שר החינוך יואב קיש הציג הערב (יום שני) את "חינוך לתקומה" - התוכנית הלאומית לשיקום ולבנייה מחדש של מערכת החינוך עבור כ-30 אלף תלמידי שדרות ויישובי עוטף עזה, שתעלה כמיליארד שקלים. "מדינת ישראל מחויבת לתושבי העוטף ואנחנו מתחייבים לתת להם את החינוך הכי טוב", אמר קיש. "החינוך יהווה את העוגן להחזיר חזרה את המפונים מהמלונות. התוכנית תעודד את חזרת התושבים ותחזק את הרשויות ואת היישובים עצמם. זו התחייבות שלי כשר החינוך למערכת החינוך ורשויות העוטף".

קיש הציג את התוכנית במסיבת עיתונאים במשרד החינוך בהשתתפות ראשי הרשויות של העוטף, בהם ראש העיר שדרות אלון דוידי, ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית שדות נגב תמיר עידאן, מ"מ ראש המועצה האזורית שער הנגב יוסי קרן וראש המועצה האזורית חוף אשקלון איתמר רביבו.
עוד אמר השר קיש כי "עם ישראל כולו חייב חוב מוסרי וערכי לתושבי העוטף. אני רואה את עצמי כשליח מערכת החינוך, כמי שמתחייב לכם להביא את הבשורה הזאת בשביל שגם ירגישו את הביטחון בחינוך, את החזרה ליישובים ואת ההבנה המלאה שמדינת ישראל מתכוונת בכל הרצינות לחזק ולקדם את יישובי העוטף".
לדברי קיש, התוכנית כוללת פתיחת בתי ספר מרוחקים מעט מאיום ארגוני הטרור ברצועת עזה, בנוסף לתוספת מרכזי חוסן לכל בתי הספר, הקטנת מספר התלמידים בכיתה ותמיכה פדגוגית מלאה. "יש לייצר מוסדות חינוך חדשים, כי חלק מהמוסדות לא יוכלו להיפתח. המהלך הזה הוא הכרחי", הדגיש, אך ציין כי "יחד עם זאת, לא נכתיב את המהלכים של ראשי הרשויות. כל השיח היה בינינו יחד, אנחנו בשותפות מלאה, אנחנו רוצים שהתקצוב הזה יהיה גמיש כך שיאפשר לנו לתת את הצרכים השונים בין רשות לרשות, שיאפשר לנו לבנות אתכם ביחד את האוטונומיה הרשותית בתקצוב הזה".
הכותרת
למה ישראל לא מנתקת את האינטרנט בעזה?
21:11
2 צפייה בגלריה
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
"מתחייבים לתת לילדי העוטף את החינוך הכי טוב". השר קיש
(צילום: שלו שלום)
בשלב הראשון יועברו 250 מיליון שקלים עבור בינוי מיידי של מוסדות חינוך חדשים, ובשלב השני 150 מיליון שקלים נוספים לבינוי נרחב של מוסדות חינוך נוספים, ו-600 מיליון שקלים לגיבוש תוכנית פדגוגית מותאמת לתלמידי שדרות ועוטף עזה. משמעות התוכנית הפדגוגית המותאמת היא תוספת גמישה של 20 אלף שקלים עבור כל אחד מהתלמידים.
התוכנית מתמקדת כאמור בשיקום ובניית התשתיות הפיזיות והפדגוגיות כאחד: תוספת של כיתות לימוד, הקטנת מספר התלמידים בכיתה, ובינוי מוסדות חינוך ומרכזי לימוד חדשים - מרכז חדש לתלמידים מחוננים ומצטיינים, מרכז תמיכה אזורי - מתי"א - עבור תלמידים הזכאים לשירותי החינוך המיוחד' ומרכז פסג"ה עבור אנשי ההוראה והחינוך. עוד מתמקדת התוכנית הלאומית בגיבוש תוכנית פדגוגית ייחודית, הכוללת מענה רגשי, חברתי, לימודי ובלתי פורמאלי, המותאם לתלמידים אלה, שנאלצו להתמודד עם תופת, חורבן ואובדן נוכח המתקפה הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
בית ספר רבין, שדרות
בית ספר רבין, שדרות
"נחזור לשגרה במועד שיתואם עם הממשלה וצה"ל". ראש העיר שדרות
(צילום: רועי עידן)
ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, אמר כי "יחד עם שר החינוך והצוותים המקצועיים במשרד החינוך, אנחנו בונים תוכנית מתואמת להחזרת מערכת החינוך העירונית לשגרה במועד שייקבע ויתואם עם הממשלה, מערכת הביטחון וצה"ל, כדי שהילדים יחזרו ללמוד בבטחה".
גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, מסר: "החינוך הוא העוגן המרכזי בבניית החוסן והקהילות שלנו בימים אלה. לצד הקמתן מאפס של עשרות מסגרות חינוך במוקדי הפינוי, בסיוע משרד החינוך והרשויות הקולטות, התחלנו להיערך ולתכנן את השלב הבא, שבו הקהילות תוכלנה לחזור לאשכול בכפוף למצב הביטחוני, עם הקמת בית ספר עורפי זמני במועצה. שר החינוך וצוות המשרד שותף איתנו יד ביד לאורך הדרך ומבינים את חשיבות המשך פיתוח המענים החינוכיים במוקדי הפינוי, לצד ההערכות לשלב הבא של הקמת בית הספר במועצה".
יוסי קרן, מ"מ ראש המועצה האזורית שער הנגב, אמר כי "החינוך הוא עוגן מרכזי האינדיקציה הראשונה לכך שהאזור מתחיל לחזור לשגרת תפקוד. בלי חינוך איכותי שיוכל לקלוט את התלמידים ולהעניק להם מענה הוליסטי ומותאם, לא נצליח להחזיר קהילות לאזור. החינוך הוא המפתח להכל. אני שמח שגם המדינה אימצה את התפיסה החינוכית שלנו, יחד נוכל לבנות פה מערכות חינוך מהטובות בעולם. תודה לכל צוותי החינוך של שער הנגב שעושים את עבודתם בצורה מסורה ומקצועית".
ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן: ''זוהי בשורה חשובה שנובעת מתוך היכרות עם הצורך שלנו כרשות במציאות הלא-פשוטה שאליה נקלענו. התוכנית של משרד החינוך נעשתה בשותפות מלאה עם הרשות, ומהווה השראה לניהול מיטבי שקשוב לצורכי השטח עם הדינמיות המתבקשת בתקופה זו". ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו, מסר: "הדבר החשוב כעת זה לתת לתלמידים ולהוריהם את הביטחון לחזור לשגרה עד כמה שניתן, לחזק את מערכות החינוך המקומיות ואת הצוותים הפועלים ללא לאות כדי להעניק לתלמידינו שגרת לימודים בחירום".