דבריו של שופט בית המשפט העליון נעם סולברג, כי לא הציע "לתקן בחקיקה" את עילת הסבירות, כפי שמכנה זאת ראש הממשלה בנימין נתניהו "סבירות סולברג" - הביאו לתגובות זועמות באופוזיציה ובקואליציה. ח"כ גלעד קריב מהעבודה דרש לפתוח מחדש את הדיון על החוק, רגע לפני ההצבעה הערב (שני) בהסתייגויות בוועדת החוקה, וראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף: "סולברג צריך לתבוע את רוטמן ולוין על הוצאת לשון הרע".
בעקבות דבריו של השופט, דרש חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) לפתוח מחדש את הדיון בהצעת החוק בוועדת החוקה, ואמר: "המשך ההצבעות יהיה בגדר הונאה של הציבור ואחיזת עיניים". ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף מעל בימת המליאה ואמר: "סולברג צריך לתבוע את רוטמן ולוין על הוצאת לשון הרע". לדבריו, "אין דבר כזה מתווה סולברג, מעולם לא היה. כל מה שאתם מסתמכים עליו זה מאמר מרתק, ראוי לדיון, אבל אין פה שום הצעה לשינוי החוק".
2 צפייה בגלריה
"הקואליציה השתמשה בשמו כדי לקדם את חוקי ההפיכה". נתניהו, סולברג ולוין
"הקואליציה השתמשה בשמו כדי לקדם את חוקי ההפיכה". נתניהו, סולברג ולוין
"הקואליציה השתמשה בשמו כדי לקדם את חוקי ההפיכה". נתניהו, סולברג ולוין
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun/Pool, אלכס קולומויסקי, יונתן זינדל)
ח"כ אורית פרקש-הכהן (המחנה הממלכתי) כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "סולברג נגד מה שהממשלה מכנה 'מתווה סולברג'. תיראו מופתעים". יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה כי "השופט סולברג אומר בדרכו שמדובר בקואליציה מסוכנת של שקרנים שהשתמשה בשמו כדי לקדם את חוקי ההפיכה המשטרית. עם שקרנים אסור להידבר! ‏זה הזמן להעצים את המאבק".
בקואליציה אמרו בכירים כי "סולברג עומד על עמדתו העקרונית, רק שהוא חושב שזה צריך לבוא בפסיקה ואנחנו חושבים שאין מה לחכות וצריך לתקן בחקיקה". השר המקשר בין הממשלה לכנסת דוד אמסלם (הליכוד) אמר במליאה: "כל בן אדם שני היום לומד משפטים, מגיע אחרי זה לבית המשפט העליון. הם יותר טובים מאיתנו? אם יש עילת סבירות, למה בכלל צריך חוקים? יבוא שופט ויחליט לפי הסבירות שלו, אז מה אנחנו עושים פה?".
2 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה הציונות הדתית
 ישיבת סיעה הציונות הדתית
מכוון להסכמה מלאה על הוועדה לבחירת שופטים. סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
אמסלם הוסיף: "ככה משטרים דיקטטורים עולים - הם מחסלים את הדרג הפוליטי ומשתלטים על האירוע. ככה בית המשפט העליון השתלט על מדינת ישראל". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר הצהריים בישיבת סיעתו כי השלב הבא, לאחר העברת ביטול עילת הסבירות, הוא הסכמה מלאה על הוועדה לבחירת שופטים. "כמו שאנחנו עושים את הסבירות בצורה קשובה עם פשרה", הסביר.
ארגוני המחאה הגיבו לדבריו של השר סמוטריץ': "הפנטזיות של ראשי מפלגות הקואליציה להפוך את ישראל לדיקטטורה נחשפות כל יום, נתניהו רוצה שופטים שפוטים, לקחת החלטות בלתי סבירות בעליל, הוא מוכן לרסק את הצבא, הכלכלה ולקרוע את העם כדי להפוך לפוטין הישראלי. מחר הוא יום דרמטי לשרטט קווים ברורים: הדיקטטורה לא תעבור, לא ניתן לנתניהו להשמיד את הפרויקט הציוני".