מודעות עם הצעות עבודה לעסוק בזנות וניצול נשים שרק מבקשות לברוח מהתופת בארצן כדי לזכות בחיים בטוחים יותר: פרננד כהן, ראש צוות בארגון הצלה ללא גבולות, שב לישראל אחרי שהייה בגבול פולין-אוקראינה לצורך סיוע לנמלטים מהמלחמה. בעיירה הפולנית מדיקה צדו את עיניו כמה גברים. "כל מיני יצורים ממש מוזרים, מאפיה קטנה, חיפשו נשים עם ילדים מאוד קטנים, בדרך כלל נשים יפות", סיפר היום (ראשון) כהן בריאיון לאולפן ynet.
עם התגברות קצב הגעת הפליטים לגבולות אוקראינה, עלה בימים האחרונים חשש ממשי שהמשבר יגרום לעלייה בסחר בנשים לצורכי זנות. מקרי עבר הראו כי במצבי מלחמה ועוני, תמיד יהיה מי שינצל את מצוקתן של הנשים שנמלטות מבתיהן. בימים האחרונים פורסמו ברשתות החברתיות מודעות שמזמינות נשים אוקראיניות לעבוד בזנות במדינות אחרות.
הצוות הישראלי של כהן היה הראשון להגיע לגבול הפולני עם אוקראינה. במשך 12 ימים הם סייעו לאלפי פליטים, הגישו בעיקר מענה רפואי - ולמרבה הצער נתקלו גם בכל מיני דמויות מפוקפקות שצבאו על שערי הגבול לצרכים אחרים לחלוטין. "ראינו כמה מקרים כאלה של חיפוש אחרי נשים וילדים קטנים. המשטרה לא יכולה לעמוד בזה, אף אחד לא יכול לעמוד בזה".
כהן אמר עוד: "בכל יום מגיעים עשרות אוטובוסים מלאים בנשים וילדים. בטוח שבסוף באוטובוס אחד או שניים ימצאו בקלות קורבנות שאפשר לפתות אותן עם כסף או דברים אחרים. קל להגיע אליהן. בשבוע הראשון האוהל שלנו היה היחיד שבו ניתן טיפול רפואי. עכשיו הנוכחות המשטרתית כבדה יותר, יש בלשים שמסתובבים יום ולילה במקום".

"90% מהלקוחות קבועים"

אחת הדרכים הקלות לצוד את הנשים האוקראיניות היא באמצעות פרסום מודעות ברשתות החברתיות. באחת מהן שפורסמה בגרמניה נכתב: "אנחנו עובדים יותר מ-11 שנים ומזמינים נשים מגיל 25 עד 55 לעבודה בגרמניה. משכורת אפשרית - עד 500 אירו ביום. נפגשים בשדה התעופה, עבודה בין 22:00-09:00. מנפיקים אישור עבודה, 90% מהלקוחות קבועים, האווירה משפחתית, הדירות נוחות, הכול אצלנו אמין ורשמי".
במודעה אחרת נכתב: "אנחנו מבינים את המצב הקשה כרגע בעולם, פליטים רבים עוזבים את אוקראינה ואנחנו מוכנים להעניק לכן עזרה. יש לנו דירות שתוכלו להתמקם בהן עם המשפחה שלכן. התנאי היחיד - העבודה המסורה שלכן. מחכים לכן!".
3 צפייה בגלריה
פוסט המזמין נשים אוקראיניות לעבוד בזנות בגרמניה
פוסט המזמין נשים אוקראיניות לעבוד בזנות בגרמניה
פרסום בפייסבוק שמזמין את נשים אוקראיניות לעסוק בזנות בגרמניה
מריה דמיטרייבה, פעילה חברתית ופמיניסטית אוקראינית וכן מייסדת ומנהלת קהילת Feminism UA, אמרה ל-ynet בהתייחסה למה שמסתמן כתופעה של ניצול נשים לצורכי זנות: "המצב לא קל, וככל הנראה תהיה הידרדרות.
"לפני המלחמה היו לנו מעט מאוד מקלטים לנשים שסובלות מאלימות בבית ומאלימות מינית. כעת כולם הוסבו למקלטים לפליטות, לכן אם אישה סובלת מאלימות בבית אין לה כל כך מענה כרגע, המשטרה עסוקה בדברים אחרים, יש מלחמה, ובזמן הזה נשים שמתגוררות עם גברים פוגעניים לא יכולות לפנות לעזרה. ארגוני נשים שמתעסקים בתחום בשגרה מוצפים כרגע בפניות לעזרה בסיסית מפליטות".
דמיטרייבה מעידה כי היא גם נחשפה למקרים שבהם גברים ניצלו את הקרבות כדי לחטוף ילדים מנשים שרצו להתגרש מהם. "אין כרגע דרך להילחם בזה, המוסדות לא עובדים. יש אזעקות ואין דרך לקבל סיוע מהמשטרה. ייתכן שנבין את ממדי האסון בקרוב".
