שוב התנגשות חזיתית בין השר במשרד המשפטים והשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם לייעוץ המשפטי לממשלה, הפעם בנושא הפעלת סמכותו על מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, שמקבלת גיבוי מהמשנים ליועמ"שית.
המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון ומאיר לוין, העבירו לשר הממונה בין היתר על רשות החברות הממשלתיות חוות דעת המנסה לעשות סדר בפעילות הרשות הכפופה לו, אולם הוא דחה אותה במכתב תגובה חריף. במסמך שהגישו הבכירים בייעוץ המשפטי לממשלה הם הדגישו ארבעה עקרונות משפטיים ומינהליים: יחסי העבודה, כפיפות, סמכות ועצמאות בין השר לבין מנהלת הרשות. אמסלם כאמור שיגר בתגובה מכתב חריף ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה, שבו הוא דוחה את ההצעות.
2 צפייה בגלריה
"איני רואה את עצמי כ'עציץ', במצב שנוצר איני מעוניין לקחת אחריות על הרשות"
"איני רואה את עצמי כ'עציץ', במצב שנוצר איני מעוניין לקחת אחריות על הרשות"
"איני רואה את עצמי כ'עציץ', במצב שנוצר איני מעוניין לקחת אחריות על הרשות"
(צילום: דנה קופל, אבי מועלם)
"איני מקבל את חוות דעתכם מכל וכל. כל מטרת חוות הדעת היא לנטרל את יכולותיי כשר ולתפקד על פי הסמכויות החוקיות שנתונות לי לפי החוק. אני רואה בהתנהלותכם שימוש לרעה בסמכויות שניתנו לכם, העולה לכל הפחות עד לכדי הפרת אמונים", טען אמסלם, שהוסיף כי למשנים ליועצת המשפטית "מוטיבציות לחבל בעבודתי ובעבודת הממשלה".
הוא המשיך: "היות ואיני רואה את עצמי כ'עציץ' במשרד, ובוודאי לא כ'חותמת גומי' שלכם אזי אני מביא לידיעתכם כי במצב שנוצר איני יכול ואיני מעוניין לקחת אחריות על רשות החברות, הן על החלטותיה של מנהלת הרשות והן על מצבם הנפשי והפיזי של עובדי הרשות". לדברי אמסלם, "מאז העברת שטח הפעולה של רשות החברות הממשלתיות למשרד לשיתוף פעולה אזורי מנהלת הרשות עושה הכול אשר לאל ידה ואף מעבר לכך על מנת לחבל בעבודתי ובסמכויותיי כשר הממונה על רשות החברות הממשלתיות".
אמסלם תקף את מנהלת רשות החברות הנוכחית, אותה הוא מבקש להחליף במשה סוויסה: "מנהלת הרשות באופן קבוע עוברת עבירות משמעת חמורות, ומהאינפורמציה שמגיעה אליי באמצעות עובדי הרשות אף עוברת לכאורה עבירות של ניגוד עניינים, אלימות כלפי עובדים ואף עבירות שיכולות להגיע עד לפגיעה בטוהר המידות".
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הכנה לקריאה שנייה ושלישית של ביטול עילת הסבירות
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הכנה לקריאה שנייה ושלישית של ביטול עילת הסבירות
"מתייחסים אליי כגורם מפריע". אמסלם נגד הגיבוי שלימון מעניק לרוזנבוים
(צילום: עמית שאבי)
הוא המשיך וטען כי הייעוץ המשפטי מתייחס אליו כ"גורם מפריע", ואילו מנהלת הרשות רוזנבוים הפכה ל"יקירת האומה". "שימשתי בעבר בתפקידים בכירים בשירות הציבורי, ניהלתי מערכות גדולות מעל ל-30 שנים ומעולם לא נתקלתי בהתנהלות מופקרת, חסרת אחריות וחסרת מקצועיות כפי שקורה במקרה של רוזנבוים. כך גם מעולם לא נתקלתי באדישות מצד הגורמים האמורים לבדוק את הנושאים שאותם העליתי בפניכם".
הוא מאשים את הייעוץ המשפטי גם בפעולות לסיכול מינויו של סוויסה למחליפה של רוזנבוים. במכתבם לשר אמסלם עומדים המשנים לימון ולוין על עקרונות העבודה בין אמסלם ורוזנבוים, כדי ליישב את המחלוקות ביניהם. עיקרון ותיק של המשפט המינהלי המעוגן בפסיקת בית המשפט העליון הוא "כלל עצמאות שיקול הדעת", שקובע כי חזקה שהמחוקק התכוון כי הגורם לו - מנהלת רשות החברות - תפעיל את סמכותה על פי שיקול דעתה העצמאי והמקצועי.
שנית, במסגרת קביעת מדיניות שר, השר הוא צריך להקפיד כי מדובר במדיניות כללית ועקרונית, שגיבושה נעשה בהתאם לכללי המשפט המינהלי הבסיסיים, על יסוד עבודת מטה מתאימה. שלישית, קביעת מדיניות על ידי השר אינה מונעת מהרשות להציג את עמדתה המקצועית לרבות בפני הממשלה. לבסוף הם ציינו שיש להקפיד כי פעולותיו של השר לא יביאו לפגיעה בעצמאות שיקול הדעת המקצועי במקרים המתאימים או לפגיעה בתפקודה של הרשות.