"אסור שתמונות כאלו יחזרו על עצמן", צייצה היום שרת התחבורה מרב מיכאלי כשהתייחסה למקרה החריג שבו חייל נכנס לתא המטען של אוטובוס אגד כשהרכבות חדלו לפעול הבוקר בעקבות מחאת הנכים. ואולם, משרדה של מיכאלי לא תגבר גם הפעם את שירות האוטובוסים כשהרכבת חדלה לפעול "זה נראה כמו ארמגדון", אמר יבגני מחיפה.
יבגני, שניסה להגיע הבוקר לתל אביב מחיפה, סיפר ל-ynet כי כשהגיע למרכזית חוף הכרמל התבשר שאין בכלל רכבות, ומומלץ להשתמש בתחבורה החלופית - אלא שלא הייתה כזאת. "קו 910 לתל אביב יצא בכל 40 דקות. בסוף נאלצתי לבטל את התוכניות ולנסוע לתל אביב רק מאוחר יותר. האוטובוס הפסיק לעלות אנשים. התחבורה הציבורית פשוט בדיחה והחסימה של הנכים מתרחשת בכל יום ראשון ועדיין במשרד התחבורה לא מתגברים את השירות".
4 צפייה בגלריה
עומסים במרכזית חוף הכרמל בחיפה בעקבות קלת רכבת בחודש יולי
עומסים במרכזית חוף הכרמל בחיפה בעקבות קלת רכבת בחודש יולי
עומסים במרכזית חוף הכרמל בחיפה בעקבות תקלת רכבת בחודש יולי
( צילום: אורן רייס)

יונתן שוחט, תושב קיבוץ החותרים, סיפר שהמתין שעה וחצי עד שעלה לרכבת לאחר שהתנועה התחדשה. "הגעתי לתחנה ב-07:40 בבוקר, עליתי על הרכבת שהייתה אמורה לצאת לכיוון המרכז בשעה 07:45, הרכבת נכנסה לתחנה, ולאחר כשתי דקות אמרו לנו שבעקבות חסימת המסילה באזור עתלית הרכבות מבוטלות. הורידו את כל הנוסעים מהרכבת, חיכיתי יחד עם מאות רבות של נוסעים, אזרחים שרוצים להגיע לעבודה, לנתב"ג וחיילים רבים ברציף. מלבדי, מאות נוסעים הצטופפו בדוחק נוראי, בעמידה, ואנחנו מדברים על התפרצות הקורונה. כשכבר עליתי, כמעט ולא היו מקומות ובטח לא למי שרצה לעלות לרכבת בעתלית או בבנימינה".
אך זו לא הפעם הראשונה. בחסימה אחרת שהתרחשה לפני חודש בעקבות מחאת הנכים סיפר אחד הנוסעים, אלון, על "תורי ענק לקו 910 לתל אביב שהמשיך בלו"ז רגיל". לדבריו, "האוטובוס יצא מחיפה עם מלא נוסעים עומדים במעבר ועשה את מסלולו הרגיל וחלף על פני נוסעים שעמדו בתחנות וחיכו, הרכבת נחסמה והנוסעים נדפקו".
4 צפייה בגלריה
נכים מפגינים על פסי הרכבת בעתלית, הופסקה תנועת הרכבות בין ת"א לחיפה
נכים מפגינים על פסי הרכבת בעתלית, הופסקה תנועת הרכבות בין ת"א לחיפה
הנכים על פסי הרכבת. גם בלי המחאה - הרכבת לא עובדת באופן רציף
(צילום: דוברות קבוצות מאבק הנכים)
4 צפייה בגלריה
חיילים נכנסים לתא מטען של אוטובוס
חיילים נכנסים לתא מטען של אוטובוס
חייל בתא מטען של אוטובוס, הבוקר
קל להאשים את מחאת הנכים אבל הרכבת לא פועלת באופן רציף ושירותי גם כשאין מחאה ומפעם לפעם התנועה נעצרת בעקבות תקלה. כך, בחודש יולי האחרון אורן תיעד עומסים חריגים במרכזית חוף הכרמל משום ששירות האוטובוסים לא תוגבר כשחלה תקלת איתות ברשת הרכבות. אורן שנסע אז מקריית מוצקין לתל אביב סיפר: "חצי דקה לפני תחנת חיפה חוף הכרמל הודיעו על תקלת איתות וביקשו מהנוסעים לתל אביב לרדת ולחפש עצמאית אוטובוס".
