לצד המכת"זיות ורימוני ההלם שבהם משתמשים השוטרים במהלך ההפגנות נגד המהפכה המשפטית למורת רוחם של המוחים, נמצאים הפרשים והסוסים המשטרתיים בשטח כאמצעי "שובר שוויון" מול חוסמי כבישים או בעת פיזור הפגנה. הסוס נחשב לחיה אצילית, גם בעיני המפגינים, והוא משחק תפקיד מרכזי בהפגנות שנערכות לאחרונה בתל אביב. רב-פקד עמית חובב, קצין הפרשים במשטרה, הסביר כי הסוסים משמשים כאמצעי בטוח לפיזור הפגנות מבלי חשש לפציעות לעומת אמצעים אחרים.
הפרש והסוס מטיילים בין המפגינים או יוצרים חומה החוסמת את דרכם. אם יש צורך, הם גם מסייעים בפיזור ההמון, כשהערך המוסף שלהם מאפשר למפקדים בשטח להשתמש באמצעי שהוא יחסית חריג, תוך צמצום הסכנה לפציעת מפגינים למינימלית.
במשטרה "משרתים" כיום 50 סוסים מבצעיים מסוג "פריז'ן'", שאותם רוכשים מהולנד אחרי סדרת מבחני התאמה בריאותיים והתנהגותיים ולאחר שהוגדרו כבעלי פוטנציאל לשירות מבצעי. תהליך ההכשרה שלהם נמשך כשנה ביחידה ובסופה השוטר והסוס נחשבים כ"חד הם". השירות המבצעי של הסוסים נמשך כ-15 שנים ואז הם פורשים כשמוצאים להם בית חם אצל אזרחים שמתנדבים להעניק להם חיי רווחה ונוחות ומבלי להשתמש בהם לצורך מסחרי או עבודה.
לפי כשבוע ב"יום השיבוש הלאומי" תועדו מפגינים משליכים בקבוק לעבר פרשים במחאה נגד המהפכה המשפטית במחלף השלום בתל אביב. ראש חטיבת הדוברות במשטרה, תת-ניצב שלומי שגיא, טען אז כי היו "זריקת גדרות, יידוי אבנים ובקבוקי מים לעבר השוטרים והפרשים". מאוחר יותר באותו היום, סייעו אלפי שוטרים ופרשים לחלץ את אשת ראש הממשלה שרה נתניהו ממספרה בכיכר המדינה בזמן שאלפי מפגינים חסמו את היציאה ממנה.
רפ"ק חובב הסביר כי "מדובר בבעל חיים שחייבים לאמן אותו להכיל התרחשויות שונות בהפגנות, ממחאה שקטה ועד מחאה אלימה וסוערת שבה יש המון רעש, פיצוצים, רכבים, צפצופים והמון מפגינים. אנחנו מחויבים להגיע עם הסוס לרמת הכלה כמעט מלאה של ההפגנות, ושלא חלילה נאבד שליטה על סוס שמגיב לא נכון". חובב הדגיש כי "בסוף זה בעל חיים בעל אופי והתנהגות, לא מדובר בהפעלת מחשב שידוע מראש כיצד תגיב". חובב טען כי למשטרה יש 98% הצלחה ביכולת לאתר את סוסי העבודה שאינם סוסים ספורטיביים להתאמתם לתפקיד המורכב.
4 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרים למפגינים מחוץ למספרה בה נמצאת שרה נתניהו
עימותים בין שוטרים למפגינים מחוץ למספרה בה נמצאת שרה נתניהו
פרשים בעימות עם מפגינים מחוץ למספרה של שרה נתניהו
(צילום: דנה קופל)
4 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרים למפגינים מחוץ למספרה בה נמצאת שרה נתניהו
עימותים בין שוטרים למפגינים מחוץ למספרה בה נמצאת שרה נתניהו
(צילום: דנה קופל)
רפ"ק חובב היה פרש ביחידה עד שהגיע לתפקידו כקצין יחידת הפרשים. הוא הסביר שעיקר העבודה במשטרה עם הסוסים בהפגנות, אירועי הפרות סדר ובביטחון השוטף היא הנוכחות והבולטות.
