נשיא צרפת עמנואל מקרון הגיע השבוע לביקור באיי פולינזיה הצרפתית באוקיינוס השקט. אחת המטרות העיקריות של הביקור הייתה לפעול מול הדומיננטיות הסינית ההולכת וגוברת באזור.
בביקורו הביע מקרון את התמיכה של צרפת בפולינזים, ואת הרצון לפתוח דף חדש ביחסים בין צרפת לאחת המושבות שלה לשעבר - שרחוקה ממנה כמעט 16 אלף קילומטר. ממשלות צרפת ביצעו ניסויים גרעיניים באיי פולינזיה, חלקם תת-קרקעיים, בין 1966 ל-1996. הניסויים האלה עוררו זעם גדול והעכירו את היחסים. מקרון אמנם לא התנצל אתמול, אך הודה שלפריז יש "חוב" לפולינזים.
6 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מבקר באיי פולינזיה הצרפתית
נשיא צרפת עמנואל מקרון מבקר באיי פולינזיה הצרפתית
מקרון בביקור בפולינזיה הצרפתית. קיבל מהמארחים שרשראות פרחים חגיגיות
(צילום: AFP)
מקרון הבטיח להקצות לפולינזים כספים שיעזרו להם להתמודד מול סופות הציקלון, ושאר סכנות ההתחממות הגלובלית, והתחייב להגדיל את הסיוע מפריז במאבק בנגיף הקורונה - באזור שבו ברוב האיים אין אף שדה תעופה, וסיוע של שירותי החירום עלול להגיע רק בתוך כמה שעות – ולפעמים גם ימים. אחרי סיוע של 600 מיליון אירו לעסקים ולמערכת הבריאות בפולינזיה הצרפתית, הבטיח מקרון סיוע נוסף של 300 מיליון אירו שיעזור להתמודד עם ההשלכות של המגפה.
פולינזיה הצרפתית מורכבת מחמישה ארכיפלגים עם 118 איים בסך הכול, שבהם חיים כ-300 אלף תושבים מקבוצות אתניות רבות. ההתפרצות של נגיף הקורונה בפולינזיה הצרפתית הייתה מהקשות באזור. רבים טוענים שהסיבה לכך היא מבקרים - בין השאר חיילים - שהגיעו מצרפת.
בביקור בטהיטי, האי הגדול בפולינזיה הצרפתית, העניקו המארחים למקרון שרשראות פרחים חגיגיות. מקרון הודה להם ואמר שהפולינזים "נגעו ללבו". הוא הדגיש שלקהילות הצרפתיות בדרום האוקיינוס השקט ובאוקיינוס ההודי יש תפקיד מרכזי באסטרטגיה הגיאופוליטית באזור.
"אנחנו חייבים לכתוב יחד דף חדש", אמר נשיא צרפת לתושבי פולינזיה הצרפתית, שנהנית ממעמד אוטונומי מיוחד משנת 2004 - אך עדיין נמצאת תחת פיקוח צרפתי ומקבלת תמיכה מהממשלה בפריז. מקרון אמר שלצרפת יש "מזל בלתי רגיל" שיש לה שטחים באוקיינוס השקט.
חלק מרכזי בביקור של מקרון הוקדש לשאיפות של סין באוקיינוס השקט. מקרון אמר כי באזור יש "עימות בין מעצמות העולם", וציין שצרפת סומכת על השותפות שבנתה בשנים האחרונות עם אוסטרליה, ניו זילנד, הודו ויפן. "אוי לקטנים שיסבלו מפלישות של הכוחות ההגמוניים", אמר מקרון. הוא קרא להיזהר מפרויקטים "הרפתקניים" או "אקזוטיים" שמבטיחים עבודות שלעולם לא יתממשו.
סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של שכנותיה באוקיינוס השקט. אותן מדינות מעוניינות להרוויח מה"תיאבון" של סין לסחר ברכיבים תעשייתיים, עופרת ברזל, עץ, נפט ומזון. עם זאת, המדינות מודעות לרצון של סין לנצל את השווקים שלהן כדי לאלץ אותן לבצע ויתורים פוליטיים.
צרפת, ארה"ב, יפן וממשלות נוספות חוששות שסין מנסה להשיג השפעה בתחומים האסטרטגים שלהן. בביקורו בפולינזיה הצרפתית התחייב הנשיא מקרון שצרפת "תגן" על קהילות הדיג, על רשתות התקשורת ועל התשתיות באזור – בין השאר באמצעות הגדלת ההשקעות שלה.