"הדוחק היה אדיר, חלק אפילו בכו כשהבינו שלא יהיה מקום. שמח ששרת התחבורה מרב מיכאלי מטפלת בדברים 'חשובים' כמו טמפרטורת המזגן בקרונות, אולי כשתתפנה מזה - יהיה לה זמן לטפל בכשלים הבאמת חשובים".

היעדר האמינות של הרכבת - תחת מחאה וגם בלעדיה, יחד עם השירות האלטרנטיבי הלקוי, שוחקים את אמון הציבור בתחבורה הציבורית וחרף השקעות הענק של המדינה - הישראלים נוטשים אותה ועוברים לנהוג ברכב הפרטי - ככל שיש להם אפשרות כזו. במשרד התחבורה טוענים שמשום שהחסימה היא ללא כל התראה - לא ניתן להיערך אליה מראש, ואולם מדובר בתגובה תמוהה שכן הטענה היא שעל משרד התחבורה להיערך בדיוק למצבים לא צפויים ולספק שירות נאות גם אז.
ואכן, בשעות הבוקר בעקבות מחאת הנכים באזור עתלית השירות הרכבתי הופסק ועומסים חריגים תועדו ברשתות החברתיות כשחייל אפילו נכנס לתוך תא המטען של אוטובוס ועורר סערה. את תמונת החייל העלה לטוויטר דוברו של ח"כ ניר ברקת מהליכוד. יחד עם זאת, האשמתו של נהג האוטובוס או של החיילים בלבד הם בבחינת "להאשים את הש.ג", שכן זו לא הפעם הראשונה שתנועת הרכבות נחסמת בשל מחאה או תקלה. אך גם הפעם, כמו בפעמים קודמות, שירות האוטובוסים החלופי לא תוגבר.
4 צפייה בגלריה
יצאנו לבדוק האם שומרים על ההנחיות באוטובוסים בתל אביב
יצאנו לבדוק האם שומרים על ההנחיות באוטובוסים בתל אביב
עומסים בתחבורה הציבורית. "דוחק אדיר בזמן הקורונה"
(צילום: אסף זגריזק)
יש לציין כי אף אם השירות היה מתוגבר אין וודאות שמקרה כזה היה נמנע משום שימי ראשון בבוקר, כמו גם חמישי אחר הצהריים, הם זמני שיא בתחבורה הציבורית ובעוד שבכל רכבת נכנסים 800 עד 1,000 נוסעים, בכל אוטובוס נכנסים 60 נוסעים בלבד. גם שירות האוטובוסים מתוח כמעט עד לקצה בשל מחסור עצום באלפי נהגים ואוטובוסים. אך אזלת היד של משרד התחבורה שלא הורה לחברת אגד לתגבר את השירות, או להחזיק צי של קבלן פרטי למקרי חירום, יכול היה להסתיים באסון כבד, חרף שיקול הדעת הלקוי של החיילים שנכנסו אל תא המטען.
במקרים מסוימים ובעיקר במצבים שבהם אין שירות אוטובוסים אלטרנטיבי לתוואי הרכבת, רכבת ישראל מעמידה היסעים. גם הפעם הרכבת הזמינה היסעים אך אלה הגיעו רק אחרי שאירוע החסימה הסתיים לאחר למעלה משעה, בינתיים באגד לא הכירו את החסימה ברכבת. במשרד התחבורה לוקים במצבים כאלו בתקשורת לקויה בין גופי התחבורה השונים - תפקיד שמוטל על הרשות הארצית לתחבורה ציבורית.
