שתי נערות נעלמו לפני כשבוע והוריהן טוענים כי נחטפו על ידי אנשי חסידות גור - זאת לאחר שפרשו מהחסידות. כעת ההורים חשים חוסר אונים וזועקים לעזרה בשיחה עם ynet: "זה איום, כך שההורים לא יפרשו מהפלג המרכזי. זה מרגיש כמו כת". במשטרה, מנגד, טוענים כי נגבו עדויות מהנערות שאף התלוננו נגד הוריהן ו"נשללה טענת החטיפה".
החטיפה לכאורה אירעה על רקע הסכסוך בחסידות גור של הפלג המרכזי בראשו עומד האדמו"ר מגור, יעקב אריה אלתר, מול פלג הפורשים של שאול אלתר, והמאמצים שנעשים על מנת שחסידים לא יפרשו עוד מהפלג. זוג חסידי גור, צבי ולאה, הורים לעשרה ילדים, שעברו לאחרונה להתגורר בבני ברק, הגישו תלונה במשטרה בגין היעלמותן של שתי בנותיהן.
לטענת האב הן נחטפו על ידי אנשי הפלג המרכזי לאחר שסירבו להישאר בחסידות והעביר אותן למוסדות חרדים אחרים. הנערות התלוננו, לטענת ההורים בלחץ החסידות, נגד הזוג בגין התעללות. לדברי האב, מדובר בדפוס פעולה קבוע: "בכל המקרים שקרו עד היום, פתאום הילדים מגיעים להתלונן במשטרה שההורים אלימים".
"כבר שבוע ששתיים מבנותיי לא נמצאות בבית", סיפר האב המודאג בשיחה עם ynet. "אנחנו הגענו למסקנה לפני מספר חודשים שאנחנו רוצים לקחת מרחק ממה שקורה היום בחצר החסידות. יש פילוג, יש אי-הכלת האחר. הרבה דברים שלא מתאימים לערכינו. רצינו לעשות את זה בצורה הכי טובה והחלטנו לעבור מאשדוד לבני ברק. בחרנו לילדים מוסדות בבני ברק שלא משויכים לאף פלג בגור".
האב מספר כי ברגע שהוא ובת זוגו החליטו להעביר את הילדים למוסדות שלא שייכות לגור, קמה התנגדות מצד הקהילה וגם מילדיהם הנשואים. "הם רואים בזה משימה עליונה לנתק את הילדים שלנו מאיתנו, בגלל שאנחנו רוצים להנחיל להם חינוך אחר. מדובר בבתי ספר חרדיים לחלוטין. יש את הוועדה העליונה בגור שקמה לפני שנתיים וחצי וכל המטרה שלהם זה להרתיע משפחות מלפרוש מהפלג המרכזי ולעבור לאלתר", טען.
3 צפייה בגלריה
"מרגיש כמו כת". האדמו"ר מגור יעקב אריה אלתר
"מרגיש כמו כת". האדמו"ר מגור יעקב אריה אלתר
"מרגיש כמו כת". האדמו"ר מגור יעקב אריה אלתר
(צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)
לאה, אם הנערות, שיתפה בתחושותיה גם היא: "זו ממש סערת רגשות איומה. דאגה מטריפה את הדעת. לא דואגת לבריאות הפיזית, אלא הדאגה על הבריאות הנפשית שלהן. הן ילדות נדירות וכישרונות ואני מרגישה שהן תהיינה משתמשים בהן כמגן פוליטי ועוד מעט כשהן יגמרו להשתמש בהן הם יזרקו אותם ואנחנו נאלץ להתמודד עם ההשלכות של זה".
