"לאחר הפתיחה הרשמית בהר הרצל, נחזה בהדלקתן של אבוקות זיכרון בהשתתפות נציגות ונציגי הקהילות ממועצות ומערים בדרום, שאיבדו את היקר מכל": כך הודיעה הערב (חמישי) שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, הממונה על האירוע לציון 76 שנים למדינה וטקס הדלקת המשואות. "בפרק הזיכרון, הפותח את טקס המשואות, ישולבו יישובים וערים שהותקפו וספגו אבדות קשות ב-7 באוקטובר", כך לשון ההודעה.
2 צפייה בגלריה
משפחות נרצחי ה"נובה" זועמות
משפחות נרצחי ה"נובה" זועמות
משפחות נרצחי ה"נובה" זועמות
(צילום: חגי דקל, יובל חן)
מי שלא נלקחו בחשבון במסגרת פרק הזיכרון האמור, הם בני ובנות המשפחה של נרצחי ונרצחות מסיבת הטבע ברעים. נציגי המשפחות הביעו זעם רב על מה שהם מכנים התעלמות וטאטוא מתחת לשטיח, של הטבח הנורא שאירע במסיבה. בלשכת רגב אמרו כי גם מסיבת נובה תקבל חלק באירוע הזיכרון, לצד כוחות הביטחון וקהילות נוספות. כמו כן, ישנה כוונה לקיים אירוע זיכרון בשטח המסיבה עם אבוקת זיכרון והופעה.
"נדהמנו והזדעזענו לראות הערב את הידיעה האומללה, בה מצוטטת השרה רגב. מה עם יותר מ-404 הפרחים שנרצחו ונטבחו בדם קר באותו תאריך?", אמר ארז צרפתי, אביה של רון צרפתי שנרצחה במסיבת ה"נובה". "האמירה הלא נתפסת הזו של השרה היא ככל הנראה המשך של קו אסטרטגי ישיר של הממשלה לשים אותנו במקום שקוף, למסמס אותנו, לטאטא אותנו מתחת למחצלת המחדלים הנוראיים של הממשלה הטרגית ביותר בהיסטוריה של מדינתנו".
אלדד אדר שביתו גילי נרצחה במסיבה, אמר: "הממשלה מעדיפה להתעלם מ-404 הנרצחים במסיבה. זה כתם גדול מידי, הם בורחים ממנו. פשלה שהם מנסים להרחיק מעצמם. והנה היום, עוד הוכחה: מירי רגב פרסמה את התוכנית לאירועי יום הזיכרון.
2 צפייה בגלריה
yk13790141
yk13790141
מפגש משפחות נובה השכולות
(טל שחר)
"יישובי הנגב המערבי שנכבשו, שתושביהם נטבחו, נאנסו, נחטפו - מוזכרים שם. המועצות האזוריות שלהם מוזכרות, ונציגים ישתתפו בטקס. ונרצחי נובה? בני ה-20 פלוס שיצאו למסיבה ולא חזרו? הבנות שנאנסו ונרצחו? החטופים שנחטפו בניסינות לברוח כשאף כוח צבאי לא מגן עליהם? הבת שלי שהתחבאה בבר הקטן, בטוחה שהיריות שהיא שומעת הן של צה"ל שנלחם במחבלים, נרצחה כשלא היה לה מושג שהופקרה לבדה בשטח?
"כלום. נאדה. גורנישט. הם לא קיימים. כתם לדיראון עולם שמנסים לטאטא מתחת לשטיח. להחביא. זה לא מצטלם טוב לגברת רגב ולמר נתניהו. חסרי הבושה האלה, הפוליטיקאים האטומים, שאיפשרו במדיניותם את הטבח, מתעלמים שוב מהילדים התמימים שנרצחו שם - באסון הגדול מאז הקמת המדינה, מאז השואה. הפוליטיקאים ומקבלי ההחלטות הרי לא ידעו, לא ראו, לא חזו - ועכשיו גם מתעלמים. להקיא מהם".
עמותת "ילדי האור", שמייצגת משפחות שכולות של מסיבות הדרום, מסרה כי היא "מסתייגת מהעליהום שנעשה על מארגני טקס המשואות ועל השרה רגב". לפי העמותה, "אנו עובדים בשיתוף פעולה מלא מול דוברות הטקס ומארגניו. טרם יצאה הודעה רשמית בנושא, אבל אייטם מכבד ומושקע יוקדש גם למסיבות הדרום".
מלשכת השרה רגב נמסר בתגובה: "בהמשך להודעת השרה רגב לעניין פרק הזכרון בטקס המשואות, למען הסר ספק נבהיר, כי מתוכננת התייחסות ייעודית לנטבחי מסיבות הנובה והפסיידאק. כמו כן, האירועים יעשו בשיתוף עם כל הקהילות הרלוונטיות, שנפגעו וספגו אבידות רבות ובכללם המושבים, המועצות, הערים, הקיבוצים וקהילת המסיבות השונות".