8 צפייה בגלריה
חדרי הכושר נפתחו למתאמנים עם התו הירוק
חדרי הכושר נפתחו למתאמנים עם התו הירוק
"מתאמנים מחוסנים יקפיאו את המנוי". חדרי הכושר ייפתחו גם ללא מחוסנים?
(צילום: AFP)
קבינט הקורונה צפוי להצביע השבוע במשאל טלפוני על ביטול התו הירוק בחדרי הכושר - אך מאמנים ומתאמנים רבים מתנגדים לביטולו וטוענים כי הצעד עלול לגרום למתאמנים שלא להגיע לאימונים מחשש להידבקות בנגיף. "הם רוצים לשמור על עצמם, ובצדק", אומר מאמן הכושר עופר ניר.
שירי, בת 40 מיישוב קהילתי בשרון, מתאמנת באופן קבוע בסטודיו. בשיחה עם ynet היא הסבירה את התנגדותה לביטול התו הירוק: "מדובר על חלל סגור שבו מתקיימת פעילות גופנית, שמעצם טבעה מאומצת. אנשים מתנשמים ומתנשפים בכבדות ואנחנו רוצים להרגיש מוגנים מקורונה. אנשים הרי מתאמנים ללא מסכות מן הסתם ולכן ברור שבשביל למנוע עלייה בתחלואה, חייב להשאיר את התו הירוק בחדרי הכושר".
8 צפייה בגלריה
פועלים על פי תקנות התו הירוק בחדר כושר באשקלון
פועלים על פי תקנות התו הירוק בחדר כושר באשקלון
"הם רוצים לשמור על עצמם, ובצדק"
(צילום: בראל אפרים )
היא ציינה כי עד היום בעלת הסטודיו הקפידה מאוד על התו הירוק. "מי שאין לו לא נכנס, וטוב שכך. יש מעט מתאמנים שבחרו לא להתחסן והם לא נכנסים לאימונים", סיפרה. לדבריה, ביטול התו הירוק עלול ליצור מצב שבו מחוסנים יבטלו את המנוי מחשש שידבקו בקורונה.
"מחוסנים לא יגיעו להתאמן. כיום חדרי הכושר סובלים מזה שאלה שלא מחוסנים ואין להם תו ירוק, לא באים להתאמן והם נאלצים להקפיא להם את המנוי אבל ביטול התו הירוק עלול להביא לכך שאנשים מחוסנים יחששו להיכנס לחדרי הכושר. יש הרבה יותר מחוסנים מלא מחוסנים". שירי הציעה לקיים אימון במתחמים פתוחים לכאלה שלא מעוניינים להתחסן. "אולי זה הפתרון, אבל בטוח שביטול התו הירוק הוא לא הפתרון. זה מלחיץ".
8 צפייה בגלריה
רותם גליקמן
רותם גליקמן
"זה כנראה יגרום לפגיעה כלכלית משמעותית יותר". רותם גליקמן
(צילום: שיר אורני)

רותם גליקמן, בעלת סטודיו לכושר וחיטוב בת 36 מצורן, טוענת כי ייתכן שביטול התו הירוק בחדרי הכושר יגרום לאנשים לא להגיע להתאמן, במיוחד לכאלה שבקבוצות סיכון. "היום הם חוששים להגיע, עם התו הירוק. הם בודקים כל הזמן שכל מי שנמצא סביבם יש לו תו ירוק. אנשים בלחץ". גליקמן טענה כי "אם יבטלו את התו הירוק, לא מחוסנים יגיעו להתאמן, והמחוסנים יקפיאו את המנוי או יבטלו אותו. זה כנראה יגרום לפגיעה כלכלית משמעותית יותר כי יש חשש גדול להדבקה תוך כדי אימון".
לדבריה, "היום אנשים באים לאימון בביטחון מלא. ברגע שידעו שמסירים תו ירוק, יתחילו מלחמות של לפתוח את הדלת בשביל האוויר, ויתחילו לריב על מקומות ותהיה אווירה מאתגרת ומתוחה".
עופר ניר, מאמן כושר במקצועו, מתנגד גם הוא לביטול התו הירוק. "אני התחסנתי ביום הראשון שניתן היה לעשות זאת ואני מאמין שהחיסון הוא הפתרון למלחמה בנגיף. יש כאלה שלא מתחסנים והם פוגעים בנו ומדביקים אחרים ולכן אני חושב שצריך להמשיך את התו הירוק בחדרי הכושר ולא לבטל אותו". הוא ציין כי "ברגע שהתו הירוק יבוטל בחדרי הכושר, האוכלוסייה שלא התחסנה תגיע לאימונים ועלולה לפגוע בכאלה שהתחסנו ולגרום לעלייה בתחלואה. הרבה מתאמנים חוששים להגיע למקום לא מוגן".

