מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן מתח אמש (חמישי) ביקורת מרומזת על ישראל, ואמר כי ישנו פער בין כוונתה להגן על אזרחים ברצועת עזה לבין התוצאות בשטח. לדבריו, ישראל צריכה לוודא שההפוגות הקצרות בלחימה חלות לא רק על שכונה אחת, אלא על אזור רחב יותר. "אנחנו מכירים בכך שקיים קושי יוצא דופן בכל הנוגע להגנה על אזרחים, אבל לישראל יש חובה לעשות זאת. אנחנו מדברים על הסוגייה הזו עם הישראלים על בסיס קבוע, כולל גם היום", אמר בלינקן.
3 צפייה בגלריה
הצהרתו של אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני בביקורו בישראל
הצהרתו של אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני בביקורו בישראל
הצהרתו של אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני בביקורו בישראל
(צילום: U.S. Embassy Jerusalem )
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ביידן לנתניהו: "יש להגן על אזרחים ולהפריד בינם לבין חמאס"
( צילום: Jim WATSON / AFP)
הכותרת
האם אפשר למוטט את חמאס? אתם שאלתם - רון בן ישי ענה
26:51
מזכיר המדינה ציין כי ישראל כן עשתה מאמץ להגן על אזרחים כשהחלה להתקדם עם התמרון הקרקעי לכיוון דרום הרצועה, אך הוסיף כי "יש לוודא שיהיו אזורים רחבים מוגנים, בהם יהיה מזון, תרופות ומים - ולא יהיה שימוש באמצעים צבאיים". דבריו מצטרפים לקריאות של בכירים נוספים בארצות הברית, בהם סגנית הנשיא קמלה האריס ושר ההגנה לויד אוסטין, שהפצירו בישראל לנהל מתקפה כירורגית יותר בדרום הרצועה, על מנת להימנע מפגיעה באזרחים בתקיפות אוויריות.
במקביל, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח על כך פעם נוספת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי ישנו צורך בסיוע נוסף לאזרחים בעזה. כך מסר הבית הלבן. "ביידן הדגיש את הצורך הקריטי להגן על אזרחים ולהפריד בין האוכלוסייה האזרחית לחמאס, בין היתר באמצעות מסדרונות המאפשרים לנוע בבטחה מאזורים שבהם מתקיימת לחימה", נמסר.
עוד נכתב בהודעה כי ביידן ונתניהו דנו בהתפתחויות בעזה, "והנשיא הביע את דאגתו העמוקה לחטופים שנותרו בשבי. הוא חזר והדגיש כי יש לאפשר לצלב האדום לגשת לחטופים המוחזקים בידי מחבלי חמאס". הבית הלבן ציין כי ביידן התייחס לקריסת הפסקת האש ההומניטרית במסגרת עסקת החטופים, ואמר כי "הסירוב של חמאס לשחרר נשים צעירות הוא שהוביל לכך. המנהיגים הסכימו להישאר מעורבים כדי לממש כל הזדמנות אפשרית לשחרר החטופים הנותרים.
3 צפייה בגלריה
עבדאללה השני מלך ירדן או"ם
עבדאללה השני מלך ירדן או"ם
מלך ירדן עבדאללה השני שוחח עם ביידן על המצב בעזה
(צילום: רויטרס)
"הנשיא הדגיש את החשיבות של זרימה מתמשכת של סיוע הומניטרי לעזה, ובירך על ההחלטה האחרונה של ישראל להבטיח שכמות הדלק תספק את הצרכים הנדרשים, אך הדגיש כי נדרש סיוע רב בדחיפות בכל רחבי הרצועה", הוסיף הבית הלבן. "עוד הדגיש הנשיא את דאגתו מהאלימות הקיצונית שבוצעה נגד פלסטינים ומהצורך להגביר את היציבות בגדה המערבית".
ביידן שוחח גם עם מלך ירדן עבדאללה השני על ההתפתחויות האחרונות ברצועת עזה, ואמר כי "במהלך השיחה חזרתי על מחויבותי להגביר את מתן הסיוע ההומניטרי לאזרחים הפלסטינים ברצועה". ביידן הוסיף כי הוא ומלך ירדן הסכימו על כך שעליהם להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה למען שלום יציב ומתמשך במזרח התיכון.
בתוך כך, לראשונה מפרוץ המלחמה ישראל הסכימה לבקשת ארה"ב לפתוח את מעבר גבול כרם שלום לצורך בידוק ביטחוני של משאיות סיוע הומניטרי לפני הכנסתן לרצועת עזה. כך אמר גורם בכיר אמריקני. המשאיות ייבדקו במעבר כרם שלום ויוכנסו לרצועה דרך מעבר רפיח, מה שיאפשר לשדרג את יכולות הבידוק במעברים ויגדיל את היקף המשאיות שיוכלו להיכנס לעזה.