המגיש יעקב ברדוגו, שהוזז אתמול מהתוכנית "חמש בערב" בגלי צה"ל, הגיע הבוקר (יום שישי) לתוכניתו הקבועה "מחשבות בע"מ" - ונטש את השידור אחרי שהטיח מילים קשות בתחנה ובראשיה. הוא כינה את הזזתו מהתוכנית "הדחה פוליטית ופחדנית", וטען כי האחראים לכך הם ראש הממשלה נפתלי בנט ושרים בכירים כמו איילת שקד, יאיר לפיד ובני גנץ. מנגד, בגלצ טענו אתמול כי לברדוגו הוצעה משבצת פובליציסטית במקום זו החדשותית של 17:00 בערב - שבה היה משמיע לעיתים תכופות את עמדותיו.
״אתמול הודחתי מהגשת יומן הערב בגלי צה"ל", תקף ברדוגו בפתח התוכנית המשותפת עם משה שלונסקי. "התוכנית זוכה לנתוני האזנה גבוהים במיוחד גם ביחס לתחנה וגם ביחס למתחרים. מסתבר שבישראל 2022 זה לא הקריטריון הקובע. מדובר בהדחה פוליטית ופחדנית שנועדה להשתיק קול ביקורתי ולא כנוע".
2 צפייה בגלריה
גלית אלטשטיין
גלית אלטשטיין
"לאפשר למחלקת החדשות של התחנה לפעול באופן מקצועי וממלכתי". אלטשטיין
(צילום: עמית שעל)
הוא תקף: "למען האמת הנוכחות שלי הייתה קשה לרבים מחוץ לתחנה וגם בתוכה, אחרי הכל התחנה הזאת שהיא בית הגידול העיקרי של הברנז'ה העיתונאית והתקשורתית בישראל מתקשה לקבל ולהכיל מישהו שהוא לא יציר כפיה, שמביא קולות, אווירה ורעיונות שונים ממה ששומרי הסף של התקשורת הישראלית קבעו שראוי, לגיטימי ומקצוע".
לדברי ברדוגו, "מה לא אמרו עליי? לא אחזור על הכול. אמרו שגנבתי להם את התחנה וגם את המדינה, כי אולי קוראים לזה שידור ציבורי, אבל התחנה היא רק שלהם - וכך גם המדינה. מה שהפריע להם היו רק דעותיי, מחשבותיי ואמונותיי".
לאחר מכן תקף את המפקדת הזמנית של התחנה, גלית אלטשטיין: "שר הביטחון ממנה עצמו לעורך ראשי של תחנת שידור ציבורי וממנה ללא מכרז ממלאת מקום במינוי פוליטי מובהק. וכשהיא מתחילה לבצע את מה שבשבילו מינו אותה - טיהור פוליטי של התחנה - זה אפילו מבורך? הם מריעים מהיציע להדחה פוליטית ופחדנית בהוראת הממשלה".
2 צפייה בגלריה
יעקב ברדוגו וירון וילנסקי
יעקב ברדוגו וירון וילנסקי
"השידור שייך גם למאזינים". יעקב ברדוגו וירון וילנסקי
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של גלצ)
השדר האשים: "החלטת בנט, שקד, לפיד וגנץ להשתיק את קולי היא אות קלון לחופש הביטוי שהוא זכות יסוד. ולעזאזל השידור הציבורי, לעזאזל חופשי הביטוי, וכמובן לעזאזל המאזינים שחזרו להאזין לתחנה במאות אלפים ושהשידור הזה שייך להם. אנחנו לא נפריע לכם יותר, תוכלו לשדר עם אנשים כמוכם, ומדי פעם להעלות חמאסניק לשידור ולהתפעל מהפלורליזם שלכם. אלה ימים שחורים לדמוקרטיה ולחופש הביטוי בישראל. השידור הזה שייך גם לכם מאזינים יקרים ואני מבטיח שבמוקדם או במאוחר הוא יחזור להיות שלכם".
אלטשטיין כתבה אתמול לאנשי התחנה ביחס להזזת ברדוגו כי היא רוצה "לממש את ייעודה של גלי צה"ל כתחנת שידור צבאית וציבורית, ובתוך כך, לאפשר למחלקת החדשות של התחנה כר פעולה מקצועי וממלכתי, כפי שראוי שיהיה במערכת חדשות מובילה בשידור ציבורי". לדבריה, "בלב הקוד ניצבת חובתה של גלי צה"ל לעשות הבחנה ברורה ככל האפשר בשידורים בין דיווח עובדתי לבין פרשנות, דעה או ניתוח".
היא הוסיפה: "לאחר כניסתי לתפקיד מ"מ מפקדת גלי צה"ל התוויתי מספר עקרונות מנחים ובמסגרתם קבעתי כי אנשי גל"צ יימנעו מקידום עמדות בדרך של התלהמות, הכפשה, ביזוי, או העדר ביסוס עובדתי בכלל השידורים, כולל משבצות פובליציסטיות. מוטלת עלינו החובה לאמץ את הקוד האתי של גלי צה"ל לא רק בכתובים אלא גם במעשים. בהמשך לכך, ובשלב ראשון, נעשו שינויים בלוח השידורים שנועדו לשקף את התמהיל החדש".
לפי הודעת התחנה אתמול, "השדרן והפובליציסט יעקב ברדוגו ימשיך להגיש את התכנית 'מחשבות בע"מ'. כמו כן הוצעה לו האפשרות להשתלב ברצועה פובליציסטית נוספת בגלי צה"ל".
הזזת ברדוגו הובילה למחאה של הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית - שהודיעו כי החליטו להחרים את גלי צה"ל ולקרוא לסגירתה. ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שבו ברדוגו תמך, תקף: "ההדחה שלו היא עדות נוספת לרמיסת הדמוקרטיה וחופש הביטוי על ידי השמאל".