דובר אגד, רון רטנר, מסר בתגובה כי "מחקירה ראשונית של המקרה עולה תמונה חמורה ביותר. תחנת חוף הכרמל הייתה עמוסה הבוקר בצורה קיצונית בשל מחאת הנכים והעובדה שהרכבות בתחנה לא פועלו. כתוצאה מכך נוסעים וחיילים רבים הסתערו על אותו האוטובוס ועלו עליו בלי בקרה. החיילים הסוררים במקרה עסקינן שמו את ציודם האישי בתא המטען ועלו עליו כאשר זה כבר היה מלא עד אפס מקום - הנהג אשר נאמן להוראות והנחיות משרד התחבורה ופעל על פיהן, ביקש מאותם חיילים סוררים לרדת מן האוטובוס ופתח עבורם את תא המטען כדי שייקחו את הציוד שהעמיסו עליו. מה שקרה באותו עת זה שאותם חיילים פוחזים וחסרי אחריות ניצלו את המהומה בתחנה והסתננו לתא המטען ללא רשות ובצורה מסוכנת ביותר והתחבאו שם לאורך הנסיעה לתל אביב. חשוב לנו לציין ולהדגיש, כי מדובר בהתנהגות חמורה ומסוכנת שעלולה הייתה לסכן את בריאותם ובטיחותם של אותם מסתננים ולהסתיים באסון. על תא המטען של האוטובוס אף ישנם שלטים שאוסרים בתכלית האיסור כניסה לתא המטען והיינו מצפים כי חיילים שאוחזים בנשק יגלו מינימום של אחריות אישית.
"אנו מצויים כרגע בקשר עם שלטונות הצבא שכבר פנו אלינו בבקשה לקבל את פרטיהם של החיילים חסרי האחריות ואנו נפעל יחד למצות איתם את הדין ולדאוג שהתנהגות מעין זו לא תחזור לעולם. יחד עם זאת יתבצע תחקיר יסודי אל מול נהג האוטובוס כדי לבחון את תפקודו לנוכח מקרה בלתי נסבל זה, תוך הסרת מסקנות הכרחיות למניעת הישנותם של מקרי קיצון אלה".
תגובת משרד התחבורה: "מחאת הנכים, שכללה חסימות מסוכנות ואסורות של פסי הרכבת, בוצעה ללא כל התראה ולא ניתן היה להיערך אליה מראש. מיד עם חסימת פסי הרכבת, הנהלת רכבת ישראל הזמינה שירות שאטלים, שהגיעו לתחנה החסומה בתוך שעה אולם בינתיים הרכבת חזרה לפעילות מלאה".
תגובת דובר צה"ל: "תמונת האוטובוס אשר הוצגה בתקשורת אינה עולה בקנה אחד עם הבטיחות הנדרשת בנסיעת חיילים בתחבורה ציבורית. באשר למענה הצה"לי הניתן לחיילים, יש לציין כי כחלק מההיערכות לחגי תשרי, תוגברה גם התחנה המרכזית בחיפה ממנה יצא האוטובוס המדובר, ב-50 אוטובוסים עבור חיילי צה"ל וזאת לאור העומס הצפוי לקראת ערב חג סוכות; כך גם בתחנות מרכזיות נוספות. העומס שנוצר בשל מחאת הנכים וצפיפות גם ברכבת ישראל יצרו עומס חריג עוד יותר".
"אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה מפעיל מערך בקרה רחב בכדי לוודא כי היסעי החיילים מתנהלים כשורה בתחנות המרכזיות, אך ישנה ציפייה לשיקול דעת מצד המשרתים והנהגים, גם בהיעדר נציג צה"ל בתחנה המרכזית, לרבות בנושאי בטיחות. עם זאת, כאמור, הנושא יתוחקר לעומק ויופקו ממנו משמעויות להמשך".
בצה"ל פנו לאגד כדי להבין כיצד הנהג הסיע את החיילים ב"צורה כל כך רשלנית ובניגוד להנחיות הבטיחות במדינת ישראל. הנושא יתוחקר לעומק".