3 צפייה בגלריה
השופט רענן גלעדי
השופט רענן גלעדי
השופט שהכעיס את המשטרה. רענן גלעדי
(צילום: אתר הרשות השופטת)
השופט שהכעיס את המערכת - ו"הוגלה" לבית משפט אחר: במרץ האחרון נבחר השופט רענן גלעדי לכהונה בבית משפט השלום בבאר שבע. על איכויותיו כמשפטן לא היה עוררין במערכת המשפט: מדובר באחד מעורכי הדין הבולטים והמוערכים שהיה עוזר משפטי בכיר למשנה לנשיא בית המשפט העליון אליהו מצא, פרקליט במחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה ומנהל בכיר בסנגוריה הציבורית.
אלא שכעבור חודשיים בלבד מכניסתו לתפקיד, נשיא בתי משפט השלום בדרום, אלון גביזון, החליט להעביר אותו מתפקידו לבית המשפט בקריית גת בצעד שעורר לא מעט שאלות בקרב עורכי דין וסנגורים, כפי שתיאר זאת גורם משפטי: "מהלך חריג בנוף בתי המשפט".
בחודשיים שבהם שימש כשופט מעצרים בבית משפט השלום בבאר שבע, הספיק השופט גלעדי לגרום ללא מעט כאבי ראש למשטרה וללשכת התביעות שלה. גלעדי נתפס כשופט יסודי ומעמיק, אך כזה שניהל דיונים בקצב איטי יחסית למקובל. עם זאת, ניתן היה להסביר זאת בכך שהיה חדש בתפקיד שעוד למד את אופן הניהול של אולם בית המשפט ואת קצב העבודה.
עבודתם של שופטי המעצרים היא מהשוחקות והקשות ביותר שיש. מדי יום מובאים בפניהם עצורים מכל תחנות המשטרה, והם נדרשים לבחון את תיקי החקירה שגובשו, כולל עדויות, ראיות חסויות ומידע מודיעיני.
השופט נדרש לעבור על התיק המשטרתי ומחליט אם להיעתר לבקשה להאריך את המעצר - ובכמה זמן. ההחלטה מתקבלת לפי טיב הראיות שהמשטרה הצליחה לאסוף, מידת המסוכנות של החשוד ועל בסיס האפשרות לשיבוש החקירה אם ישוחרר. בנוסף, השופט נדרש לחתום על צווים, כמו צווי חיפוש בטלפונים ניידים, לטובת המשך החקירות.
3 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט המחוזי בבאר שבע
בית המשפט בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
על העבודה המשטרתית הייתה לשופט גלעדי ביקורת רבה שאותה לא דאג להסתיר. הוא גם נהג להביע חוסר שביעות רצון מופגנת מהכתיבה של טועני המעצרים ומאיכות בקשות המעצר שלהם, שניכר שהייתה לטעמו בינונית במקרה הטוב.
"צריך לומר בכנות שהשופט גלעדי היה עוף מוזר מבחינת המערכת", אמר גורם שהתנהל מול השופט. "הוא שופט יסודי ש'קרע' את המשטרה, דרש מהם תשובות, ולא נתן שיערבבו אותו. זה לא דבר שרואים היום", הסביר הגורם. "הוא לא היה 'יעיל' אבל להרבה שופטים חדשים לוקח זמן להבין את המערכת ואיך לנהל את ההליכים, זה הפסד למערכת".
עורך דין שטען בפני השופט אמר כי "הוא קרא את התיקים לפרטי פרטים, במיוחד בתיקי מעצרים. כמעט בכל דיון שהיה בפניו הוא הצליח למצוא כשלים", וגורם נוסף שהתרשם מעבודתו של השופט גלעדי טען: "מדובר בשופט מלומד, יסודי וחרוץ. הוא נחשב לשופט איטי יחסית, אבל הוא רק נכנס לתפקיד".
במשטרה התקשו לעכל את השופט החדש, שהדיונים אצלו נגררו על פני שעות. למרות מעלותיו כמשפטן, כשופט שאמור לנהל את האולם הוא התגלה כ"לא יעיל". ואם לא די בכך, גלעדי נהג להכתיב ליחידה החוקרת כיצד לנהל את תיק החקירה, ולעיתים עלה שחרג מסמכותו. המצב היה עד כדי כך חמור, שבמשטרה ניסו לנתב את תיקי המעצרים שלהם לשופטים אחרים, כשהם לא פחות ממתחננים בפניהם לקבל את העצורים שלהם.
ובזמן ששופטים כורעים תחת נטל העבודה ונוטים לאשר כמעט ללא דיון את בקשות המשטרה, גלעדי התעקש לנהל דיונים על הצווים שהביאו בפניו - כפי שמצופה מכל השופטים במצב אידיאלי. אלא שיש שטענו שהדבר פגע בעבודת המשטרה, שמתנהלת גם היא תחת לחצים בלתי פוסקים.
בין המקרים שבהם הכעיסה התנהלותו של השופט את המשטרה היו שני אירועים משמעותיים בחברה הבדואית. באחד מהם, המשטרה הביאה חשוד מתל שבע בגין הפרעה לשוטר במילוי תפקידו - וזכתה לנזיפה מצד השופט. מדובר היה במקרה שבו ניידת משטרה נחסמה על-ידי החשוד בדרכה לאירוע ירי באוויר בשיירת חתונה שהתיעוד שלה הפך לוויראלי ברשתות החברתיות.
3 צפייה בגלריה
בית משפט השלום קריית גת
בית משפט השלום קריית גת
משכנו החדש של השופט. בית משפט השלום קריית גת
(צילום: google maps)
גלעדי כתב כי פרטי העבירה שהוצגו בפניו לא תיארו את העובדות, וכתב כי הדוחות הסודיים שהוצגו בפניו היו לא מדויקים. "הקביעה בדוח הסודי אינה נכונה, ויש בה להטעות את בית המשפט", קבע השופט והוסיף: "יש לראות את הדברים בחומרה. אין זו הפעם הראשונה שאני מעיר על כך שהדוחות הסודיים שמוצגים לבית משפט זה במעמד צד אחד כוללים לעיתים מידע לא מדויק במקרה הטוב, ומידע שעלול להטעות במקרה הרע".
במקרה אחר, כשנדרש להכריע על הארכת מעצר לחשודים בירי על בית קפה ברהט - אירוע שסוקר בהרחבה בכלי התקשורת, נזף השופט גלעדי במשטרה שלא הספיקה לבצע פעולות חקירה בתיק. גלעדי שאל את טועני המעצרים מדוע לא קיבל הסבר לחוסר העשייה מלבד העובדה עומס האירועים ומצוקת כוח האדם בתחנת המשטרה ברהט, ואמר: "גם לחשודים יש זכויות, ומתפקידו של בית המשפט לוודא שהן מקוימות. האיזון בינן לבין האינטרס הציבורי הרחב הוא ראוי ומידתי".
בהנהלת בית המשפט אמרו בתגובה כי "הצבתם לכהונה בבתי המשפט במחוז נעשית בהתאם להחלטת הנשיא/ה ולצרכי המחוז. השופט רענן גלעדי מונה לשיפוט במחוז הדרום ב-6 במרץ והחל לכהן בבית המשפט השלום בבאר שבע. בעקבות מינויים של שופטים חדשים ב-9 במאי, ולאחר בחינה מחודשת של צרכי המחוז על ידי הנשיא ובהסכמת השופט, צפוי השופט גלעדי לעבור לבית המשפט השלום בקריית גת ולכהן כשופט בתחום האזרחי. שופטים פוסקים על פי הדין והראיות המובאות בתיק".