סעודיה לא חיכתה להגעתו של נשיא ארצות הברית ביידן, והודיעה במהלך הלילה (בין חמישי לשישי) שתאפשר לכל חברות התעופה "שעומדות בתנאים" לחצות בשטחה, כלומר גם חברות ישראליות שלא טסות בהכרח למדינות המפרץ הפרסי.
מדובר בבשורה משמעותית במיוחד לטסים למזרח, אחרי מאבק ארוך שנים של חברות התעופה הישראליות, ונראה שגם למוסלמים שירצו להגיע לחג' במכה. כיום מטוסים ישראלים מורשים להיכנס למרחב האווירי הסעודי אך ורק אם מדובר בטיסה אל איחוד האמירויות או בחריין או בחזרה, בהתאם להסכמי אברהם.
כדי לעבור בשמי סעודיה לכיוון יעדים במזרח הרחוק, המטוסים צריכים לעבור גם במרחב האווירי של עומאן. כבר כיום בחלק מנתיביה למזרח יש לאל על שדה תעופה משני בעומאן, כלומר שדה תעופה למקרה חירום כלשהו, שיחייב נחיתה כשהמטוס במרחב. אך בכל זאת, האפשרות הרשמית לטוס מעל עומאן לא קיימת. ההערכות הן שעם האישור הסעודי יגיע גם האישור העומאני, ולא צפויות בעיות בנושא זה.
4 צפייה בגלריה
לטוס מעל סעודיה: כך יתקצרו הנתיבים
לטוס מעל סעודיה: כך יתקצרו הנתיבים
לטוס מעל סעודיה: כך יתקצרו הנתיבים
טיסה מנתב"ג למומבאי בנתיב עוקף סעודיה ונתיב דרך סעודיה

עבור חברת אל-על, טיסה מעל סעודיה פירושה קיצור ניכר של חלק מטיסותיה למזרח הרחוק, דבר שיכול לאפשר לחברה לחזור להפעיל טיסות ישירות להודו. טיסה לניו דלהי, למשל, יכולה להתקצר בשעתיים, ומשך הטיסה הצפוי הוא בין חמש וחצי לשש שעות. טיסה למומבאי שעוברת מעל סעודיה תימשך 5:15 שעות, לעומת 7:50 שעות כיום. מדובר בשינוי דרמטי, שהופך את הטיסות להודו לקצרות יותר באופן משמעותי, כמעט כמו טיסה ללונדון. הדבר יוזיל את עלויות התפעול, הוצאות דלק ובלאי חלקים, ובסופו של דבר צפוי להתגלגל בהורדת מחירים לצרכן.
גם הטיסות לבנגקוק ולפוקט שבתאילנד צפויות להתקצר בפרקי זמנים של בין שעה וחצי לשעתיים, ובדומה להודו גם כאן מדובר בקיצור משמעותי שיטיב עם חברות התעופה והנוסעים. טיסות אחרות של אל על, שהגישה אליהן מגיעה מצפון, כמו למשל יעדים מסוימים בסין, לא צפויות להיות מושפעות מההחלטה, אך טיסות ליעדים חדשים כמו סינגפור, יפן ואוסטרליה הופכות להיות יותר אטרקטיביות לביצוע בזכות המעבר בשמי סעודיה.
4 צפייה בגלריה
 חמש שעות ואתם שם. מומבאי
 חמש שעות ואתם שם. מומבאי
חמש שעות ואתם שם. מומבאי
(צילום: AP)
אופציה מעניינת נוספת היא האפשרות לבחון לטוס ישירות למלדיביים, דבר שכיום אינו אפשרי, לא רק בגלל היעדר האפשרות לטוס מעל סעודיה - אלא גם בגלל היעדר הסכמים הדדיים בין המדינות. באופן עקרוני, במידה ויתאפשר לטוס למלדיביים, אז הטיסה מעל סעודיה תאפשר להגיע לשם מנתב"ג בתוך כשש שעות וחצי בלבד.
יו"ר איגוד הטייסים הישראלי, מידן בר, אמר כי "מדינת ישראל חיה במציאות תעופה ייחודית ולא במובן הטוב של המילה. אנחנו לא יכולים לטוס לאן שאנחנו רוצים, באיזה נתיב ומתי שאנחנו רוצים. אני מאוד שמח שזה מתחיל לאט לאט להשתנות". בר הוסיף: "אנחנו ממתינים בסבלנות לקצור את הפירות של הנורמליזציה שמתרחשת באזור שלנו בשנתיים האחרונות. זה יאפשר בסופו של דבר לחצות מרחבים אוויריים סמוכים בדרך ליעדים רחוקים".
גורם בכיר באל על סיפר אמש ל-ynet כי בחברה מברכים על החלטה כזו ככל שתגיע, ולדבריו "זה צעד חשוב בהסכמי אברהם, שיפתח אפשרויות רבות בפני הישראלים, ויקצר את הדרך להודו ותאילנד. זה יאפשר לנו לסלול את הדרך גם ליעדים רחוקים יותר כמו אוסטרליה, וגם מדינות מרגשות אחרות שהנוסע הישראלי לא יכול היה לטוס אליהן עד היום".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב סעודיה ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן
ארה"ב סעודיה ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן
צפוי להודיע על הצעד במהלך ביקורו בסעודיה. ביידן ובן סלמאן
(צילום: AP, רויטרס)
4 צפייה בגלריה
חאג' מכה סעודיה יום שבת
חאג' מכה סעודיה יום שבת
הצעד יקל על עולי הרגל למצוות החג'. המונים במכה
(צילום: EPA)
אחת האפשרויות הנוספות שנבחנות על-ידי חברות התעופה בימים אלה היא הפעלת קווי טיסות ישירות לעיר מכה שבסעודיה עבור מוסלמים ישראלים בדרך לחג'. גורם בכיר בתעופה בישראל סיפר: "זה צעד חשוב מאין כמוהו, שמקל על עולי הרגל למכה. במקום לעבור דרך ירדן דרך תהליך ארוך ומייגע, אנחנו נוכל להטיס אותם באופן ישיר ומהיר לחג'".
ניר מזור, סמנכ"ל חברת "קשרי תעופה", אמר כי "ההודעה על האישור לחברות הישראליות לטוס מעל שמי סעודיה היא בשורה חשובה לתיירות הישראלית. הצפי הוא שהיקף הטיסות ליעדים שנחשבו מרוחקים במזרח כמו תאילנד והודו יזנק כתוצאה מכך ויותר קהלים שחששו מטיסות ארוכות מדי או יקרות מדי יצטרפו כעת למעגל הטסים והנופשים".
עוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, הוסיף כי "פתיחת השמיים מעל סעודיה היא בשורה מצויינת לנוסעים, היא תביא למגוון טיסות ליעדים חדשים במזרח בזמן קצר יותר ובמחירים אטרקטיביים יותר. טיסה להודו כמעט כמו זמן הטיסה ללונדון זו מהפכה".
פורסם לראשונה: 23:28, 14.07.22