40 מעלות בלונדון? מה זה לעומת אוקלהומה. התראות מפני מזג אוויר קיצוני פורסמו ב-28 מדינות ברחבי ארה"ב, והן חלות על ערים מניו יורק ועד לאס וגאס, ממזרח ועד מערב. הטמפרטורות בניו יורק צפויות להגיע לכ-38 מעלות, בעוד מידות החום בטקסס, לואיזיאנה וארקנסו צפויות לשבור שיאים. שירות מזג האוויר הלאומי (NWS) בארה"ב פרסם התראות מיוחדות לאזורים אלה, ובמדינות טקסס ואוקלהומה כבר הגיעו מידות החום לשיא לחודש יולי – 46 מעלות.
10 צפייה בגלריה
טקסס
טקסס
הטמפרטורות בכמה מדינות בארה"ב צפויות לשבור שיאים. בבריכה בטקסס
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
טקסס
טקסס
שירות מזג האוויר הלאומי הזהיר מפני פעילות מאומצת בשעות החמות ביותר. מתקררים בטקסס
(צילום: AFP)
בעיר דאלאס למשל, אחת מעשר הערים הגדולות בארה"ב, צפויות טמפרטורות גבוהות שיגיעו לכ-44 מעלות. ב-NWS הזהירו מפעילות מאומצת בשעות החמות ביותר, והזכירו לאזרחים לשתות הרבה מים.
ראש מערך ההצלה של ניו יורק, הכומר ג'ק טריפרי, נערך גם הוא לגל החום שנמצא בעיצומו. אתמול הוא הוביל אישה למרכז ההצלה כדי שתוכל לקבל מים ולנשום אוויר קר. "אני מאמין שאין מספיק אנשים שמכירים את השירות, אז ייתכן שהם מחמיצים סיוע שאנחנו יכולים להעניק במהלך מזג האוויר החריג הזה", אמר טריפרי.
מרכז הקירור של מערך ההצלה ביי רידג' שבברוקלין הוא אחד ממרכזי הצלה צבאיים רבים במדינה. הוא פעל כמה ימים בלבד במהלך חודש יוני, אך הפעם הוא צפוי להישאר פתוח לפחות עד סוף השבוע, הוסיף טריפרי.
10 צפייה בגלריה
גל חום בריטניה ילד ב מזרקה ב לונדון
גל חום בריטניה ילד ב מזרקה ב לונדון
גם באירופה נקבעו השבוע שיאים חדשים של טמפרטורות. ילדה במזרקה בלונדון, השבוע
(צילום: EPA )
10 צפייה בגלריה
גל חום בבריטניה
גל חום בבריטניה
טובלים בכיכר טראפלגר בלונדון, השבוע
(צילום: רויטרס)
גל החום בארה"ב מגיע אחרי שבאירופה נקבעו השבוע שיאים חדשים של טמפרטורות, שלפי מדענים יהיו נפוצים יותר ויותר עם החרפת משבר האקלים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע אתמול על חבילה צנועה של פעולות מנהלתיות לטיפול בשינויי האקלים, שכוללות מימון של מרכזי קירור.
התראות מזג אוויר הופצו כאמור ביותר ממחצית המדינות ברחבי ארה"ב, ומי שסובל מגל החום יותר מכול הם התושבים בערבות הדרומיות והדרום-מזרחיות. הטמפרטורות באזורים מסוימים באוקלהומה, טקסס, ארקנסו, ולואיזיאנה חצו את רף ה-38 מעלות.
בשלישי האחרון הגיעה הטמפרטורה באוקלהומה סיטי ללא פחות מ-43 מעלות, ובעיר מנגום שבדרום מערב המדינה נמדדו 46 מעלות – הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה באוקלהומה. אתמול נמדדו באוסטין בירת טקסס 37 מעלות, וביממה החולפת כבר הגיעה הטמפרטורה ל-46 מעלות בוויצ'יטה פולס שבמרכז המדינה. מידות חום הקרובות ל-40 מעלות צפויות באזורים במרכז טקסס במשך 40 הימים הקרובים.
10 צפייה בגלריה
טקסס
טקסס
באזורים במרכז טקסס - 40 מעלות ב-40 הימים הקרובים. מתרחצים בבריכה במדינה
(צילום: AFP)
"אלה בהחלט תנאי חום מסוכנים", מסר החזאי האמריקני אנדרו אוריסון. גורמי רפואה במדינה סיפרו מוקדם יותר השבוע כי ראו עלייה חדה במקרי חירום רפואיים שנגרמו בעקבות החום הכבד בערים הגדולות אוקלהומה וטולסה.
