בשנים האחרונות חמאס פרסם סרטוני תעמולה שאליהם נטו להתייחס בזלזול בישראל. תחקיר CNN שסקר צילומים מהשנתיים האחרונות, הציג כיצד הסרטונים הללו חזו בצורה מצמררת את שהתרחש במתקפת הפתע הרצחנית ביום שבת. המחבלים התאמנו בשישה מחנות לפחות, שאותם - מעידים צילומי לוויין - ישראל לא תקפה אפילו לא פעם אחת.
כך למשל, בסרטון מדצמבר 2022 ניתן לראות את המוני המחבלים מתאמנים, יורים רקטות ולוכדים אסירים כשהם מקיפים מבנים ישראליים. המחנה, לפי CNN, היה קרוב מאוד למעבר ארז שבין רצועת עזה לישראל - שאותו פרצו המחבלים ביום שבת האחרון.
בסרטון אחר מאותה שנה, המחבלים נראים מתאמנים בהמראות, נחיתות ותקיפות באמצעות מצנחי חריפה - שגם בהם עשו שימוש במתקפת הפתע הרצחנית שלהם.
5 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
גדר הגבול הפרוצה
5 צפייה בגלריה
מתחמי האימונים של חמאס ברצועת עזה לפני מתקפת הפתע
מתחמי האימונים של חמאס ברצועת עזה לפני מתקפת הפתע
מתחמי האימונים של חמאס ברצועת עזה לפני מתקפת הפתע
(צילום: מתוך CNN)
שניים מהמחנות שבהם התאמנו מחבלי חמאס בשנתיים האחרונות היו במרחק של מאות מטרים מהגבול עם ישראל. מחנה נוסף ממוקם במרכז עזה, והאחרים בדרום הרחוק של הרצועה. צילומי לוויין שנבדקו גם הם על-ידי CNN מעידים על כך שישראל לא נקטה שום פעולה צבאית נגד אף אחד מששת מחנות האימונים שזוהו. בנוסף, אדמות חקלאיות שהיו מסביב לחלק מאותם המחנות סופחו אליהם, והפכו לשטחי אימונים לצורך הכשרת המחבלים.
הממצאים, בכל אופן, מדהימים: אותו המקום ששימש להכשרת המחבלים שחדרו עם מצנחי רחיפה, שימש גם לבדיקת מל"טים מתוצרת בית של חמאס; המחבלים התאמנו ברחובות ישראליים מדומים, ונראים מוציאים לפועל טקטיקות שבהן השתמשו במהלך מתקפת הפתע; באחד המחנות, שמרוחק מאות מטרים ממעבר ארז, צויר סמל שדומה לסמל של משל"ט ארז. בסרטונים משם נראים המחבלים גם מתרגלים לקיחת שבויים וקשירת ידיהם. המחנה, כך נראה, נבנה במהלך 18 החודשים האחרונים. בשלושה ממחנות האימונים חמאס גם יצר טנקים ישראליים מזויפים, והמחבלים נראים מתרגלים מתקפה נגדם, ומשגרים RPG וחומרי נפץ אחרים.
5 צפייה בגלריה
 ראיסי והנייה
 ראיסי והנייה
איראן ידעה? מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה ונשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: רויטרס/palestinian President Office(PPO)/Handout, רויטרס)
מאחר שישראל בוודאי ידעה על קיומם של המחנות, וגם סרטוני התעמולה של חמאס היו חשופים לכל, תהו ב-CNN מדוע ישראל - שנחשבת לא רק למעצמה צבאית, אלא גם למעצמת מודיעין - לא הצליחה לעצור את מתקפת הפתע או לפחות להיערך אליה טוב יותר. דובר צה"ל מסר ל-CNN בתגובה לתחקיר כי הממצאים "אינם חדשים", והוסיף כי "לחמאס היו מתחמי אימונים רבים - וצה"ל פגע ברבים מהם בסבבי הלחימה השונים".
עם זאת, הוא הוסיף כי ייתכן שחמאס גרם למתקנים שהוצגו בתחקיר CNN "להיראות אזרחיים". אולם, לפי התחקיר, לחמישה מהמחנות אין מאפיינים אזרחיים והם כמעט זהים באופן הבנייה שלהם. כולם מוקפים בתלוליות עפר עצומות, שגבוהות מהמבנים בהם. הבניינים - לרובם אין גגות - עשויים כמעט כולם מבלוקים ומלט. בחלק מהמחנות יש שערים וגדרות, בעוד שבאחרים יש אבני שפה אך לא כבישים סלולים. דובר צה"ל אמר בסופו של דבר כי נושא המחנות הללו והכשל בהבנת ההיערכות של חמאס ייבחן בסיום המלחמה.

איראן ידעה?

בכיר חמאס עלי ברקה, ששוהה בביירות, אמר לאחרונה לרשת RT בערבית שחמאס התכונן למתקפת הפתע הרצחנית במשך שנתיים. CNN מצא שארגון הטרור קיים אימונים שנמשכו חודשים, לפעמים יותר משנה.
בדיווח ב"ניו יורק טיימס", שעליו חתום גם עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, נכתב כי מפקד כוח קודס האיראני איסמעיל קאאני פעל בשנה האחרונה כדי "לתאם ולאחד" את כל שלוחותיה של איראן באזור. עוד נכתב כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אף אמר בשיחת וידאו עם בכירים מכל המיליציות הפרו-איראניות שעליהם להתכונן "למלחמה עם ישראל שתוביל להישג שיסמן עידן חדש", ותכלול גם פלישה קרקעית. עם זאת, לא ברור אם הפעולות הללו הובילו למתקפת הפתע של חמאס והיו קשורות אליה.
עם זאת, למרות חוסר הוודאות הזה, שלושה גורמים איראנים שמזוהים עם משמרות המהפכה, איראני שקשור להנהגה בארצו וסורי שמזוהה עם חיזבאללה אמרו לניו יורק טיימס ש"מעגל צפוף" של מנהיגים מאיראן, חיזבאללה וחמאס סייעו בתכנון מתקפת הפתע במשך יותר משנה, הכשירו מחבלים והיה להם ידע מוקדם לגביה. אחרים אמרו לעיתון כי הם מאמינים שלאיראן הייתה "מעורבות מסוימת" - אבל "לא עמוקה עד כדי כך". ברקה, למשל, טען שהיישום כולו היה של חמאס - אבל "אנחנו לא שוללים את התמיכה והעזרה של איראן".