נשיא איראן חסן רוחאני התנצל היום בפני אזרחי המדינה על הפסקות חשמל נרחבות, במהלך גל חום כבד שפקד את המדינה בימים האחרונים. בטהרן ובערים גדולות אחרות באיראן הגיעו הטמפרטורות בגל החום ליותר מ-41 מעלות. במדבריות של איראן נרשמו יותר מ-50 מעלות.
הפסקות החשמל גרמו נזק למשק ולבתים. הן עוררו זעם גדול וברחובות התקיימו הפגנות של אזרחים מתוסכלים. הם מחו על כך שלעיתים קרובות הפסקות החשמל לא חופפות להודעות על הפסקות החשמל היזומות של החברות הממשלתיות. בחלק מהערים ההפגנות הפכו פוליטיות ונשמעו קריאות נגד המנהיג העליון עלי חמינאי. הקהל קרא "מוות לדיקטטור" ו"מוות לחמינאי".
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני
רוחאני מבקש סליחה מהאיראנים
(צילום: AP)
בדיווח של סוכנות הידיעות האיראנית ISNA על המצב בעיר כורדכוי בצפון מזרח איראן נכתב: "המפגינים אומרים שהפסקות החשמל התכופות גרמו לבעיות רבות: הפסקות מים בדירות, ונזק למכשירי החשמל הביתיים. הבשר והעוף במקרר התקלקלו, וכך גם מוצרי מזון אחרים".
גורמים ברפובליקה האיסלאמית טוענים כי הסיבות להפסקות החשמל בגל החום האחרון הן הביקוש הגבוה של הצרכנים, כמות משקעים נמוכה שגורמת לירידה בתפוקת האנרגיה ההידרואלקטרית, ו"חוות כרייה" של מטבעות וירטואליים שמקבלות גישה לחשמל מסובסד.
3 צפייה בגלריה
איראנים עם מסכות טהרן איראן קורונה
איראנים עם מסכות טהרן איראן קורונה
ברחובות טהרן השבוע. 41 מעלות בשיא גל החום
(צילום: EPA)
אחרי ההפגנות והזעם הציבורי מסר הנשיא היוצא, חסן רוחאני, התנצלות נדירה. רוחאני אמר: "אני מתנצל בפני העם היקר שלנו שחווה בעיות וסבל בימים האחרונים, וקורא לו לשתף פעולה (באמצעות הפחתת השימוש בחשמל). אנשים מתלוננים על הפסקות חשמל והם צודקים. משרד האנרגיה לא אשם, אבל השר צריך להתייצב ולהסביר לעם מה הבעיה. אנחנו חייבים למצוא פתרון".
היקף הפסקות החשמל בימים האחרונים היה חריג ובמשך שעות, מדי יום, נותרו הבתים והעסקים חשוכים. הפסקות החשמל עוררו כאוס ובלבול ברחובות הבירה טהרן ובערים נוספות. הרמזורים בערים הפסיקו לעבוד, פעילות המפעלים שובשה וכך גם התחבורה הציבורית.
3 צפייה בגלריה
קונים בלוקים של קרח במפעל ממזרח ל בגדד עיראק גל חום
קונים בלוקים של קרח במפעל ממזרח ל בגדד עיראק גל חום
ובשכנה עיראק: קונים בלוקים של קרח כדי לעבור בשלום את גל החום והפסקות החשמל
(צילום: AFP)
"במהלך בצורת, כשנהיה חם, אנחנו מתמודדים עם שיא בביקוש לחשמל. הפסקות החשמל פוגעות קשות באזרחים, בעסקים, במפעלים ובבתי החולים", אמר הנשיא רוחאני בישיבת הממשלה.
רוחאני יסיים את תפקידו בחודש הבא, ויוחלף על ידי איברהים ראיסי, שניצח בבחירות בחודש שעבר.