1 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
משה חוגג
(צילום: אוהד צויגנברג)
הביטוי "מעצר מתוקשר" כמו נולד עבור הפרשה שבה נחשד משה חוגג בהונאה ובעבירות מין, לצד גורמים אחרים שהיו שותפים לכאורה למעשים הפליליים. בנוסף, אחרי שמדורי הספורט מיצו לחלוטין את כל משחקי המילים סביב שם משפחתו החגיגי של הבעלים של בית"ר ירושלים, החגיגה האמיתית עברה לשאר אגפי התקשורת.
מערכת האכיפה תכריע אם אכן נגמרו הימים שבהם משה חוגג, אבל גם ראשיתו של הסיפור הזה לא צריכה להיות רק האדם עצמו, מעניין ככל שיהיה (והוא מעניין). כי ההונאה שבה חוגג חשוד (לצד הטענות האחרות והחמורות לא פחות) לוכדת בתוכה גם את אחד מנושאי המפתח של השנים הקרובות, כחלק מעיצוב החיים בעקבות המהפכה הטכנולוגית.
מזה כמה שנים שהמושג "קריפטו" מרחף מעל המיינסטרים. מושגי היסוד, כגון מטבעות וירטואליים, בלוקצ'יין ועוד, מוסברים שוב ושוב אך ספק אם נצמדים לתודעה. בעיתונות הכלכלית מדברים על עלייתו ונפילתו ושוב עלייתו ושוב נפילתו של הביטקוין, מטבע הקריפטו המוכר והנפוץ ביותר. מספרים שם על אנשים שהתעשרו בן-לילה בזכות השקעה סולידית, על הבאזז האינסופי סביב האפיק המסעיר וגם על כל מיני שיגועים של הארכי-טרול אילון מאסק. פה ושם גם מתגלות פרשות מטרידות, כגון זאת שחוגג חשוד בה.
השאלה היא איך תיראה הכלכלה של העתיד הלא רחוק, איך המדינה תנסה לשמור על הכוח שלה מול אירוע שבהחלט עלול לערער אותו, ואם אנחנו נהיה שותפים לכל זה או שנחכה למעצר הבא
המכנה המשותף לכל אלו הוא הצורך האקוטי להאיץ את תהליך ההסדרה של המטבעות הווירטואליים. הכוונה היא לא בהכרח רק הגדרות חוקיות ורגולטוריות (וכפועל יוצא גם ההבחנה בין חוקי ולא חוקי), אלא להכין את הציבור לקראת המעבר הדרמטי מנושא של עכברי טכנולוגיה וכלכלה לחלק בלתי נפרד מהיומיום הפיננסי של האזרחים הפשוטים. הסיבה לא יכולה להיות נהירה יותר: קרוב לוודאי שהתחום הזה רק יתעצם ויסתעף וישתכלל. כי הזמן, בטח הטכנולוגי והכלכלי, נוסע רק בכיוון אחד: קדימה.
עינב שיףעינב שיףצילום: נמרוד סונדרס
לכן, לדוגמה, היה מאכזב לראות כיצד בראיונות שנערכו לאחרונה בטלוויזיה עם שר האוצר, במסגרת פסטיבל העברת התקציב, המראיינים והמראיינות (כולם מסקרים כלכלה) לא ממש נתפסו על אמירה מאוד מעניינת שלו: לדברי אביגדור ליברמן, מטבעות וירטואליים יהיו אחד משלושת נושאי הליבה של משרד האוצר לשנה הקרובה. מתן חודורוב מערוץ 13 כן שאל אותו אם בכוונתו להקים צוות שיבחן אימוץ של מטבעות וירטואליים בישראל. ליברמן השיב שמשרד האוצר צריך לגבש עמדה בנושא וציין כי עמדת בנק ישראל תהיה "מכרעת".
בעוד השר השאיר את האני-מאמין שלו בין אוזניו ונתלה בדרגים המקצועיים, הוא כן נתן שורה תחתונה חשובה: "אסור לנו להשאיר את זה אפור". ספק אם ידע אז על החקירה נגד חוגג ושות' – ליברמן לא ידוע כחבר של יחידת להב 433 - אבל המטרה שהגדיר מבהירה מדוע הזהות של חוגג פחות חשובה מהתמונה הגדולה שמסתתרת שם, בין מונחים מפוצצים וסכומי עתק. זאת השאלה איך תיראה הכלכלה של העתיד הלא רחוק, איך המדינה תנסה לשמור על הכוח שלה מול אירוע שבהחלט עלול לערער אותו, ואם אנחנו נהיה שותפים לכל זה או שנחכה למעצר המתוקשר הבא.
  • עינב שיף הוא עיתונאי "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com