"זו טלטלה. הרסו להן את כל האמון את כל הסמכות ההורית והן נשארו קרחות. אני רועדת על נפשן. אני לא ראיתי אותן למעלה משבוע וזה לא הגיוני בשום מקום ובשום מצב. אף אחד לא יכול לעזור לנו. קשה לי מאוד כי הלב שלי לא במקום שהוא עומד תמיד. אני בוכה הרבה ומתייפחת ומשתדלת לא לעשות את זה מול הילדים. אנחנו מתגעגעים אליהן ואני אוהבת אותן, גם אם שטפו להן את הראש - אני מחכה להן. זה סרט שלא האמנתי שנגיע אליו. נפל עלינו תיק מחריד".
האב הבהיר כי לא הצטרף לפלג הפורשים: "הם אמרו שמי שיעז להצטרף לאלתר, יזרקו את הילדים שלו מהמוסדות. בשלב מסוים הם שינו טקטיקה ובכל הזדמנות הם הוסיפו פעילויות כדי שהילדים יהיו כמה שפחות בבית. חשנו בחצי השנה האחרונה שהם מנטרלים את הסמכות ההורית שלנו ובפרט שאנחנו היינו מסומנים כמי שעלולים לפרוש מהפלג המרכזי. הם עשו סוג של שטיפת מוח לילדים שלא ישמעו בקולינו ולא יכולנו לבקש מהילדים דברים אלמנטריים אפילו".

האב טוען כי חלק מההשפעה של בנותיו מגיעה מהקו הרשמי של חסידות גור שמופעל על ידי אותה ועדה מיוחדת שהוקמה להתמודדות עם פורשים מחסידות גור. לדבריו, בתו הגדולה האזינה מדי חודש לאותן מנטרות כמאות דקות בחודש. באחת ההקלטות, שהגיעה לידי ynet, נשמע חסיד גור בשם שלמה קורניק מסית ילדים בצורה גלויה לנתק קשר עם הוריהם למען האדמו"ר מגור: "לא עוזבים בשום מחיר בעולם".
בהקלטה אומר החסיד: "אנחנו לא יודעים כמה אברכים מאיתנו ולפעמים זה אפילו בחורים לילדים קטנים, איזה סבל שהם עוברים. כמה הם כובשים את הפנים שלהם בקרקע, ולא יודעים מה לעשות. יש להם חיבור כזה גדול כזאת קרבה ל'רבה', לצדיק. יש מצד שני את האבא שמסית וקורא להם לבוא איתו ביחד והם לא יודעים מה לעשות. יש לנו תורה ואנחנו יודעים מה בני קורח עשו".
"הם זכו לחזור בתשובה. זה צריך לחזק אותנו שלפעמים צריך לדעת מה מול מה. לא נכנס פה לעניין של של כיבוד אב ואם מה צריך לעשות אבל 'רבה' לא עוזבים בשום מחיר בעולם, לא מערערים ברבה בשום מחיר בעולם, לא מורדים ברבה בשום מחיר בעולם, לא משנה מי יגיד לי לעשות את זה".
3 צפייה בגלריה
"יש מידע שהן במחסן של אחד החסידים". אילוסטרציה
"יש מידע שהן במחסן של אחד החסידים". אילוסטרציה
"יש מידע שהן במחסן של אחד החסידים". אילוסטרציה
(צילום: מוטי קמחי)
"זה ממש כמו כת", אומר האב. "לא נותנים לפרוש. אמרתי לילדים שלי שאין לי בעיה עם האדמו"ר מגור, אבל להפוך את האדמו"ר לאלוהים, זה מה שלא מתאים לי. הם אומרים שהאדמו"ר הוא האלוהים. ההשפעה של הכת ממש חזקה, בעיקר על הילדים הגדולים. הם נטרלו את כל הסמכות ההורית וזה מרגיש ששתי הבנות מתנהגות כמו כאלה שסיממו אותן. הם מכניסים לילדים מילים".
לדבריו, לאחר התנגדותה של האחות הגדולה לעבור לבית ספר שלא שייך לחסידות גור, ההורים סיכמו איתה שהיא תישאר בבית הספר של חסידות גור באשדוד, אך היא הפעילה לחצים בעזרת אנשי החסידות ואחיה הנשואים כדי שגם אחותה לא תעבור למוסד שלא שייך לחסידות.
