3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו מבין שהוא בצרה, בסביבתו לא מרוצים מהשר לוין
(צילום: EPA)
ראש הממשלה נתניהו, אומרים מי ששוחחו איתו, מבין שהוא בצרה ענקית. שליחים משוגרים מלשכתו כל העת. הם מנסים לשדל אקדמאי מוכר לבוא לפגישה. לגשש עם פוליטיקאי במפלגה מרכזית על אפשרויות קואליציוניות. השיחה עם נשיא ארה"ב הייתה קשה, קשה יותר ממה שפורסם. ביידן העביר אזהרה מפורשת לישראל סביב ההפיכה המשפטית, ולנתניהו. מהותה הייתה שיחסי המדינות לא ישובו לקדמותם אם החקיקה תצא אל הפועל.
זה לא מקרי שהמרירות בסביבת ראש הממשלה כלפי יריב לוין מגיעה לשיאים חדשים. "נוהל באופן שלומיאלי" יהיה התיאור האפרפר שמשמיעים שם ביחס ללוין וה"רפורמה". שום דבר לא סגור עד הקריאה השנייה והשלישית. בפרט לאור המחירים הצפויים, מקפיאי הדם: הכלכלי, הביטחוני, האזרחי. אם בליכוד שררה גישה שבמקרה הכי גרוע, בג"ץ יפסול חלקים מהחקיקה (ואז יהיה אפשר להאשים אותו ולמשוך בכתפיים, שזו השיטה הרגילה בפוליטיקה הישראלית), הרי שבשבועיים האחרונים ח"כים במפלגה מדברים על האפשרות של מחיקה, תבוסה והתפרקות כתוצאה מהכאוס והמחיר הכלכלי - הרבה לפני שבג"ץ יתערב.
3 צפייה בגלריה
אביעד פרידמן מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
אביעד פרידמן מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
"מה שאנחנו מציעים אמור לבנות אמון ואיזון". אביעד פרידמן
(צילום: יאיר שגיא)
3 צפייה בגלריה
מחאה בנתב"ג
מחאה בנתב"ג
"אנחנו רואים מה קורה במדינה". הפגנה נגד המהפכה המשפטית בנתב"ג, בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
על הרקע הזה מסתובבת במערכת הפוליטית יוזמת פשרה חדשה. עומדים מאחוריה שניים: אביעד פרידמן, שהיה מנכ"ל משרד השיכון בממשלה הקודמת, ואיש מקושר בצורה בלתי רגילה. השם השני, יסלח לי פרידמן, יוצא דופן יותר: רותם סלע, המו"ל של הוצאת הספרים "סלע מאיר". סלע הוא המו"ל של הימין הישראלי ‑ ממשה פייגלין ועד דונלד טראמפ, משמחה רוטמן ועד לבנימין נתניהו. הוא בנה במו ידיו מפעל חשוב בעבור הימין, על כל גווניו. ספרי שיבולת שיוצאים במסגרת ההוצאה הם שיתוף פעולה עם קרן "תקווה", אחת המקדמות הגדולות של הרעיונות שהולידו את ההפיכה המשפטית. סלע ופרידמן מציעים להוציא לגמרי את השופטים מהוועדה. יישבו בה שלושה נציגי קואליציה ושלושה נציגי אופוזיציה. וגם שני משפטנים, שעליהם יסכימו הצדדים במשותף (לדוגמה: אקדמאים או שופטים בדימוס). אלה יחוו את דעתם המשפטית-מקצועית על המועמדים. אם הקואליציה והאופוזיציה לא יגיעו להסכמה על שני שמות המומחים יחד, כל אחד ימנה נציג אחד.
כדי למנות שופט עליון יהיה צורך ברוב של שישה חברים בוועדה. דהיינו, איך שלא מביטים על זה, כדי למנות שופט עליון לפחות אחד מאנשי האופוזיציה או נציגם המקצועי יצטרך להסכים לכך. במילים אחרות, יהיה צורך תמיד להגיע לפשרה. לקואליציה יהיה את אותו כוח בדיוק של האופוזיציה. נשיא בית המשפט ימונה באמצעות רוב של שישה ולתקופה מוגבלת.
הטור המלא של נדב איל מחר במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות"