על רקע הסתייגותו של ראש הממשלה נפתלי בנט מתהליך מדיני מול הפלסטינים, שאמר בריאיון ל-ynet כי אינו מעוניין לפגוש את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס אמר אמש (רביעי) במהלך תדרוך לעיתונאים כי אמנם המטרה של ארצות הברית היא להגיע לפתרון שתי המדינות - אך בנקודת זמן זו מצב העניינים אינו מאפשר משא ומתן בין הצדדים שיוביל לפריצת דרך.
בפתח התדרוך פרייס הזכיר כי מדובר ביום השנה ל"הסכמי אברהם" שנחתמו בבית הלבן ב-15 בספטמבר. "ההסכם ההיסטורי שנחתם בין ישראל לבחריין ולאיחוד האמירויות, כמו גם נרמול היחסים עם מרוקו, מראה ששלום הוא אפשרי עבור מנהיגים שרודפים אחריו באומץ - ועבור עמם", אמר. "אנו ממשיכים לתמוך בהסכמים אלה, ומצפים להזדמנויות להרחיב ולקדם שיתוף פעולה נוסף בין ישראל למדינות אחרות בעולם".
1 צפייה בגלריה
נד פרייס
נד פרייס
"לא קוראים למשא ומתן פנים מול פנים כרגע". דובר מחלקת המדינה
(צילום: AP)
בהמשך נשאל פרייס על ידי עיתונאי כיצד הסכמי אברהם, "שנחתמו בין ישראל למדינות שמעולם לא ניהלו מלחמה איתה", קידמו את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. "היה לנו ברור שהסכמי הנורמליזציה אינם מהווים תחליף להתקדמות בחזית הישראלית-פלסטינית", ענה דובר מחלקת המדינה. "אנו ממשיכים לנסות להגיע למטרתנו הסופית - פתרון שתי המדינות לאחר משא ומתן ישראלי-פלסטיני".
עם זאת, פרייס הבהיר שארה"ב לא לוחצת על ישראל להיכנס למשא ומתן שכזה עם הפלסטינים בזמן הקרוב. לאחר שנשאל אם ארה"ב מדברת עם ראש הממשלה בנט באשר לחידוש השיחות בינו לבין יו"ר הרשות הפלסטינית, ענה: "למרות שאנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לקדם את השוויון בין הישראלים לפלסטינים, אנחנו גם רואים בבירור שנקודת הזמן שבה אנחנו נמצאים כרגע היא לא כזו שבה אנו מצפים לראות משא ומתן בין הצדדים שיוביל לפריצת דרך כלשהי בזמן הקרוב".
לדברי פרייס, "אנחנו לא קוראים למשא ומתן פנים מול פנים כרגע. אנו מציאותיים לגבי המקום שבו אנחנו נמצאים ומציאותיים גם לגבי העתיד, אך זה לא אומר שלא כדאי לנו לנסות להניע את התהליך קדימה בצורה משמעותית, ואני חושב שהצלחנו לעשות זאת בכמה חזיתות חשובות".
דובר מחלקת המדינה התייחס גם לדבריו של שר הביטחון בני גנץ, שאמר בריאיון למגזין האמריקני היוקרתי "פוריין פוליסי" שפורסם אתמול שישראל "יכולה לחיות עם הסכם גרעין חדש" וציין כי הוא מסכים עם "הגישה האמריקנית הנוכחית להחזרת תוכנית הגרעין האיראנית לקופסה". פרייס אמר: "ברמה האסטרטגית, אין ספק שארה"ב וישראל רואות עין בעין את הנושא האיראני. אף אחד בישראל לא חושב שהאינטרס שלנו הוא שאיראן תהיה מדינה גרעינית או שתגיע לסף יכולת גרעינית. שתי המדינות מחויבות לרעיון שאסור שזה יקרה לעולם".
בריאיון ל-ynet שפורסם שלשום אמר בנט: "אני מתנגד למדינה פלסטינית. אני חושב שזו שגיאה נוראית לייבא את המודל הכל-כך כושל בעזה של חמאס, שיורה עלינו טילים, ולהפוך את יהודה ושומרון לדבר כזה". על משא ומתן ופגישה אפשרית עם יו"ר הרשות הפלסטינית אמר: "אני לא רואה היגיון בלפגוש את אבו מאזן כשהוא תובע את החיילים שלנו בהאג ומאשים את המפקדים בפשעי מלחמה. התפיסה שלי כלפי הרשות הפלסטינית, שהיא רשות כושלת והכול, אבל זה מה יש. מישהו חושב שיש סיכוי לפריצת דרך? אף אחד לא מאמין בזה".