3 צפייה בגלריה
נשים וילדים ש ברחו מ אוקראינה הולכים ל עלות על רכבת כדי ל העביר אותם ל תחנת ה רכבת ה ראשית של פשמישל ל אחר ש חצו את מעבר ה גבול ה פולני ה אוקראיני משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
נשים וילדים ש ברחו מ אוקראינה הולכים ל עלות על רכבת כדי ל העביר אותם ל תחנת ה רכבת ה ראשית של פשמישל ל אחר ש חצו את מעבר ה גבול ה פולני ה אוקראיני משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
נשים וילדים שברחו מאוקראינה
(צילום: Getty Images )
הפעילה החברתית סיפרה בדאגה על המצב החמור בנקודות המעבר בין אוקראינה למדינות אירופיות שקולטות פליטות ואת ילדיהן. "פולין כרגע מקבלת את מרבית הפליטות מאוקראינה, הן מקבלות עזרה ותמיכה מהמתנדבים ואין לי ספק שרובם אנשים הוגנים וטובי לב. אבל דווקא שם, ליד הגבול, עומדים גברים ונשים שמוכנים לצוד נשים במצוקה כדי להעביר אותן לתעשיית הזנות. קיבלנו מספר הודעות מנשים על ניסיונות חטיפה".
- למה הכוונה "חטיפה"? הרי יש אנשים בסביבה. "נכון, אבל נשים יוצאות עם ילדים או לבד החוצה, גברים הרי נשארים מאחור. מציעים להן טרמפ לוורשה או למלון, אבל מתברר שלוקחים אותם לכיוון לא ידוע ולא למרכזי סיוע כפי שהובטח. נשים כבר מוזהרות לא לקבל הצעות מאנשים שאין להם וסטים של מתנדבים. קיבלנו דיווחים על הצעות של הסעה לוורשה, ואז כשמגיעים לעיר דורשים מנשים סכום כסף גדול שאין להן או שירותי מין בתמורה".
- זה מתרחש רק בפולין או במדינות נוספות? "קיבלנו דיווחים גם מגרמניה. נזכיר ששם תעשיית הזנות ממוסדת, לכן אנשים לא מתביישים לפרסם 'הצעות עבודה' כאלה. יש גם פורומים שונים עם פוסטים של גברים ששואלים 'מתי יביאו צעירות אוקראיניות?', ואם הם מדברים על זה - ככל הנראה מדובר בתופעה של ממש. ייתכן שבגבולות פועלים אנשים שמעוניינים לשדל פליטות נטולות אמצעים לזנות או אפילו לעבדות מינית. להציל נשים במקומות כאלה זה קשה עד בלתי אפשרי. המשטרה לא נלחמת מספיק בתופעה".
3 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
(צילום: AP)
לדברי דמיטרייבה, לפי נתוני משרד הרווחה של אוקראינה מ-2021, רק 51 נשים ו-46 גברים הוכרו כקורבנות סחר באנשים. "אנחנו רואים מהנתונים בעולם שהרוב המכריע של האנשים שהפכו קורבנות סחר לצורכי מין או עבודה במין זה נשים וילדות. כשמתייחסים לסטטיסטיקה האוקראינית, ניתן להבין שאין הלימה בין המספרים. ככל הנראה, נשים פשוט לא מדווחות על מצבן. במציאות המספרים גבוהים בהרבה".
- אילו נשים הכי חשופות לאלימות? "גם בתחום הזה אין מספיק מידע, כיוון שנשים ב'תעשיית הסקס', כפי שזה מכונה אצלנו, מטופלות על ידי ארגונים שנלחמים בהפצת מחלות מין. הארגונים הללו לא רושמים ולא מספקים מידע על מטופלות מתחת לגיל 18, שהן הכי חשופות לפגיעות מיניות ולניצול, אבל זה לא נרשם ולא מתועד בשום מקום. לכן היקפי התופעה ככל הנראה גדולים הרבה יותר ממה שניתן לדמיין. נשים ללא עורף כלכלי, בלי עבודה סדירה, מכפרים, הן הטרף הכי קל".
הפעילה החברתית אמרה עוד כי לפי ההערכה באוקראינה יש כ-100 אלף נשים בתעשיית הזנות, אך לדבריה בעקבות המלחמה המספר יגדל. "אנחנו עדים להטרדות במקומות ציבוריים באוקראינה. למשל, אישה שהסתתרה עם תינוק וסבתא שלה במטרו בקייב, דיווחה שבלילה גבר זר נצמד אליה מאחור וניסה לפגוע בו בעודו לוחש לה 'מה אכפת לך, כולנו ממילא נמות'. אני מציעה לנשים לנסות להקיף את עצמן בעוד נשים ויחד לשמור אחת על השנייה".