מערכת המשפט האיראנית תשפוט השבוע בעיר הבירה טהרן כ-1,000 בני אדם שנעצרו בהפגנות ברחבי המדינה. המשפטים של העצורים, שלא יתקיימו בדלתיים סגורות, מלמדים על המאמצים שמשקיעה הרפובליקה האיסלאמית בדיכוי גל המחאה שנמשך כבר שבעה שבועות.

8 צפייה בגלריה
הפגנה בטהרן, אירן
הפגנה בטהרן, אירן
מהומות בהפגנה בטהרן. המחאה לא עוצרת
(צילום: AP)
בדיווח של סוכנות הידיעות האיראנית "טסנים" נאמר כי בית המשפט המהפכני של איראן ישפוט כאלף בני אדם "שביצעו פעולות חבלה במהלך האירועים האחרונים, כולל תקיפה או הרג של כוחות הביטחון והצתת רכוש ציבורי". לפי הדיווח המשפטים נקבעו לשבוע הנוכחי.
טרם ברור אם בין 1,000 הנאשמים שיישפטו נמצאים 315 מפגינים שבשבת פורסם שהוגשו נגדם כתבי אישום בטהרן. לפחות חמישה מהם נאשמים בעבירות שהעונש עליהן הוא גזר דין מוות.
8 צפייה בגלריה
נשים מפגינות בלי כיסוי ראש בטהרן איראן
נשים מפגינות בלי כיסוי ראש בטהרן איראן
נשים מפגינות בלי כיסוי ראש בטהרן
(צילום: AFP)
"מחאת החיג'אב" פרצה בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, שמתה בספטמבר אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן בגלל ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה.
ההפגנות החלו במחוז כורדיסטן שבו גרה אמיני, ובמהרה התפשטו לכל מחוזות איראן. "מחאת החיג'אב" מהווה את אחד האתגרים המשמעותיים למשטר האיראני מאז המהפכה האיסלאמית בשנת 1979. המשטר מנסה להרתיע את המפגינים ולשים סוף למחאה, אך טרם הצליח במשימה.
8 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
אמיני והמהומות באיראן
(צילום: רויטרס)
לאורך גל המחאה טוענים גורמים איראנים כי מדינות אויב - בראשן ארה"ב וישראל - מתסיסות את השטח. ראש מערכת המשפט של איראן, גולאם חוסיין מוחסני אג'י, אמר כי "מי שמתכננים להתעמת ולחתור תחת המשטר תלויים בזרים, וייענשו על-פי הסטנדרטיים המשפטיים". מדבריו עולה כי חלק מהמפגינים יואשמו גם בשיתוף פעולה עם ממשלות זרות. "ללא ספק, השופטים שלנו יתמודדו עם התיקים שקשורים למהומות האחרונות בצורה מדויקת ובמהירות", הוא הדגיש.
אג'י טען כי התובעים רוצים לעשות הבחנה בין מפגינים איראנים שיצאו לרחובות כדי לפרוק זעם ותסכול לכאלה שמעוניינים בהפלת המשטר. "גם בקרב המסיתים צריך להבהיר למי הייתה כוונה להתעמת עם המערכת ולהפיל אותה", הוסיף ראש מערכת המשפט של איראן.
8 צפייה בגלריה
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה בטהרן איראן
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה בטהרן איראן
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה בבירה האיראנית
(צילום: רויטרס)
מבין העצורים בהפגנות יש כאלה שעונשם כבר נקבע: בטהרן נגזר שלשום עונש מוות על צעיר בן 22 שנעצר ב"מחאת החיג'אב". אמו של הצעיר, מוחמד גובאדלו, אמרה כי עונשו נקבע כבר בדיון הראשון בבית המשפט, ללא עורך דין. האם קראה לסייע לה להציל את בנה.
בעמוד טוויטר שעוקב אחרי המחאה ברחבי איראן, 1500tasvir, נכתב כי הצעיר נשפט ב"בית דין של מתפרעים". אמו של גובאדלו אמרה בסרטון שעלה לרשת: "הבן שלי חולה, בית המשפט אפילו לא נתן לעורך הדין שלו להיכנס לאולם, הם חקרו אותו ללא נוכחות עורך דין. בשימוע הראשון גזרו עליו עונש מוות ורוצים להוציא אותו להורג בהקדם האפשרי".
לפי מערכת המשפט האיראנית גובאדלו הואשם ב"שחיתות על פני האדמה" - עבירה שהרשעה בה מובילה לעונש מוות. לטענת איראן גובאדלו דרס שוטרים, הרג אחד מהם ופצע חמישה. במערכת המשפט הכחישו את טענות האם, ואמרו שעונשו של מוחמד טרם נקבע. חלק מהדיון בבית המשפט שודר בשבת בטלוויזיה הממלכתית, והצעיר אמר בדיון שהוא איבד את השליטה על רכבו ואז פגע במישהו. "יצאתי מהמכונית ושמתי את הידיים על הראש", סיפר כשתיאר את הרגע שקדם למעצרו.
מחוץ לטהרן הודיעו גורמים במערכת המשפט על כתבי אישום נגד מאות מפגינים. חלקם הואשמו ב"שחיתות על פני האדמה" וב"מלחמה נגד אללה" – עבירות נוספת שמובילה לעונש מוות.
8 צפייה בגלריה
אם שבנה נידון לעונש מוות במחאת החיג'אב באירן
אם שבנה נידון לעונש מוות במחאת החיג'אב באירן
אמו של מוחמד. "לא נתנו להכניס עורך דין לאולם בית המשפט"
איראן לא מספקת מספרים מדויקים על מספר העצורים בהפגנות ברחבי המדינה, אך לפי ארגון זכויות אדם שעוקב אחרי המחאה מספר העצורים הוא כ-14,000. לפי הדיווחים לפחות 270 מפגינים נהרגו על-ידי כוחות הביטחון - כולל בני נוער. בנוסף דווח על 34 הרוגים בקרב כוחות הביטחון.
בהפגנות האחרונות נהרגו נער ונערה בני 16: הנער קומאר נורה בעיר פיראנשאהר במחוז מערב אזרבייג'ן. בעיר סננדג', בירת מחוז כורדיסטן, נהרגה הנערה סרינה סעדי מאש הכוחות האיראניים.
כדי לדכא את ההפגנות כוחות הביטחון של איראן ירו על המפגינים והשתמשו נגדם בגז מדמיע. ההפגנות לא נפסקו, למרות האיום שהשמיע בסוף השבוע מפקד משמרות המהפכה: חוסיין סלאמי הזהיר בשבת את צעירי איראן שלא לצאת לרחובות, והכריז שמדובר ב"יום ההתפרעויות האחרון".
8 צפייה בגלריה
 חוסיין סלאמי איראן
 חוסיין סלאמי איראן
מפקד משמרות המהפכה הזהיר בשבת: "זה היום האחרון של ההתפרעויות"
(צילום: AFP)
אתמול היו עימותים בעשרות אוניברסיטאות באיראן, ולפי הדיווחים כוחות הביטחון פתחו באש על סטודנטים. "הביטחון הוא קו אדום ברפובליקה האיסלאמית, ולא נאפשר לאויב ליישם בשום צורה את התוכניות שלו להחליש את הנכס הלאומי יקר הערך הזה", אמר הנשיא איברהים ראיסי.