האזהרה של הבכיר מאמ"ן: כשבוע לאחר שהוצגה הערכת מצב פסימית בצה"ל באשר לסיכויים הגוברים להסלמה נרחבת מיהודה ושומרון, התבטא היום (ב') לראשונה בסוגיה ובאופן פומבי קצין בכיר מאגף המודיעין. ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תא"ל עמית סער, אמר בכנס החורף של מכון גזית בתל אביב כי הוא "מזהה לראשונה תחילת התערערות של המעצבים שאפשרו לנו לנהל את הסכסוך עם הפלסטינים. אנחנו לא בעולם של פתרון הסכסוך והעניינים האלה הולכים להתערער".
2 צפייה בגלריה
עמית סער
עמית סער
עמית סער, ראש חטיבת המחקר באמ"ן
(צילום: מוטי קמחי)
בפיקוד מרכז מעריכים כי אובדן המשילות של מנגנוני הביטחון הפלסטינים בצפון השומרון, בעיקר בג'נין, מבטאים כבר את "היום שאחרי אבו מאזן" – קבוצות חמושות, בהן מהפתח עצמו ולא חמאס או מהג'יהאד, שיוצרות מחנאות ומוקדי שליטה, תוך חילופי אש כמעט קבועים עם צה"ל מדי לילה, לצד זינוק של פי שלוש השנה באירועי הירי מצד מחבלים, כ-300 במספר.
"הציבור הפלסטיני אדיש להנהגה ולא יודע לצייר נציג שיביא אותו ליעד לאומי", הוסיף תא"ל סער, "מי שחושב שהפלסטינים ויתרו על יעד לאומי – הם לא ויתרו. הרשות מאבדת מוטיבציה ולגיטימציה. יש שיח רווי באמצעי לחימה. מה שמעניין בתופעת גוב האריות זה לא המספרים אלא מה שאנו רואים: צעירים שנולדו אחרי האינתיפאדה השנייה, בועטים בהכול, ברשות ובחמאס. הם כועסים ורוצים לבנות את הסיפור שלהם בטיק טוק".
רח"ט מחקר הדגיש כי מה שמטריד אותו יותר הם מאות הצעירים שמשליכים אבנים כמעט בכל לילה על כוחות צה"ל, אף יותר מהחמושים שפותחים באש לעבר הלוחמים, בגלל הזעם שמעשם מבטא. לדבריו, "דווקא עזה כעת במצב יציב, ויש, יותר מבעבר, תנאים להאריך זאת. הכנסת הפועלים מעזה לישראל הביא לשינוי עמוק – שיש להם מה להפסיד". הקצין הבכיר הגדיר את יו"ש ואיראן כשני המוקדים העיקריים לאיום על ישראל בשנה שבפתח, וטען שהלחץ בשבועות האחרונים על טהרן רק גובר, גם מבית, עם מחאות בלתי נפסקות. "הפעם הן שונות", ציין.
2 צפייה בגלריה
גדודי בלאטה
גדודי בלאטה
חמושים מארגון בשם "גדודי בלאטה" ליד שכם
(צילום: EPA)
יצוין כי חטיבת המחקר הניחה כבר באמצע העשור הקודם התרעה אסטרטגית להתקלחות נרחבת בגדה, שלא מומשה. לצד אלו, וחרף התחזית הקודרת מבכירים בצה"ל שעלולות להתנגש או להתווסף לשינויים הנפיצים בהרכב הקבינט ובפיצול הצבא מהמינהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים למפלגתו של סמוטריץ', יש בצה"ל גם דעות אחרות.
קצינים בכירים אחרים דווקא מזהים מגמות של התייצבות ביטחונית ביו"ש, בעיקר בשכם, בשבועות האחרונים, וברמת המקרו מעודדים מכינונה של ממשלה קבועה ויציבה בירושלים. הדברים נאמרים בעיקר בחדרים סגורים - אך יעמדו למבחן בעיקר עם מינויו של שר הביטחון החדש שייכנס לקלחת המעורערת בלאו הכי, ככל הנראה יואב גלנט, וכן הרמטכ"ל הבא, אלוף הרצי הלוי.