בדאלאס חוו התושבים טמפרטורות של יותר מ-37 מעלות צלזיוס ב-24 ימים במהלך 2022, 15 מתוכם בחודש הנוכחי, שעדיין לא הסתיים. במהלך השבוע הקרוב הטמפרטורות צפויות לעמוד על יותר מ-37 מעלות בכל יום. ממוצע הימים שבהם נמדדות בדאלאס יותר מ-37 מעלות עומד על 20, וכאמור השנה כבר חצו בעיר הגדולה שבטקסס את הממוצע.
קשה להאשים את שינויי האקלים בהתקף חום נקודתי בלי ניתוח מדעי רחב, אך גלי חום כמו אלה שנראים בחודש האחרון באירופה, אסיה וצפון אמריקה עולים בקנה אחד עם הערכותיהם של מדענים לנוכח התחממות כדור הארץ - הערכות שלפיהן גלי החום ייעשו שכיחים, ארוכים ומסוכנים יותר.
גלי החום נעשים נפוצים יותר ויותר בארה"ב, ואם בשנות ה-60 היו רק כשניים כאלה בשנה, בעשור האחרון מספרם עלה לשישה בשנה, עלייה של פי שלושה בתוך חצי מאה. כל זה מתרחש כחלק ממגמת התחממות גלובלית: שבע השנים האחרונות היו החמות ביותר בהיסטוריה.
10 צפייה בגלריה
גל חום בבריטניה
גל חום בבריטניה
לראשונה בהיסטוריה - מעל 40 מעלות בלונדון. כיכר טרפלגר, השבוע
(צילום: gettyimages)
10 צפייה בגלריה
גל חום אירופה בריטניה קורנוול
גל חום אירופה בריטניה קורנוול
מתרחצים בקורנוול שבדרום מערב אנגליה, השבוע
(צילום: רויטרס )
כאמור, גל חום נרחב פוקד גם את אירופה. הטמפרטורות בלונדון הגיעו ביום שלישי לראשונה בהיסטוריה ליותר מ-40 מעלות, ושיא חום של כל הזמנים נקבע בבריטניה: 40.3 מעלות, שנמדדו במזרח אנגליה. שיאי חום מקומיים נשברו בשלישי גם בעשרות יישובים בצרפת. בשלישי היו חזויות 40 מעלות בחלקים מצפון איטליה ומדרומה, ובחמש ערים הוכרזה כוננות אדומה. אתמול היא כבר חלה על תשע ערים, והיום תחול על 15, בהן רומא, מילאן ופירנצה.
גל החום הוביל לפרוץ שריפות רבות ברחבי היבשת - מיוון ואיטליה עד צרפת ובריטניה. השריפה הגדולה ביותר ביום שלישי הייתה בדרום-מערב צרפת, בחבל היין ז'ירונד שבירתו היא בורדו. השריפות באזור הן הגדולות ביותר שפקדו אותו זה יותר מ-30 שנה, והן כילו כבר שטח בגודל של כמעט 200 קמ"ר. יותר מ-34 אלף תושבים פונו מבתיהם באזור, ו-2,000 כבאים, המסתייעים בשמונה כלי טיס, נאבקים שם בלהבות.
10 צפייה בגלריה
יוון שריפה הר פנטלי אזור אתונה
יוון שריפה הר פנטלי אזור אתונה
שריפה בפרברי אתונה. התפשטה במהירות בגלל הרוחות החזקות
(צילום: AFP )
10 צפייה בגלריה
שריפה שריפות שריפת יער מחוז ז'ירונד דרום מערב צרפת גל חום ב אירופה
שריפה שריפות שריפת יער מחוז ז'ירונד דרום מערב צרפת גל חום ב אירופה
שריפה בדרום-מערב צרפת, השבוע. הגדולה ביותר באזור ב-30 השנה האחרונות
(צילום: EPA )
בהר פנטלי בפרברי אתונה השתוללה אתמול שריפת יער שהתפשטה במהירות בגלל הרוחות החזקות. בתים ומכוניות עלו באש ולפחות תשעה יישובים, ובית חולים באזור, פונו. הר פנטלי נמצא 27 ק"מ צפונית למרכז אתונה. כ-500 כבאים הוזעקו להשתלט על האש, שבערה בכמה מוקדים. לפחות שני בני אדם אושפזו באתונה בעקבות קשיי נשימה וכוויות קלות.