3 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
במשטרה טוענים כי גבו עדויות מהנערות: "נשללה טענת החטיפה"
(צילום: shutterstock)
"דיברתי עם המנהלת של בית הספר בגור באשדוד ואמרתי לה שאין לה שום סמכות לקבל אותה כי רשמתי אותה לבית ספר. היא נעלמה לשלושה ימים ולא ידוע לנו איפה היא הייתה. קיבלנו מידע שהיא הייתה בבית של הרבנית מגור, שם היא עודדה אותה להמשיך במהלך. אחר כך העבירו אותה באמצע הלילה לבית של אחותי שגרה מרחק של שני רחובות מהבית של הרבנית. אנחנו לא יודעים הרבה פרטים".
לפני שבוע, האחות הקטנה לקחה איתה את אחותה ומאז שתי הנערות לא חזרו הביתה. "הגשתי תלונה במשטרת בני ברק והם אמרו שזו חטיפה", ציין האב. לדבריו, "הם פנו למשטרת אשדוד ולא חזרו לדווח לנו שום דבר. רק במוצאי שבת שמענו על סיפור של ניסיון הברחה מהארץ. מסתירים ממני הכל ולא ברור מה קורה".
"הבנות נמצאות באשדוד אבל לא ברור איפה, יש מידע שאולי הן מוחבאות במחסן של אחד החסידים. הגשנו צו הרחקה לכל האנשים שידענו שהם מנסים לשכנע אותו לברוח מהבית. בין היתר נכתב בהחלטה שנאסר למשך 30 יום לילדים הגדולים הנשואים להתקרב לילדים הקטנים. אני דואג לשלומן הנפשי. אני חושש שיהיה מאוד קשה לשקם אותן. אני מקווה שהן יחזרו. מקווה שהנזק הנפשי יהיה מינורי. אני כאוב מאוד וגם אשתי נסערת ואנחנו מקווים שבסוף יהיה טוב".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אנו מאשרים כי התלונות נחקרות, במסגרתן נגבו עדויות הן מההורים והן מהקטינות נשוא התלונות ונשללה טענת החטיפה. גורמי רווחה עורבו בטיפול בסוגיה, ובשל מגבלות צנעת הפרט לא נוכל להרחיב מעבר לכך".
עו"ד אורי קורבעו"ד אורי קורבצילום: עמית שאבי
עו"ד אורי קורב, המייצג את חסידות גור, מסר בתגובה: "מדובר בסכסוך פנים-משפחתי בין קטינות להוריהם וכל ניסיון לייחס למקרה קשר לחסידות גור הוא משולל מן היסוד וגובל בהפצת לשון הרע ורכילות אשר כל מטרתה ומגמתה להשחיר ולהכתים את החסידות. לטענתן של הקטינות, הן עברו התעללות על ידי הוריהם ולכן ביקשו לגור אצל אחותם הגדולה. האחות הגדולה התייצבה מיוזמתה פעמיים בתחנת המשטרה באשדוד יחד עם הקטינות והצהירה כי הן אצלה וחתמה על כך שהיא לוקחת עליהן אחריות - ולכן כל טענת חטיפה משוללת מכל יסוד".
"בנוסף, הקטינות הגישו תלונה במשטרה כנגד הוריהם בגין התעללות וכעת הנושא בטיפול של גורמי משטרה ורווחה. בפעולת מחטף חד צדדית, פנו ההורים במעמד צד אחד לביהמ"ש שהוציא צו הגנה ארעי נגד גורמים במשפחה וגורמים בחסידות שאין להם כל קשר למקרה. כבר מחר תוגש לבית המשפט בקשה לביטול הצווים שניתנו על בסיס תצהירים כוזבים. למותר לציין כי המשפחה וכל הגורמים המעורבים ימשיכו לשתף פעולה ולסייע לרשויות במיצוי הדין עם כל מי שפוגע בקטינות".