3 צפייה בגלריה
יהונתן גפן
יהונתן גפן
יהונתן גפן
(דפנה צ'ילאג-כספי)
לזכר המשורר והסופר יהונתן גפן, שהלך היום (רביעי) לעולמו והוא בן 76
שלום יאיר,
היית בקושי 26 שבועות ראש ממשלה. מעל האח בביתי, תמונה שלי מחובק עם ליאונרד כהן, תמונה של אביבה אימי, ותמונה שלך עם הכיתוב המשמח "יאיר לפיד ראש הממשלה". זה עשה לי טוב. עד הבחירות שבהן החליפה אותך ממשלת הזדון, שאני נהנה ממנה בערך כפי שנהניתי במלחמת יום כיפור.
בבחירות לפני המינוי שלך כראש ממשלה, כל חבריי השמאלנים הרוטנים אמרו "אבל הוא מרכז", ואני אמרתי להם "יותר טוב מרכז מפושע מוגז". ומה רבין היה? קומוניסט?
כשנכנסת לפוליטיקה, רבים זלזלו ולא האמינו שתצליח, ירדו עליך, התנשאו: איך תהיה ראש ממשלה בלי עבר צבאי מפואר? ולא ידעו שלדאוג ולהציל חברים - ויותר מזה, להיכנס לממשלה של גנבים - זה אמיץ יותר מכל מעלליו של מאיר הר-ציון.
אנחנו חברים קרובים יותר מ-40 שנה, ואתה אחד היחידים שכשהוא קורא לי "אחי" אני באמת מרגיש משפחתי. ואללה יוסטור, כמה חברים יש לך! (לי יש רק שני חברים דמיוניים, והם משחקים רק אחד עם השני). התברכת בחברים נאמנים מכל הסוגים והמינים, ותוקף החברות הזאת לעולם לא יפוג.
לא אשכח כמה עזרת לי כשחשבתי שאי-אפשר לעזור לי, ופעם אפילו הצלת אותי ממוות. וגם שידכת לי את אשתי האמריקנית, שילדה את בת הזקונים שלי, נטאשה, שהיא (ושני ילדיי הנוספים) הם שלוש הסיבות העיקריות שלי לחיות ולנסות להיות מאושר פה. וכמה חברים אתם חושבים שיש לבנימין נתניהו מלבד החברה שרה? ולבצלאל סמוטריץ'? ולאיתמר בן גביר? ומי באמת מבין את יריב לוין? ומי חבר של הדתיים הפנאטיים שחושבים שאלוהים חבר שלהם? וכמה חברים יש לאלוהים?
בידידות העזה ורבת השנים שלנו, היה לנו חוזה בלתי כתוב לא לדבר על פוליטיקה, ואתה ידעת שאם אני שמאלני, זה רק מפני שהלב שלי, כדרכו, הוא בצד שמאל, ושם הוא יהיה עד שיושם קץ סופי לכיבוש וקץ למדינת האפרטהייד ולהרג ילדים מוסלמים. ואולי, יאיר, לנער המוסלמי שנהרג אתמול קראו מוחמד עלי?
כמתאגרף מקצועי אני מבקש ממך, בימים הנוראים האלה - אנא, הסר את הכפפות, והכה בהם ללא רחמים, גם מתחת לחגורה. אחורנית ימינה, מכה לסנטר, ונוק-אאוט קטלני. No more nice guy!
אני מבקש, יאיר, זה לא קל, אבל נסה את זה: לשנוא ולהיות שנוא. אני מכיר את זה טוב: כעוכר ישראל אני יודע - אם אני שנוא, אני קיים. וכן, למדתי גם לשנוא, וכתבתי לא פעם: רק מי ששונא את הארץ שהוא אוהב הוא פטריוט אמיתי, ולמרות שזה מגעיל אותי אני צופה בכל ערב לפחות רבע שעה בערוץ 14 ו"מזין את השנאה שלי", כמו שעמוס קינן אמר לי פעם. ולעולם לא אחריש. אני חבר נאמן בארגון "שוברים שתיקה" אבל לא סותם את הפה.
ליהיא ואני קוראים לך "החזק", ואכן חזק אתה. אל תהיה ראש ממשלה, אבל תהיה קשוח, אפילו אלים. אני אלמד אותך שזה בסדר לשנוא את אלה שמאחלים לי ולידידיי מוות לילדינו, בעזרת השם, ושנחלה בסרטן, גם בעזרתו. ובהחלט יש לי רישיון לשנוא את אלה ששונאים אותנו. וגם פתקה מרופא המשפחה.
אל תירא ידידי יאיר. אין לי ספק שאנחנו נחזיר את הצדק והדמוקרטיה, וננצח את כוחות הרשע המתפשט והכללי. השנאה תתחלף באהבה. וביחד, כולנו, נחגוג ביחד את האביב הישראלי.