שר הפנים משה ארבל פנה היום (חמישי) לרב-סרן במיל' יוסי לוי, מנכ"ל עמותת נצח יהודה, וביקש ממנו לשלב חרדים בגיוס ארוך ומשמעותי. "שמחתי מאוד לשמוע מכבודו בשיחתנו היום על גידול משמעותי בהתעניינות בגיוס לשירות קרבי בקרב צעירים בני המגזר החרדי למועד הגיוס הקרוב, שצפוי להיות גדול באופן משמעותי מהמועד אשתקד", כתב ארבל.
4 צפייה בגלריה
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
"מוכן לסייע בכל מה שיידרש לטובת המשימה". ארבל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ארבל הוסיף בפנייתו ללוי כי "כמו כן, שמחתי לשמוע על פועלכם בסיוע ליותר מ-800 חיילים חרדים חדשים מאז 7 באוקטובר, שבעזרתכם השתלבו בשירות מילואים בשלב ב' וכן במחזור החרדי הראשון לרובאי 03 להגמ"ר (הגנה מרחבית) - שהתמלא עד אפס מקום עם יותר מ-150 לוחמים שימשיכו בשירות מילואים משמעותי".
לדברי ארבל, משימתו המרכזית של נצח יהודה הוא לשלב חרדים בשירות קרבי ומשמעותי, "עקב הצורך הלאומי הגדול שקם בעקבות המלחמה ברצועת עזה. אני מזמין אתכם להסתייע בי ובצוות לשכתי בכל מה שיידרש לטובת המשימה". עוד הוסיף ארבל כי לצד שילוב חרדים בצבא, יש לשמור על אורח חייהם החרדי: "על כתפיכם מוטלת המשימה לשמור מכל משמר על הזכות והחובה לשמירת אורחות חיינו כחרדים".
4 צפייה בגלריה
רס״ן במיל׳ יוסי לוי, מנכ״ל עמותת נצח יהודה
רס״ן במיל׳ יוסי לוי, מנכ״ל עמותת נצח יהודה
לוי: "תמיכתו של ארבל לא תביא שינוי פרגמטי, צריך מהפך בתחום"
(צילום: עמותת נצח יהודה)
בעבר אמר השר ארבל בריאיון כי "טרמפיסטים, שחובשים כיפה שחורה ועל סמך זה בלבד החליטו שהם פטורים מגיוס, לא זכאים להגנה. הם, כמו כל אזרח אחר, צריכים לשרת. הדחייה הזו ניתנה למי שתורתו אומנותו. לא יכול להיות מצב שבן אדם שבאמת יושב ולומד תורה ותורתו אומנותו לפי ההגדרה, גם שנכתבה בחקיקה בעבר, יהיה עבריין פלילי".
לוי הגיב בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" לפנייתו של ארבל, ומסר כי "אני מאוד שמח על התמיכה שלו, אבל זה לא יביא שינוי פרדיגמטי. מה שיביא לשינוי זה שאנחנו, יזמי השטח והממשלה, נתעורר ונעשה מהפך בתחום". לדבריו, מאז 7 באוקטובר ישנה תנועה של חרדים שרוצים לקחת חלק ולהתגייס. "קיבלתי לא מעט סרטוני ברכה ממנהיגי החברה החרדית שמעולם לא שלחו ברכה, ואפילו היו כאלה שהגיעו לשטח", סיפר.
"ההנהגה החרדית, בדגש על הפוליטית, לא יכלה להתבטא פומבית, ועכשיו שר בכיר מהחברה החרדית התבטא ואני שמח שזה יצא החוצה", הסביר. "אנחנו צריכים את זה פומבי, בשקט יש לנו מלא תומכים - יש לנו תמיכה בסתר. צריך לתת סטירת התעוררות ליהדות התורה. בסתר הם כן תומכים. גולדקנופף אמר שחרדים שלא לומדים צריכים לשרת. הם אומרים את זה בצנעה. מדובר מעבר לאמירה - מדובר בקריאה לפעולה. הוא אומר 'אני מוכן לסייע לכם', ואני מעריך את זה מאוד".
4 צפייה בגלריה
רס״ן במיל׳ יוסי לוי, מנכ״ל עמותת נצח יהודה
רס״ן במיל׳ יוסי לוי, מנכ״ל עמותת נצח יהודה
"יש לנו תמיכה בסתר". לוחמים מנצח יהודה
(צילום: עמותת נצח יהודה)
למרות התמיכה של ארבל בגיוס חרדים, לוי טוען כי יש צורך בעזרה פרקטית. "אני אני לא מסתפק בקריאות, אני מצפה ממנו שיעזור לנו באופן פרקטי. משה ארבל הוא אוזן קשבת לא מהיום. הוא אמיץ ונמצא במישור העשייה, אבל זה עדיין לא מספיק. יש לנו מלא מסגרות של הכנה לצבא. אין לנו מקום נורמלי ומוסדר".
לוי סיכם כי "אני מבין מאוד את הכאב של החברה הישראלית, שאומרת 'הילד שלי נשלח לחזית ומסכן את החיים שלו והילד שלהם לא'. צריך לזכור שיש צדק ויש טקטיקה. אי אפשר לגייס את כולם בבת אחת. צריך תוכנית רצינית לעידוד גיוס חרדים לצה"ל, יש מלא דרכים שלא בוצעו ואנחנו מעלים אותן אינספור פעמים. צריך להתחיל לעבוד וברור לי שנצליח להכפיל את שילוב החרדים בצבא. מדינת ישראל אשמה בזה חד משמעית. לא הייתה תוכנית רצינית אחת לשילוב חרדים. ממשלת ישראל לא משקיעה כלום - לא תקציבית ולא בתוכניות לשילוב חרדים בצה"ל - וזה משהו שחייב להשתנות".
הדברים מגיעים על רקע חוק הגיוס החדש, שעולה לחקיקה בכנסת ללא בשורה בסוגיית השוויון בנטל. תזכיר תיקון לחוק הגיוס החדש יעלה להליך חקיקה לפי דרישת צה"ל עם הגדלה דרמטית בהיקף זמן השירות לחיילי חובה ומילואים, לאור צרכי הלחימה ברצועה ובהסתכלות של שנים קדימה. החוק החדש יאריך את תקופת השירות לחיילים סדירים בנים לשלוש שנים, אחרי כמעט 9 שנים בהם משך השירות הסתכם ב-32 חודשים.