מריאן וויליאמסון, מחברת ספרי עזרה עצמית שכונתה "המדריכה הרוחנית" וה"גורו" של הוליווד, הודיעה אתמול (שבת) על ריצה לנשיאות ארה"ב והתמודדות בפריימריז הדמוקרטיים.
הקמפיין של וויליאמסון, שסיכוייו קלושים למדי, יהיה השני שלה: ב-2020 התמודדה על מועמדות המפלגה הדמוקרטית וקראה ל"ריפוי רוחני". הקמפיין לא צבר תאוצה, והיא פרשה בשלב מוקדם. גם הפעם מתכוונת וויליאמסון להתמודד מול ג'ו ביידן - שלפי פרסומים צפוי להודיע בקרוב על ריצה לכהונה נוספת. היא האדם היחיד עד כה שהודיע על ריצה מול הנשיא המכהן בפריימריז הדמוקרטים.
4 צפייה בגלריה
מריאן וויליאמסון הודיעה על ריצה לנשיאות ארה"ב פריימריז דמוקרטיים
מריאן וויליאמסון הודיעה על ריצה לנשיאות ארה"ב פריימריז דמוקרטיים
וויליאמסון משיקה את הקמפיין בוושינגטון
(צילום: AP)
"אנחנו מוטרדים מהמדינה הזאת, אנחנו מודאגים מהמדינה הזאת", אמרה וויליאמסון לקהל של יותר מ-600 איש בעצרת בוושינגטון. "העבודה שלנו היא ליצור חזון של צדק ואהבה, שיהיה כל כך חזק שהוא יגבור על כוחות השנאה, אי-הצדק והפחד". בעצרת אתמול אמרה וויליאמסון כי ארה"ב ניצבת בפני אתגרים רבים. "אני לא אומרת שאדם אחד יכול לתקן אותם, אפילו לא הנשיא. אבל תנו לי לומר לכם משהו – נשיא שאומר את הדברים שכפי שהם יעשה הרבה טוב".
וויליאמסון לא ציינה בנאומה את שמו של הנשיא, אך בראיון שפורסם כמה ימים לפני שהכריזה על ריצה לנשיאות היא תקפה את ביידן על כך שלא העלה את שכר המינימום כשהדמוקרטים החזיקו ברוב בשני בתי הקונגרס. בנוסף ציינה כי ביידן לא קידם "רפורמה אמיתית" במערכת הפוליטית, שלדבריה עדיין מסייעת לעשירים ולחזקים. "אני מאמינה שלא נכון להציג מועמד חלש ב-2024. המחשבה שאיש לא יתמודד מול ביידן בגלל שזה יפגע בדמוקרטים ב-2024 היא לא הגיונית".
4 צפייה בגלריה
מריאן וויליאמסון הודיעה על ריצה לנשיאות ארה"ב פריימריז דמוקרטיים
מריאן וויליאמסון הודיעה על ריצה לנשיאות ארה"ב פריימריז דמוקרטיים
הקהל בעצרת של וויליאמסון
(צילום: AP)
וויליאמסון, ילידת טקסס שכיום גרה בבוורלי הילס, חיברה יותר מ-10 ספרים. בעבר שימשה כ"יועצת הרוחנית" של אופרה ווינפרי. ב-2014 רצה כמועמדת עצמאית לקונגרס מטעם קליפורניה וכשלה.
ב-2020 קראה וויליאמסון לממשל להקים את "משרד השלום", ואמרה שארה"ב צריכה לשלם פיצויים נכבדים לשחורים אמריקנים על מאות שנים של עבדות ואפליה. ייתכן שהרגע הזכור ביותר מהקמפיין שלה היה במהלך עימות שבו קראה ל"מרי מוסרי". היא פרשה מהמירוץ מעט לפני הפריימריז באייווה.
4 צפייה בגלריה
מריאן וויליאמסון ו ג'ו ביידן 2019
מריאן וויליאמסון ו ג'ו ביידן 2019
וויליאמסון וביידן בתמונה מ-2019
(צילום: AFP)
בשבועות הקרובים צפוי ביידן להודיע על ריצה לכהונה שנייה. אם ביידן, הנשיא המבוגר בתולדות ארה"ב, ייבחר לכהונה נוספת הוא יהיה בסיומה בן 86. לפי סקר של AP רוב הציבור בארה"ב – כולל הדמוקרטים – לא מעוניין שביידן יתמודד שוב לנשיאות. עם זאת הממסד הדמוקרטי, ואפילו מועמדים פוטנציאליים מהאגף השמאלי של המפלגה, מאוחדים לפי שעה מאחורי הנשיא - מה שמעיד על כך שדרכו לזכייה במועמדות המפלגה סלולה. גם אם מועמדים דמוקרטים אחרים יצטרפו למירוץ, המפלגה לא מתכוונת לערוך עימותים בין המועמדים בפריימריז.
יועציו הפוליטיים אמרו שהם לא חוששים מהפריימריז, ושביידן להוט לנצח שוב את דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות. לדבריהם קמפיין מול מועמד רפובליקני אחר – רון דסנטיס למשל – יהיה דומה למדי מכיוון שרוב הבכירים הרפובליקנים תומכים בתנועת Make America Great Again של טראמפ.