שר החוץ של גואטמלה מריו בוקארו נאם אמש (חמישי) בעצרת הכללית של האו"ם והביע תמיכה נחרצת וחד משמעית במדינת ישראל. "אנחנו מתמודדים עם רגע של עצב עמוק וכאב עבור האנושות", אמר בוקארו בפתח נאומו - אותו הגדירו במשרד החוץ של ישראל כ"נאום הכי פרו-ישראלי" של שר חוץ זר מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל".

3 צפייה בגלריה
מריו בוקארו
מריו בוקארו
"מגנים את פיגועי הטרור שביצע חמאס ואת ההתקפות של חיזבאללה". מריו בוקארו
(צילום: REUTERS/Mike Segar )
שר החוץ בוקארו הביע את תנחומיו על קורבנות הטבח הרצחני, ודרש את שחרורם המיידי של החטופים, בהם תינוקות, ילדים, נשים וקשישים. הוא הוסיף כי "האסיפה הכללית הזו לא יכולה לשכוח שהמשבר איתו אנו מתמודדים כרגע התחיל בעקבות פיגועי הטרור הנוראיים של חמאס ב-7 באוקטובר". לדבריו, "הטרור הזה השפיע על ישראלים ופלסטינים ועל אנשים ממדינות אחרות, וגרם למוות, נזקים, סבל וחורבן, כמו גם מצב הומניטרי של פרופורציות אדירות. אנו מביעים גם סולידריות עם הצוות ההומניטרי שמטפל במצב החמור הזה, ואנו מביעים את תנחומינו עבור אלו שאיבדו את חייהם בביצוע תפקידם האצילי".
בוקארו הדגיש כי גואטמלה מגנה באופן נחרץ את פיגועי הטרור שבוצעו על-ידי חמאס נגד מדינת ישראל ואזרחיה, ותקף את ארגוני הטרור: "חמאס מבלבל בין המאבק הפלסטיני לבין ההצדקה לטרור - וזו טעות מוסרית ואסטרטגית חמורה עבור המאבק הפלסטיני ועבור המאמצים שנעשו בהיבט בינלאומי על מנת להשיג שלום בשטח. כמו כן, אנו מגנים את ההתקפות של ארגון הטרור חיזבאללה נגד ישראל בהפרה של ההחלטה שמגדירה את הקו הכחול, הגבול בין לבנון וישראל, ואשר גבו את חייהם של אזרחים ישראלים ופלסטינים".
3 צפייה בגלריה
מריו בוקארו
מריו בוקארו
"אם ישראל תניח את נשקה - לא תהיה ישראל". מריו בוקארו
(צילום: הטלוויזיה של האו"ם )
השר הגואטמלי ציטט את מילותיה של ראש הממשלה לשעבר גולדה מאיר, וקרא לעצרת להכיר בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה: "אם הארגונים בעד פלסטין יניחו את נשקם היום, לא תהיה יותר אלימות. אם ישראל תניח את נשקה היום, לא תהיה יותר מדינת ישראל". הוא הוסיף: "אדוני היו"ר, זה הכרחי כי אסיפה זו תכיר בזכותה של מדינת ישראל לשמור על עצמה ולהגן על אזרחיה מול המציאות הנוראית זו. חוסר ההכרה לא יתרום להשגת שיח, שלום וביטחון באזור ובכל העולם, להיפך - הוא יעמיד את האנושות בסכנה גדולה. אסיפה כללית זו חייבת לפעול להפחתת הקיטוב ולהרתיע מדברי ומעשי שנאה, והדרך היחידה לעשות את זה - זה להתאחד כולנו נגד הטרור, בגינוי ברור וחד משמעי של פעולות חמאס ועוד ארגוני טרור עם אידיאולוגיות אלימות וקיצוניות.
"עלינו לדרוש גם שיפסיקו בשיטות שלהם של הצבת מאגרי נשק ותשתיות טרור מתחת לבתי חולים, בתי ספר ומרכזי דת, אשר מאיימים על הגנת האזרחים, תוך שימוש שלהם כמגנים אנושיים", הוסיף בוקארו. "מול המצב הקטסטרופלי הזה, אשר נוצר בעקבות הסכסוך הנורא הזה, אנו שמחים לדעת שהסיוע ההומניטרי מגיע, ואנו קוראים להאצת ההפסקות, אך בו זמנית לטפל ולוודא שלא נעשה בו שימוש לרעה על-ידי ארגוני הטרור כדי לבצע מעשים שמשפיעים על האוכלוסייה האזרחית ומחמירים את המצב".
3 צפייה בגלריה
אלי כהן בדיון במועצת הביטחון באו"ם
אלי כהן בדיון במועצת הביטחון באו"ם
השר כהן הודה לבוקארו "על חברות ותמיכה בישראל במאבקה בטרור של חמאס"
(צילום: Lev Radin for Israeli Consulate in New York)
בהמשך נאומו בוקארו קרא לאו"ם "לממש את אחריותו בצורה יעילה בנושא מניעת ופתרון סכסוכים המשפיעים על השלום והביטחון העולמי, בין אם זה מועצת הביטחון או אסיפה זו, חייבים לאמץ החלטות מאוזנות שלוקחות בחשבון את כל האלמנטים המרכיבים את המצב הזה - כולל במקרה הזה את הזכות להגנה עצמית של מדינת ישראל". לדבריו, "אנחנו עדיין יכולים להציל חיים ולקדם דיאלוג ומשא ומתן בין הצדדים על מנת להשיג שלום כללי בהתבסס על חזון של אזור שבו שתי מדינות דמוקרטיות, ישראל ופלסטין, יוכלו לחיות אחת ליד השנייה בשלום. זה חיוני לזכור כי יש למדינת ישראל זכות ריבונית להגן על אזרחיה ולהבטיח את ביטחונה, ומרכיב זה אינו נוכח בהצעת ההחלטה אשר הוצגה בפני אסיפה זו. בעקבות זאת, גואטמלה תצביע נגד ההצעה ואנו קוראים לכל המדינות הנוכחות ולכל המדינות החברות, לשקול לעשות אותו הדבר".
הרב הראשי של גואטמלה לשעבר יוסף גרמון שיבח את דבריו ואמר כי אלו "מילים מרגשות של שר החוץ. תודה לך גואטמלה שתמיד היית בצד הנכון של ההיסטוריה. זה לא נגד הפלסטינים או בעד ישראל. זה נגד המפלצות של חמאס-דאעש ובעד האנושות". שר החוץ אלי כהן הודה לבוקארו "על החברות ועל התמיכה בישראל במאבקה בטרור של החמאס".
שגריר ישראל בגואטמלה יפתח קוריאל הוסיף כי "נאומו החשוב של שר החוץ בוקארו באו"ם הוא ביטוי נוסף לידידות האמת בין גואטמלה לישראל. מאז החלה המלחמה, גואטמלה פועלת למען ישראל במגוון פורומים בינלאומיים, וכאן בגואטמלה נערכו מספר טקסים להבעת סולידריות עם אזרחי ישראל. ברצוני להודות לבוקארו על המחויבות האישית שלו לישראל וליחסים בין המדינות, אותה הביא לידי ביטוי הן כשר החוץ ולפני כן כשגריר גואטמלה בישראל".