השימוש בפרשים הוא בכל מדרגי ההפגנות. מדרג א': הפגנה שקטה ללא הפרות סדר. באירוע כזה הפרשים והסוסים הם בעיקר כוח עתודה ולא מעורבים בהפגנה אלא אם ההפגנה מתלהטת והופכת לאלימה. מדרג ב': הפרה של הסדר הציבורי ואי ציות של המפגינים. במקרה כזה הסוסים עדיין נותרים ככוח עתודה והפיזור נעשה בעיקר בשימוש בכוח של השוטרים. מדרג ג': קיימת הפרה של הסדר הציבורי תוך התנגדות אלימה מצד המפגינים כלפי כוחות משטרה או הציבור באופן העלול לגרום לחבלות גופניות או נזק לרכוש. במחאות כאלו מפקד הכוח, לצד שימוש באמצעים חריגים כמו רימוני הלם ומכת"זית, יכול להיעזר בפרשים והסוסים כאמצעי שובר שוויון מול המפגינים. מדרג ד': הפרה של הסדר הציבורי תוך התנגדות אלימה קשה הכוללת שימוש בחפצים שונים על ידי המפגינים, מאפשר המשך שימוש בפרשים ושימוש באמצעים חריגים לפיזור הפגנות כמו כדורי ספוג וגז.
4 צפייה בגלריה
יחידת הפרשים של המשטרה, ארכיון
יחידת הפרשים של המשטרה, ארכיון
פרשי המשטרה. "יכולים לפתוח ציר חסום מבלי לסכן את המפגינים"
(צילום: דוברות המשטרה)
לדברי רפ"ק חובב הפרשים והסוסים משמשים כאמצעי בטוח לפיזור מפגינים או חסימתם מבלי חשש לפציעתם כמו שעלול לגרום רימוני הלם או מכת"זיות. "בהפרות סדר גדולות ובהפגנות כשהפרש נמצא על סוס יש לו יתרון. הגובה מייצר הרתעה ומפחית חיכוכים מיותרים. השימוש בסוס הוא הרבה יותר עדין מאשר כוח של שוטרים שעומד כחומה אנושית מול מפגינים", הסביר חובב.
"הפרשים יכולים לפתוח ציר חסום מבלי לסכן את המפגינים. הנוכחות של הסוס מייצרת הרתעה כלפי המפגינים ותחושת ביטחון בפעילות ביטחון בשוטף. אף מפגין נורמטיבי לא ירצה להתחכך בסוס. בנוסף לסוסים יש יכולת ניידות גבוהה בתוואי שטח של פקקים או בשטחים פתוחים, כולל במעברים מהירים בין זירה לזירה". חובב סיפר כי "בכל 26 שנות השירות שלי ביחידת הפרשים, אולי רק במקרים בודדים הסוס גרם לפציעה או שאיבד שליטה".
4 צפייה בגלריה
פרשים וסוסים בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית
פרשים וסוסים בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית
פרשים בהפגנה נגד המהפכה המשפטית. "מיתר את הצורך להשתמש באמצעי פיזור חריגים"
(צילום: מאיר תורג'מן)
קצין הפרשים אמר בגאווה כי "השימוש בסוסים לא פעם מיתר את הצורך להשתמש באמצעים חריגים לפיזור הפגנות. ההמולה כמעט לא מוציאה את הסוסים מהריכוז. נכון שסוס הוא בעל חיים ולא מתכנתים אותו ותמיד יש חשש שיגיב באופן בלתי מבוקר אבל באמצעות ההכשרה שנמשכת שנה, אימונים ותרגולים שוטפים מצמצמים למינימום את החשש שהסוס עלול לפתע להתפרע ו'לדרוס' מפגינים".
כדי להתקבל ליחידת הפרשים, צריך לשרת לפחות שלוש שנים במשטרה. "חשוב לנו שיגיעו ליחידה שוטרים מעוצבים שעשו דרך כשוטרים", הסביר חובב. "פרש זה לא מקצוע זה קודם כל אהבה אין סופית לבעלי חיים, במיוחד לסוס שהופך להיות בן הזוג של השוטר שמטפל בו". חובב טען כי הסוסים זוכים לתנאים "מפנקים" ביחידה הכוללים תנאי מחיה ברמה גבוהה, ליווי וטרינרי שוטף והמון מנוחה כדי לא להישחק.
בהפגנות נמצא כוח ביחידה שתפקידו לספק אוכל ומים לסוסים, ובמהלכן, לא משנה עד כמה הן סוערות, הפרש דואג להפסקה לסוס, לאוכל ושתייה ובעיקר מנוחה והתרעננות. על השאלה הקבועה שרפ"ק חובב נשאל, מה קורה עם הצרכים שלהם ענה "אנחנו לא אוהבים להשאיר מקומות מלוכלכים אחרי פעילות שלנו ומתאמים הכל מול אנשי הרשויות המקומיות. שעות אחרי שההפגנות מתפזרות הרחובות או הכבישים חוזרים להיות נקיים".