יותר מ-150 בני אדם נספו ומאות נותרו ללא קורת גג בעקבות השיטפונות הכבדים שפקדו את מערב גרמניה ומרכזה ושסחפו איתם בתים ומכוניות לאורך רחובות שלמים. רשתות התקשורת קרסו לחלוטין ביישובים רבים במדינות המחוז נורדריין-וסטפאליה וריינלנד-פאלץ, וכן בחלקים מהולנד ובלגיה, שבה נספו לפחות 20 בני אדם ומספר דומה של אנשים עדיין מוגדרים נעדרים. ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו, הכריז כי 20 ביולי יצוין כיום אבל.
במחוז אהרווילר שבמדינת ריינלנד-פאלץ בגרמניה, אחד האזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר, ידוע כבר על יותר מ-90 הרוגים. במדינת המחוז נורדריין-וסטפאליה הסמוכה נספרו כבר 43 הרוגים, ו-20 נוספים נהרגו מעבר לגבול בבלגיה. כלי תקשורת מציינים כי המים נסוגו בחלק גדול מהאזורים שנפגעו, אך עדיין יש חשש שיימצאו גופות נוספות בכלי רכב ובמשאיות שנסחפו בזרם.
114 אלף בתים בגרמניה נותרו ללא אספקת חשמל בעקבות השיטפונות, ובהיעדר תשתיות תקשורת האתגר של צוותי החילוץ להגיע לניצולים במסוק ואפילו בסירה - רק הפך למורכב יותר. קרוב ל-15 אלף שוטרים, חיילים ואנשי רשויות החירום הוזעקו לאזורי השיטפונות ומנסים בין היתר למנוע נזק נוסף בעזרת שקי חול שהוצבו לאורך מאות מטרים.
7 צפייה בגלריה
נזק בעקבות השיטפונות בעיירה הגרמנית ארפטשטדט
נזק בעקבות השיטפונות בעיירה הגרמנית ארפטשטדט
בתוך יומיים ירדה כמות גשם של חודשיים שלמים. הנזק הכבד בארפשטדט
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
נזק בעקבות השיטפונות בעיירה הגרמנית שולד שבמחוז אהרווילר
נזק בעקבות השיטפונות בעיירה הגרמנית שולד שבמחוז אהרווילר
"אנשים יושבים ובוכים". הנזק בעיירה שולד
(צילום: AP)
גרגור יריחו, שמתגורר בעיירה ריינבך, סיפר ל-BBC כי לא נותר כלום ממקום מגוריו. "זה קשה מאוד לצפייה. הרחובות, הגשרים והבניינים פשוט נהרסו. הזבל מפוזר בכל מקום. אנשים פשוט יושבים ברחוב ובוכים. העיירה שלי נראית כמו אחרי קרב". אכים הוק, בעל חווה לגידול דגים, הספיק לברוח מהכפר שולד רגע לפני שהוצף. "מפלס המים עלה כל כך מהר, הכול פשוט הלך".
דוברת עיריית קלן ציינה כי בתי חולים בעירה לא יכלו לקלוט חולים מכיוון שנאלצו לפנות את כל המאושפזים בהם. ראש העיר האגן, אריק שולץ, אמר כי תושבים רבים בעירו, שנמצאת כ-50 ק"מ מקלן, הציעו לעזור למפונים: "קיבלנו המון פניות עם הצעות למקומות לינה ולסיוע בחילוץ הנפגעים".
נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר אמר כי הוא היה המום למראה ההרס העצום - והתחייב לסייע לכל משפחות הקורבנות ולערים והכפרים שנפגעו. "ברגעים כאלה המדינה שלנו כולה מתאחדת", מסר שטיינמאייר בהצהרה. "חשוב שנדע להפגין סולידריות עם האזרחים שאיבדו את הכל בשיטפון".
7 צפייה בגלריה
נזק בעקבות השיטפונות במחוז אהרווילר בגרמניה
נזק בעקבות השיטפונות במחוז אהרווילר בגרמניה
צוותי ההצלה במחוז הכפרי אהרווילר
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
נזק בעקבות השיטפונות בעיירה הגרמנית ארפטשטדט
נזק בעקבות השיטפונות בעיירה הגרמנית ארפטשטדט
אוספים שקי חול כדי לבלום את ההצפות
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
נזק בעקבות השיטפונות במחוז אהרווילר בגרמניה
נזק בעקבות השיטפונות במחוז אהרווילר בגרמניה
האדמה לא הספיקה לספוג את הגשם
(צילום: AFP)
הארגון המטאורולוגי העולמי מסר כי באזורים מסוימים במערב גרמניה ירדה בתוך יומיים כמות גשם שבדרך כלל יורדת בחודשיים - והאדמה אינה יכולה עוד לספוג את המשקעים. הרשויות המקומיות עדיין חוששות שסכרים נוספים יקרסו - ויגרמו להצפת עוד ועוד יישובים. "השיטפונות גרמו נזקים בקנה מידה היסטורי", אמר ארמין לשט, ראש ממשלת נורדריין-וסטפאליה, שהחליף את הקנצלרית אנגלה מרקל בראשות המפלגה הנוצרית-דמוקרטית. "בלב כבד אנחנו מבינים שאירועים קיצוניים מעין זה רק יתגברו בעתיד, ועלינו לנקוט צעדים רבים יותר כדי להיאבק בהתחממות הגלובלית".
השיטפונות העזים החזירו את נושא שינויי האקלים למרכז מערכת הבחירות בגרמניה, בחירות שיתקיימו בספטמבר. "גרמניה חייבת להיערך הרבה יותר טוב בעתיד. מזג האוויר הקיצוני הזה הוא תוצאה ישירה של שינויי האקלים", אמר אתמול שר הפנים הגרמני הורסט זיהופר. הוא ציין כי הממשלה הפדרלית תסייע בהקדם האפשרי לאזורים שנפגעו.
גם בשווייץ ירדו גשמים כבדים ביממה האחרונה, ובכלי התקשורת המקומיים דווח כי בעיירות שלייטכיים ובגינגן השיטפונות שנוצרו סחפו איתם מכוניות והציפו מקלטים רבים, וכי כמה גשרים התמוטטו בהן.

חזאי ynet דני רופ מוסיף כי לרוב שיטפונות פוקדים את אירופה עם המסת השלג בהרים בתקופת האביב, ולא בגלל גשמי זעף - ודאי שלא בקיץ. בעקבות אזור לחץ נמוך שהגיע מאזור האוקיינוס האטלנטי יחד עם לחות רבה נוצר מפגש של אוויר קר יחסית עם אוויר חם מדרום, והדבר גרם להתפתחות עננים שהורידו כמויות אדירות של גשם. עם זאת, לפי התחזיות, הגשמים ייחלשו וייפסקו בהדרגה בימים הקרובים.
לפי מדענים, תופעות קיצוניות מסוג זה הן רק דוגמה אחת להשלכות של שינויי האקלים שפוקדים את כדור הארץ, ולדברי מומחים התופעות הללו רק יחמירו. רק בשבועיים האחרונים חוו ארה"ב וקנדה גל חום קיצוני שבו מתו מאות בני אדם. בכמה יישובים בקנדה ובארה"ב נעו הטמפרטורות באזורים הקרובים ל-50 מעלות.
פורסם לראשונה: 23:06, 16.07.21