משטרת גרמניה הייתה מודעת לכך כי אחד משלושת הטרוריסטים הפלסטינים שניצלו מאירוע החטיפה והרצח של חברי המשלחת הישראלית במהלך אולימפיאדת מינכן 1972, חי במשך שנים במערב ברלין והמשיך לעבוד עבור משרד אש"ף במזרח ברלין – כך דיווח היומון "סודדויטשה צייטונג".
שלושת המחבלים שלא נהרגו במהלך ניסיון ההצלה הכושל, שוחררו מהכלא לאחר קצת יותר מחודש בעסקת חילופים עם נוסעי מטוס של חברת התעופה הגרמנית "לופטהנזה" שנחטף. המשטרה הפדרלית, כך נמצא בארכיון משטרת מינכן, יידעה את המשטרה במינכן שהייתה אחראית לחקירת ההתקפה, כי המחבל ג'מאל אל-ג'יישי, שהיה ידוע גם בשם סאמר מוחמד עבדוללה, גר בזהות בדויה במערב ברלין באין מפריע ועובר מדי יום למזרח.
לפי הדיווח, מודיע של שירותי הביטחון הגרמנים עדכן את המשטרה הפדרלית על שהותו של המחבל המשוחרר, אולם לדברי היסטוריונים גרמנים, המידע הזה מאשש את האפשרות כי גרמניה רקמה דיל סודי שאפשר לפלסטינים לחטוף את המטוס ולדרוש את שחרור שלושת המחבלים כדי שלא יהיו התקפות טרור נוספות על אדמת גרמניה. המשטרה הגרמנית, לפיכך, העדיפה להעלים עין משהותו של אחד המחבלים בברלין ולא לאסור אותו כדי שלא לעורר את זעמם של ארגוני הטרור.
2 צפייה בגלריה
טקס ציון 50 שנה לטבח באולימפיאדת מינכן
טקס ציון 50 שנה לטבח באולימפיאדת מינכן
נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר ונשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס הזיכרון
(צילום: GettyImages )
המידע החדש מגיע פחות משבועיים לאחר טקס הזיכרון לציון 50 שנה לטבח. במסגרת הטקסים גרמניה התנצלה, לקחה אחריות על הזלזול במערכי האבטחה על אף המודיעין שהיה על ההתקפה המתוכננת, ועל נסיון החילוץ הכושל.
גרמניה הבטיחה להקים ועדת היסטוריונים כדי לשחזר את האירוע והציעה פיצויים מוגדלים למשפחות, אבל המידע החדש הזה מוסיף עוד שכבה לזלזול המוחלט של הגרמנים בחיי הישראלים ובהשגת צדק עם התוקפים.