עימות חריג התרחש הבוקר (יום ה') בדיון על חוק הרגולציה בישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת: ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) נכנס לדיון והחל לקרוא פרקי תהילים בטענה שהוא מוחה על ביקורו מוקדם יותר של יו"ר הוועדה, הרב הרפורמי ח"כ גלעד קריב (העבודה), במתחם עזרת נשים בכותל המערבי. כשהסדרנים ביקשו להוציא אותו מהוועדה הוא סירב, התיישב על הרצפה והמשיך לקרוא תהילים. בתגובה הכריז היו"ר קריב שהדיון ייצא להפסקה, וגם אז המשיך פרוש לקרוא תהילים.
מטעמו של ח"כ קריב נמסר: "הוא הכניס את ספר התורה לרחבת הכותל, לא לרחבת הנשים. הוא מסר את הספר לנשות הכותל שניסו להיכנס איתו לעזרה שלהן".
2 צפייה בגלריה
ח"כ מאיר פרוש בועדת חוק חוקה ומשפט
ח"כ מאיר פרוש בועדת חוק חוקה ומשפט
ח"כ מאיר פרוש, הבוקר בוועדת החוקה
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
במהלך המהומה בדיון אמר קריב לנוכחים: "אנחנו מכבדים את זכותו של ח"כ פרוש למחאה, לכן נצא להפסקה כדי שיוכל להשלים את הקריאה. אנחנו מקווים שח"כ פרוש יישאר גם לאחר מכן לדיון הענייני בחוק הרגולציה. הייתי הבוקר בכותל ואני שמח שחברי כנסת אחרים מנצלים את זכותם למחאה. חומות הוועדה לא נפלו ולפחות זיכו אותנו בכמה פרקי תהילים".
במהלך ההפסקה הסכים ח"כ פרוש לצאת מאולם הוועדה ואמר לקריב: "אמשיך במחאה הזו עד שתעוף מהכותל. אתה לא תבוא לעזרת נשים ואני לא אבוא לפה".
בזמן שסירב להתפנות מאולם הוועדה התלבטו אנשי משמר הכנסת כיצד לפעול מולו. חבר הוועדה ח"כ בני בגין (תקווה חדשה) אמר להם: "לא להוציא בכוח. יש רופא לכנסת, יש יו"ר כנסת".
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה חוק ומשפט
ח"כ גלעד קריב. "מסר את הספר לנשות הכותל"
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
הבוקר, ראש חודש חשוון, קיימו נשות הכותל את התפילה החודשית המסורתית שלהן באתר וח"כ קריב בא לתמוך בהן, כפי שנהג במשך שנים במסגרת תפקידו כמנכ"ל התנועה הרפורמית.
תקנות המקומות הקדושים קובעות כי אין להכניס ספרי תורה לרחבת הכותל אלא יש להשתמש בספרים השייכים למקום, אולם מכיוון שאלה נמצאים רק בעזרת הגברים - נמנע בדרך כלל מקבוצת הנשים לקרוא בהם. מדובר בתקנה שחוקיותה שנויה במחלוקת משפטית ועתירה בעניינה תלויה ועומדת בבג"ץ.
קריב החליט, ולא בפעם הראשונה, להשתמש בחסינותו הפרלמנטרית כדי להביא עמו ספר תורה ולהכניסו לאתר לטובת שימוש נשות הכותל - ועורר סערה.
ח״כ פרוש מסר היום: "העובדה שקריב מנצל את חסינותו ומשדל אנשים אחרים להפר את סדרי הכותל, לבזות ולרמוס את קדושת המקום, זו חציית קו אדום והיא בלתי נסבלת. זה בזיון שצריך לעשות לו סוף".