח רצועת עזה: היום (חמישי) הותר לפרסום כי סא"ל סלמאן חבקה (33), מג"ד 53 בעוצבת הברק (חטיבה 188) נהרג הלילה במהלך קרב בצפון הרצועה. חבקה הוא הקצין הבכיר ביותר שנהרג מתחילת הכניסה הקרקעית. הוא הותיר אחריו אישה ובן בגיל שנתיים. מספר חללי צה"ל מאז תחילת המלחמה עומד על 333, ומתחילת התמרון הקרקעי בעזה עומד מספר הנופלים על 18.
צה"ל מסר בנוסף כי שלושה לוחמים נפצעו קשה בקרבות צפון רצועת עזה: קצין במילואים מחטיבה 679, קצין בגבעתי ולוחם מגדוד 614, בית הספר להנדסה קרבית. כמו כן נפצעה קשה במרחב חטיבת פארן סמוך לגבול מצרים לוחמת קרקל. ג'יפ שבו נסעה הלוחמת התהפך בנסיבות בטיחותיות שמוגדרות מבצעיות. הודעה נמסרה לכל משפחות הפצועים.
3 צפייה בגלריה
סא"ל סלמאן חבקה
סא"ל סלמאן חבקה
סא"ל סלמאן חבקה

ביום מתקפת הפתע של חמאס מיהר סא"ל חבקה מביתו ביאנוח-ג'ת שבצפון. "דהרתי מהגליל לצאלים כדי לעלות על הטנק ולהגיע ליישוב מהר ככל הניתן כדי להציל כל נפש חיה", סיפר. הוא הגיע לבארי עם שני טנקים וחבר לכוח צנחנים.
"אני בעצמי מגיע לתוך בארי, רואה את תא"ל ברק חירם והדבר הראשון שהוא דורש ממני זה לירות פגז לתוך הבית", שחזר. "השאלה הראשונה שעולה לך – האם יש שם בני ערובה? עשינו את כלל הפעולות המקדימות לפני שהחלטנו לירות פגז לתוך בית, אבל ברגע שירינו פגזים לתוך בית אפשרנו לעצמנו בעצם לעבור מבית לבית לשחרר את בני הערובה, וכך למעשה הייתה הלחימה עד הערב. בתוך הקיבוץ, בתוך הרחובות".
3 צפייה בגלריה
סא"ל סלמאן חבקה
סא"ל סלמאן חבקה
סא"ל סלמאן חבקה
הוא אמר אז עוד כי "הבנתי שברגע שאנשים שמעו את הזחלים של הטנקים פתאום היה להם רגע של ביטחון. הרגע שנצרב לי בזיכרון זה שאני נוסע בכבישים, ומבין שאני הולך להיכנס ליישוב ישראלי שיש בו בני עוולה פחדנים, שניצלו את החג ונכנסו ליישוב, הרגו, שחטו, חטפו ילדים קשישים ותינוקות".
שייח' מואפק טריף, ראש העדה הדרוזית, ספד לחבקה: "אבדה גדול למדינת ישראל, לצה"ל ולעדה הדרוזית. איבדנו גיבור, מלח הארץ שהלך תמיד בראש ונפל בראש לוחמיו. גיבור שהגן על אזרחי המדינה ועל אזרחי בארי באומץ ובתושייה ונפל בקרב למען הגנת המדינה. העדה הדרוזית שוב משלמת מחיר יקר, מיטב בניה נלחמים כעת בכל הזירות ומיטב מפקדיה נפלו. ליבי עם המשפחה האבלה ברגעים הקשים מנשוא. מתפלל לשלום חיילי צה"ל במשימת הקודש שלהם".
3 צפייה בגלריה
סיור בקיבוץ בארי
סיור בקיבוץ בארי
קיבוץ בארי אחרי הטבח
(צילום: דנה קופל)

סא"ל חבקה תועד גם כמה ימים לפני תחילת התמרון הקרקעי בעזה. "אני רוצה להגיד לכולכם שגדוד 53 בתפארתו ובעוצמתו עם כל הטנקים שלו מוכן לכל אתגר", אמר המג"ד מול המצלמה. "אנחנו מכינים את עצמנו כדי להכות באויב בצורה עוצמתית וקטלנית.
"אני שולח לכם את החיזוקים שלי ואני מצפה מכם עם ישראל להמשיך להיות מאוחדים, להמשיך להיות חסונים, כי רק ביחד נדע לנצח, כי כוחנו באחדותנו. אין לנו ברירה אחרת, זו העת להיות ביחד, זו העת להתאחד, זו העת לתמוך אחד בשני ולהוביל למטרה אחת - ניצחון. אין לנו ברירה אחרת. ניצחון".

ב-2018, עת שימש כמפקד פלוגה בגדוד 77, התראיין חבקה ל-ynet. הוא התייחס אז לכביש 10 בגבול מצרים, שסגור לתנועת אזרחים ברוב ימות השנה. "אנחנו נמצאים בגבול המערבי של מדינת ישראל בגזרת חריף, 40 ק"מ ממצפה רמון. מצרים היא לא האויב, אבל בתוך סיני יש שלוחות טרור שמשפיעות על הערכת המצב", אמר אז חבקה.
הוא הוסיף: "קשה לשלוט על הציר הזה משום שהוא ציר נופים שעובר מנקודות גבוהות לנקודות נמוכות. צריך אלפי חיילים כדי להחזיק את הציר הזה מקצה לקצה, ובשגרה קשה לנו להיות פרוסים שם כל הזמן. בתקופת החגים אנחנו מקבלים כוחות תגבור נוספים, ואנחנו מאבטחים את הציר על הצד הטוב ביותר, כדי שלכולם יהיה מרחב לטייל בשקט ובהנאה".
בהכנת הכתבה השתתף אסף קמר