"הגל בדעיכה וזה נהדר, אבל לא צריך להתפרע"

על אף הצטרפותו של משרד הבריאות ליוזמה לביטול התו הירוק במכוני הכושר, נשמעים קולות לא מעטים במערכת הבריאות המתנגדים לכך. אחרי שבוטל התו בחללים הפתוחים במסעדות, בספריות ובבריכות השחייה, ביטול התו הירוק בחדרי הכושר יהיה למעשה הראשונה ההחרגה הראשונה של התו בחלל סגור.
8 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש, שר הבריאות ניצן הורוביץ
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש, שר הבריאות ניצן הורוביץ
משרד הבריאות הצטרף ליוזמה, במערכת הבריאות מתנגדים לה
(צילום: קובי קואנקס)
8 צפייה בגלריה
ד״ר רונית קלדרון
ד״ר רונית קלדרון
"אין מקום לבטל את התו הירוק בפעילות בחלל סגור". פרופ' רונית קלדרון
(צילום: טל קלדרון)
"לדעתי אין מקום לבטל את התו הירוק בפעילויות בחללים סגורים בעיקר כשהאוורור לא מספיק טוב", אומרת פרופ' רונית קלדרון מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית. "אנשים מתאמצים ומתנשפים. נראה שהגל הוא בדעיכה וזה נהדר, אבל עדיין יש אנשים עם הנגיף. אני לא מבינה למה למהר להוריד את התו הירוק במקומות שהם בדרך כלל סגורים ולא מאווררים טוב. הסיכוי להעברה של הנגיף בחללים סגורים ובמיוחד כאלו שהם די צפופים כמו חדרי הכושר הוא גבוה".
אם ננסה למפות את המקומות הסגורים שאנשים נכנסים אליהם אז יש מקומות סגורים שאפשר לפתוח בהם חלון או שאנשים לא עוסקים בהם בפעילות כמו תיאטרון או קונצרט, אז גם האוורור יותר טוב משום שהתקרות יותר גבוהות. אנחנו משלמים מחירים כבדים עם המגפה הזו ונראה לי שאפשר לנסות לצמצם אותם גם בלי לפגוע בפעילות הגופנית של אנשים, אך עדיף שאנשים יעשו אותה בסביבה שהיא פחות מדבקת".
8 צפייה בגלריה
יהודה אדלר באולפן ynet
יהודה אדלר באולפן ynet
"מוקדם לחגוג". פרופ' יהודה אדלר
8 צפייה בגלריה
"עדיין יש כאלף מאומתים ביום". פרופ' מבורך
"עדיין יש כאלף מאומתים ביום". פרופ' מבורך
"עדיין יש כאלף מאומתים ביום". פרופ' מבורך
(צילום: אלי מנדלבאום ואורי דוידוביץ')
ולא רק קלדרון סבורה כך. פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה פנימי ומנהל רפואי, טוען כי "מוקדם לחגוג". לדבריו, "יש עדיין הרבה נדבקים, מאות חולים קשים, הילדים עם אחוזי הדבקות קשים ולכן אני סבור שיש לחייב תו ירוק הכניסה לחדרי הכושר או לחלופין בדיקת PCR ב-72 שלפני הכניסה"
"בחדרי הכושר יש צפיפות של אנשים גם בזמן הפעילות וגם במקלחות בריכוז ועוד ולכן סיכויי ההדבקה שם גבוהים. כניסת אדם לא מחוסן שנדבק מסכנת את הנוכחים על כל המשתמע", טען.
8 צפייה בגלריה
עו"ד עדי ניב יגודה
עו"ד עדי ניב יגודה
"אפשר להתיר חלק מההגבלות, אבל בצורה משכילה". ד"ר עדי ניב-יגודה
(צילום: מקס מורון)
פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, קרא "לא להתפרע". הוא הסביר: "עדיין יש לנו כאלף מאומתים ביום. עדיין יש בתי ספר שפתוחים ללא בידודים. אנחנו לא יכולים לפתוח בכל החזיתות. אני מעדיף שהירידה תיעשה בהדרגה. התרגלנו שזה 'בסדר' שיש 20 חולים קשים חדשים ביום וצריך להוריד את זה. חדרי כושר זה מקום שכדאי להחזיר אותו לפעילות אבל זה מקום סגור, אז בלי תו ירוק אנחנו מעלים את הסיכוי להדבקות".
ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות וחבר קבינט המומחים, ציין כי המגמה של נתוני התחלואה מעודדת. "אפשר להתיר חלק מההגבלות הקיימות, אבל יש לעשות זאת בצורה מושכלת זהירה", ציין. לדברי ד"ר ניב-יגודה, "אסור לשכוח כי חוסר הוודאות בקורונה הוא גבוה ובמקביל אנחנו צועדים לקראת חודשי החורף שצפויים לאתגר את מערכת הבריאות - בעיקר את בתי החולים. ככל שמדובר בפעילויות שמתקיימות בחללים סגורים, כגון חדרי כושר פוטנציאל הסיכון להדבקה עולה ולכן כל החלטה על צמצום התו הירוק צריכה להכיר הסיכון, ולהגיב במיידי במידת הצורך".