1 צפייה בגלריה
ח"כ עלי סלאלחה
ח"כ עלי סלאלחה
ח"כ עלי סלאלחה
(צילום: חסן שעלאן)
מאז חקיקת חוק הלאום ניכרת בקרב חברי הכנסת הדרוזים מגמה של תחרות שמטרתה להטיב עם מפלגות הפטרון שבהן הם חברים, ומדי פעם הם מפתיעים אותנו בהצעת חוק מופרכת כזאת או אחרת הקשורה בעדה. האחרונה, שקיבלה את ברכת ועדת השרים לחקיקה ועולה היום (ד') לקריאה ראשונה, היא "הצעת חוק העדה הדרוזית - 2022" של ח"כ עלי סלאלחה ממרצ.
מתברר שגם מרצ איבדה את הדרך ובגדה במצע שלה, הדורש "שוויון לכלל אזרחי ישראל". בבחינת, הגם אתה ברוטוס. מטרת ההצעה היא לבדל את הדרוזים תוך העדפתם על פני עדות אחרות, ובדברי ההסבר נומק שההעדפה נובעת מ"ייחודיות העדה הדרוזית... שבניה תומכים במדינה ונוטלים חלק אינטגרלי בבנייתה והבטחת קיומה". נראה שרק שיקולים אלקטורליים הניעו אותה לסטות ממצעה ולקדם את היוזמה של ח"כ סלאלחה.
הצעות דומות כבר עלו בעבר - הן ב-2011 על ידי ח"כ פטין מולא (הליכוד) והן ב-2018 על ידי ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו), שביקש להרחיב את תחולת ההגדרה הלאומית בחוק הלאום על העדה הדרוזית. ח"כ עמאר גם הצליח להעביר את החוק מלטף האגו ל"ציון לאומי לתרומתה ולפועלה של העדה הדרוזית". לא היה בו שום דבר אופרטיבי למעט צ'פחות וליטופים.
מי שלא מסכים לאפליה לרעתו - אסור לו לדרוש אפליה לטובתו. עקרון השוויון לא יכול להיות מנת חלקה של עדה כזו או אחרת. מדובר בחקיקה מבישה
וכעת, גם הצעת החוק של ח"כ סלאלחה מתעלמת משאר המיעוטים. הנימוק הנוגע לתרומת הדרוזים "בבניית המדינה והבטחת קיומה" מעולם לא היה יכול לעמוד במדינה מתוקנת. חקיקה מגזרית שכזו לא רק שהופכת את הדרוזים לשכירי חרב, אלא שהיא מתדלקת שנאה כלפיהם מצד בני העדות האחרות. בעיקר, יש בה כדי להעצים את הניכור בין הדרוזים לבין הציבור הערבי, ממש כפי שבריחת האסירים מכלא גלבוע נוצלה על ידי ערבים קיצוניים בכדי להסית כנגד הדרוזים.
אכן, הדרוזים נאבקו באופן עיקש נגד חוק הלאום, אולם דווקא בכך היה כדי לגרום לח"כ סלאלחה וליתר הנציגים הדרוזים להפנים כי מי שלא מסכים לאפליה לרעתו - אסור לו לדרוש אפליה לטובתו. עקרון השוויון לא יכול להיות מנת חלקה של עדה כזו או אחרת. מדובר בחקיקה מבישה.
חובה לזכור שתרומת הציבור הערבי למדינת ישראל לא נופלת מזו של העדה הדרוזית. כרבע מהצוותים הרפואיים בישראל מאוישים על ידי ערבים, וזאת לצד תפקידים אחרים בכל תחומי החיים, בעסקים, במשפט, בבנייה, במשטרה, באקדמיה ועוד.
עו"ד שכיב עלי שקיב עליעו"ד שקיב עלי
הבעיה נעוצה מלכתחילה בכך שנציגי הדרוזים בכנסת לא נבחרו על ידי בני העדה. מועמדותם הונחתה מלמעלה על ידי המפלגות. למעשה, הח"כים הללו מייצגים את המפלגות בתוך העדה יותר מאשר את בני העדה מול המדינה. שיעור ההצבעה אצל הדרוזים מגרד בקושי את ה-35%, כך שאין למרצ או לאף נציג מטעמה מנדט לפעול בשם העדה באופן העלול לפגוע במרקם היחסים בינה לבין אחרים.
ללא קשר לעובדה שחקיקה מגזרית מסוג זה לא תעבור את מבחן בג"ץ, טוב יעשו מרצ וח"כ סלאלחה אם ישפילו ראש ויגנזו את הצעת החוק המופרכת והמסוכנת הזאת, כפי שנגנזו הצעות דומות קודמות שהועלו בעבר על ידי נציגים דרוזים מהליכוד, ישראל ביתנו וכחול לבן.
  • עו"ד שקיב (שכיב) עלי הוא פעיל חברתי העוסק בחברה הערבית
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com