ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין, אחת המנהיגות הצעירות והמפורסמות בעולם, הפסידה אתמול (יום א') בבחירות ותעזוב את תפקידה אחרי יותר משלוש שנים. מפלגת השמאל הסוציאל-דמוקרטית של מרין הגיעה למקום השלישי בבחירות, ולפי התחזיות זכתה ב-43 מתוך 200 המושבים בפרלמנט.
למקום הראשון הגיעה מפלגת הימין "הקואליציה הלאומית", שישבה עד כה באופוזיציה, וקיבלה 48 מושבים. במקום השני נמצאת "מפלגת הפינים", שרבים מחשיבים למפלגת ימין קיצוני לאומנית. בעימות בחודש ינואר אמרה ראש הממשלה כי "מפלגת הפינים" היא "גזענית באופן מוצהר".
המסיבה שסיבכה את ראש הממשלה

8 צפייה בגלריה
סאנה מרין
סאנה מרין
סאנה מרין אתמול בהלסינקי. מפלגתה לא נחלשה - אך סיימה במקום השלישי
(צילום: רויטרס)
בנאום ההפסד בהלסינקי בירכה מרין את ראשי המפלגות שסיימו לפניה והביעה סיפוק ממספר הקולות שקיבלה. "זה באמת הישג טוב, למרות שלא סיימתי ראשונה", אמרה לתומכיה. "הדמוקרטיה אמרה את דברה, העם הפיני הצביע. חגיגת הדמוקרטיה היא תמיד דבר נפלא. יש לנו סיבה טובה לשמוח מהתוצאה. ברכות למנצחים בבחירות, ברכות ל'קואליציה הלאומית' ול'מפלגת הפינים'".
מרין בת ה-37 מונתה לתפקיד בשלהי 2019, והייתה אז ראש הממשלה הצעירה ביותר בעולם. היא עמדה בקואליציה של חמש מפלגות, כולן מונהגות בידי נשים. במהלך כהונתה התמודדה עם שני אתגרים אדירים: מגפת הקורונה, שאותה עברה פינלנד בהצלחה יחסית לרוב מדינות העולם, והפלישה הרוסית לאוקראינה, שטלטלה את אירופה כולה. בתחום החוץ הצעד המשמעותי ביותר של מרין בשנות כהונתה היה הגשת הבקשה ההיסטורית לצרף את פינלנד לברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו), צעד שנעשה יחד עם הנשיא הפיני סאולי ניניסטה. תהליך ההצטרפות של פינלנד לנאט"ו נמצא בשלביו האחרונים, ולפי ניניסטה יושלם מחר.
8 צפייה בגלריה
סאנה מרין
סאנה מרין
הנהיגה את פינלנד בקורונה וקידמה את ההצטרפות לנאט"ו
(צילום: EPA)
במהלך כהונתה כראש ממשלה הפכה מרין לפנים מוכרות ברחבי העולם. אוהדיה רואים בה מודל לחיקוי של הנהגה צעירה ופרוגרסיבית, כזו הדרושה לדעתם גם במדינות אחרות. מרין זוכה לפופולריות רבה גם בקרב חלקים גדולים בציבור הפיני, ובמיוחד בקרב צעירים מהמחנה המתון, אבל מדיניותה הכלכלית נחשבת שנויה במחלוקת: במחנה השמרני מתנגדים במיוחד להוצאות הגדולות של ממשלתה בתחומי הפנסיה והחינוך, הוצאות שאותן הם תופסים כבזבוז כספים חסר אחריות. סוגיות כלכליות עמדו במוקד הקמפיין, ובראשן עתיד מדינת הרווחה הפינית והיכולת לממן אותה.
פטר אורפו, ראש מפלגת "הקואליציה הלאומית", האשים את מרין בשחיקת כוחה הכלכלי של פינלנד דווקא בימים שבהם אירופה מתמודדת עם משבר אנרגיה בצל המלחמה באוקראינה - משבר שפגע בכלכלה הפינית וגרם לעלייה ביוקר המחיה. מפלגתו הבטיחה ל-5.5 מיליון האזרחים כי היא תקצץ בהוצאות, ותעצור את העלאת החוב הלאומי. בנאום הניצחון אמר אורפו בן ה-53 כי "העם נתן לנו את המנדט הגדול ביותר. אני חושב שהעם הפיני רוצה שינוי. עכשיו אפתח במגעים עם כל המפלגות".
"לאורפו יש שתי אפשרויות", אמרה אמיליה פאלונן, חוקרת בכירה למדעי המדינה באוניברסיטת הלסינקי. לדבריה האפשרות הראשונה היא "הקמת ממשלת ימין עם 'מפלגת הפינים' – אפשרות שעלולה להקשות עליו למצוא שותפות קטנות יותר". האפשרות השנייה היא "ברית עם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. במקרה הזה סאנה מרין בהחלט מוכנה לנהל על כך משא ומתן". פאלונן אמרה כי אם מרין לא תהיה חלק מהקואליציה, היא עשויה לחפש לעצמה תפקיד בכיר באיחוד האירופי.
8 צפייה בגלריה
פינלנד בחירות פטרי אורפו מנהיג ימין מפלגת הקואליציה הלאומית
פינלנד בחירות פטרי אורפו מנהיג ימין מפלגת הקואליציה הלאומית
המנצח הגדול בבחירות. פטר אורפו
(צילום: AP )
8 צפייה בגלריה
פינלנד בחירות פטרי אורפו מנהיג ימין מפלגת הקואליציה הלאומית
פינלנד בחירות פטרי אורפו מנהיג ימין מפלגת הקואליציה הלאומית
(צילום: AFP )
מרין, נשואה ואם לילדה, היא דמות שנויה במחלוקת בארצה. מצד אחד סקרים מראים כי היא האדם הפופולרי ביותר שעמד בראשות ממשלת פינלנד מאז תחילת המאה, ומהצד השני רבים מאשימים אותה במדיניות בזבזנית וטוענים כי התנהגותה אינה בוגרת דייה ואינה הולמת את מעמדה. בשנה שעברה נאלצה מרין להתגונן בעקבות סרטונים ותמונות שבהם נראתה רוקדת משוחררת-למדי במסיבה, תיעוד שבעקבותיו היו מי שתהו אם גם צרכה סמים.
ראש ממשלת פינלנד מיהרה להבהיר כי מעולם לא צרכה סמים וכי איש לא צרך סמים בסביבתה, אך לצד זה הדגישה את זכותה – ודאי כאדם צעיר – לבלות עם חברים אחרי שעות העבודה. היא אישרה כי שתתה אלכוהול, והדגישה כי אין כל פסול בכך. מול מי שטענו כי התנהגותה אינה ראויה, רבים בפינלנד ובעולם יצאו להגנתה וטענו כי היא מציגה "מודל שפוי" לשילוב בין חיי עבודה לשעות הפנאי.
8 צפייה בגלריה
סרטון מ מסיבה של ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין
סרטון מ מסיבה של ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין
מתוך הסרטון שעורר סערה בפינלנד
"אני מחבב את מרין, אבל באופן אישי לא מאמין שהמדיניות הכלכלית שהיא מאמינה בה היא משהו שהממשלה שלה באמת יכולה להשיג", אמר קספר קיילמאלה בן ה-29, שהגיע להצביע בקלפי. מצביע אחר, אנטי פיספאנן בן ה-30, היה בוטה יותר. "הזמן של 'הרוק-סטארית' מרין נגמר, היא לא עשתה שום דבר טוב", הוא אמר על ראש ממשלת המרכז-שמאל של פינלנד.