מלחמת "חרבות ברזל" שהחלה בשבת ה-7 באוקטובר, נותנת את אותותיה בכל תחומי החיים - ודאי בתחום מסגרות החינוך, בפרט בגני הילדים. בגוש דן מערכת החינוך עובדת לפי המתווה הצהוב שגורס שעל מנת להפעיל את המסגרת צריך לוודא שישנו מרחב מוגן תקין אליו ניתן להיכנס תוך פרק זמן של דקה וחצי.
חלק לא קטן מהגנים בעיר אינם ממוגנים, אך בעוד ערים כמו תל אביב-יפו ורמת גן מצאו פתרונות יצירתיים והגנים העירוניים פועלים, ישנה עיר אחת שמסרבת למצוא פתרון לתושביה - גבעתיים.
רם דגן, תושב העיר ואב לשני ילדים - הקטנה בת 3 והגדול בכיתה א׳ בן 6, מספר: "הילדים לא נמצאים בשגרה בערך מערב יום כיפור. היה איזשהו גשר קטן באמצע. אנחנו מבינים שמדינת ישראל נמצאת במלחמה אבל אנחנו מסתכלים ימינה ושמאלה ורואים שיש שגרת לחימה, זה לא נעים ואף אחד לא מרוצה מזה אבל בגבעתיים יש תחושה של חוסר רצון וחוסר עשייה. אף אחד לא יכול לשנות את המזרח התיכון, אבל רן קוניק יכול לעשות משהו חוץ מפוסטים בפייסבוק והאשמות. מה עושים מחר בבוקר? כלום. עשייה בתחום של גני הילדים ובתי הספר אין".
1 צפייה בגלריה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
"הילדים לא נמצאים בשגרה בערך מערב יום כיפור"
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
הכותרת
חולם על בתים בלי ממ"ד | היום שאחרי המלחמה עפ"י חיים ילין
20:38
"תודה לאל הילדים שלי בסדר גמור, אני כל בוקר מודה על זה שהם איתי ואני גם יודע שאי שגרה של חודש לא תשנה להם את החינוך לחלוטין", ממשיך דגן. "אבל הקושי הוא שאשתי ואני עובדים במשרה מלאה פלוס, וסביבנו כולם מרימים גבה, 'מה? אין לכם גן כל יום? איך תעבדו?' כי אצלם בקריית אונו או בתל אביב זה היה הדבר הראשון שחזר".

"כל ילדי גוש דן כבר עם פתרון ממוגן, מתי השגרה תגיע גם לכאן"

קרוב ל-150 הורים בגבעתיים החליטו להתאחד ולנסות להיאבק במצב. "כל ילדי גוש דן כבר עם פתרון ממוגן, מתי השגרה תגיע גם לכאן? הורי וילדי גני העירייה בגבעתיים כבר חודש ימים נמצאים רוב הזמן בבית!", כך כתבו בהודעתם ההורים והכריזו על התארגנות להפגנה מחר (ב').
כמחצית מהגנים בעיר לא ממוגנים, ובעוד שבשנים האחרונות - במיוחד לאחר מבצע "שומר החומות" - ערים רבות בחרו למגן את המסגרות, בגבעתיים זה טרם קרה. ברמת גן הסמוכה, לדוגמה, בנו מ-2021 למעלה מ-20 מרחבים מוגנים (ממ"דים או מקלטים) וגם כעת ישנם 4 שנמצאים בבנייה. בהתאם, העירייה יצרה פתרונות בדוגמת חללים עירוניים, הכשרת מקלטים ועוד על מנת למצוא פתרון לשבוע לימודים מלא בכל הגנים העירוניים ואכן כבר בשבוע הראשון ללחימה חזרו הילדים לשגרה.
בגבעתיים לומדים הילדים בין 2 ל-3 ימים בשבוע במתכונת של גן מארח וגן מתארח, להורים אין ודאות מתי יהיה היום בו תור הילדים שלהם להגיע לגן שכן ההודעות משתנות מיום ליום. הורים מתארים שמלבד אי המיגון מראש, העירייה לא מבצעת מאמץ לטפל בבעיות קיימות וכעת כ-14 גנים בהם ממ״דים שאינם תקינים לא נפתחו כלל. זאת כמובן בנוסף לתסכול באי נתינת פתרונות יצירתיים.
"יש לא מעט גנים ובתי ספר שהתשתית קיימת", מתאר דגן. "כל מה שצריך זה תיקונים של פטיש ומסמר, מסתבר שמספיק שיורידו דלת ותהיה גישה למקלט ענק. רק היום הביאו את מהנדס העירייה, חודש עבר. משהו שהוא בסמכות העירייה וביכולות שלה".
"גם בדברים הבינוניים שדורשים הזמנה ותקציבים, זה עדיין בדיונים", מוסיף דגן. "יכולנו להיות כבר שלושה שבועות אחרי הזמנה. רן קוניק (ראש העיר - י.צ.) נרדם בשמירה על גבעתיים והוא לא מתעורר. יש לי אפס מעורבות פוליטית, אני רק רוצה לחיות בעיר בה גדלתי ובה אני מגדל את הילדים שלי".

"כל גני הילדים מגיעים לפעילות חינוכית פרונטלית בגנים 3 ימים בשבוע"

מעיריית גבעתיים נמסר בתגובה: "כל שיקול הנעשה בנוגע לפעילות החינוכית המתקיימת במוסדות החינוך נגזרת לאחר הערכות מצב הכוללות את כלל גורמי הביטחון והמקצוע ובראש סדרי העדיפויות עומד ביטחון חייהם של התלמידים. בתי הספר בגבעתיים, אשר הוקמו כולם לפני יותר מחצי מאה, כוללים מקלטים בגדלים מוגבלים. מחצית מגני הילדים כוללים מקלט או ממ"ד. בשלב זה, לאור תנאי המיגון והנחיות פיקוד העורף, כל גני הילדים מגיעים לפעילות חינוכית פרונטלית בגנים 3 ימים בשבוע".
"אנו תקווה כי הממשלה תשכיל להבין כי מיגון מוסדות החינוך הוא הכרח ביטחוני ראשון במעלה, וכי יש לתקצב כל רשות מקומית במאות מיליוני שקלים כדי לבנות ממ"דים לצד האגפים בבתי הספר ובחצרות גני הילדים. גבעתיים כידוע היא העיר השנייה בצפיפותה בגוש דן אחרי בני ברק, ובהיעדר עתודות קרקע, מירב פתרונות המיגון יחייבו בנייה בתוך מוסדות ציבור וחינוך קיימים".
"ראש העיר", הוסיפו, "מקדם פתרון עם קניון גבעתיים על סגירת שטח משמעותי בחניון, שישמש את הגנים הפרטיים להם אין עדיין פתרון. הכוונה היא להכניס כמה שיותר מהר מספר משמעותי של גנים".