ג'ון ארנסט, שביצע את מסע הירי בבית הכנסת של חב"ד בקליפורניה ב-2019, נידון הלילה (בין שלישי לרביעי) למאסר עולם בידי בית משפט פדרלי, זאת אחרי שכבר נידון למאסר עולם בבית משפט של מדינת קליפורניה. בנוסף הוא נידון ל-30 שנות מאסר. במסע הירי בעיר פאווי נרצחה לורי גילברט קיי ונפצעו עוד שלושה מתפללים.
העונש החדש מתווסף למאסר העולם שנגזר על ארנסט בספטמבר האחרון, לאחר שהודה במסגרת עסקת טיעון בעבירה של פשע שנאה, בכתב אישום הכולל 113 סעיפים. כעת הסתיימו התהליכים המשפטיים נגד הרוצח.
2 צפייה בגלריה
ג'ון ארנסט רצח ירי בית כנסת חב"ד פאווי קליפורניה
ג'ון ארנסט רצח ירי בית כנסת חב"ד פאווי קליפורניה
הרוצח ג'ון ארנסט על ספסל הנאשמים ב-2019
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
לורי גילברט
לורי גילברט
לורי גילברט קיי שנרצחה בבית הכנסת בפאווי
שופט בית המשפט הפדרלי המחוזי אנתוני בטאליה דחה את בקשת סנגורו של ארנסט להשאירו בכלא של מדינת קליפורניה, והוא ירצה את עונשו בכלא פדרלי. על פי החלטת השופט, שני מאסיר העולם ירוצו בזה אחר זה ולא במקביל. השופט ציין כי מדובר בהחלטה סמלית, אשר נועדה "להעביר מסר חזק", לדבריו.
ארנסט סירב לדבר באולם בית המשפט, שאליו הגיעו קורבנות הירי, בני משפחה וחברי הקהילת בית הכנסת. זאת לאחר שבדיונים קודמים ביקש לשאת דברים, אך השופט סירב בנימוק שאיננו מעוניין לתת במה לדברי שנאה. בדיון הלילה שנמשך שעתיים ישב ארנסט אזוק, והביט קדימה בפנים נטולות הבעה.
"אין מקום בחברה האמריקנית לסוג כזה של אלימות המתודלקת בשנאה", אמרה סגנית התובע הכללי בארה"ב ליסה מונקו. האנה, בתה של גילברט קיי, אמרה כי אינה מצליחה להבין כיצד סטודנט מצטיין לסיעוד, ספורטאי ומוזיקאי מחונן כמו ארנסט הצליח "להתדרדר למורד האנטישמיות". שר המשפטים של ארה"ב מריק גרלנד הוסיף: "כל האנשים במדינה הזאת צריכים להיות מסוגלים לממש את דתם בחופשיות מבלי לחשוש שיתקפו אותם. פשע נורא זה היה מתקפה על עקרונות היסוד של האומה שלנו".

ארנסט, כיום בן 22, נעצר זמן קצר אחרי שפתח באש בבית הכנסת של חב"ד בעיר פאווי שמצפון לסן דייגו ב-27 באפריל 2019, במהלך תפילת שבת חגיגית לרגל חג הפסח. הוא היה אז בן 19. המתפללת לורי גילברט קיי (60) נהרגה ושלושה מתפללים נוספים נפצעו, בהם הרב ישראל גולדשטיין שנפגע בידו ואיבד אצבע.
לאחר מכן רובה הסער של היורה נתקע, וקצין צבא לשעבר רדף אחריו אל מחוץ לבית הכנסת. ארנסט נמלט במכונית וסוכן במשמר הגבול של ארה"ב שלא היה בתפקיד ניסה לירות בו אך החמיץ. לבסוף עצר ארנסט בצד ונכנע למשטרה.
לאחר המעשה התברר כי ארנסט פרסם באינטרנט מניפסט אנטישמי ואנטי-מוסלמי שעליו חתם בשמו. במניפסט הוא נטל אחריות גם על הצתת מסגד חודש קודם לכן באסקונדידו, עיירה הסמוכה לפאוויי. הוא הצהיר כי נטל השראה מברנטון טרנט שטבח ב-49 בני אדם בשני מסגדים בניו זילנד באותה שנה. לפי הרשויות, ארנסט נכנס לבית הכנסת עם מחסנית של עשרה כדורים והביא איתו עוד חמש מחסניות.