תקרית חריגה ליד רמאללה: סמל בן, המשרת כלוחם בגדוד נצח יהודה, נעצר בשבוע שעבר על ידי שוטר מחוז ש"י בצומת גבעת אסף שליד רמאללה, גזרה שעליה אחראית היחידה שבה הוא משרת. לטענת השוטר הוא נעצר כי סירב להזדהות כלוחם אף שהיה לבוש בבגדים אזרחיים ונשא את נשקו האישי. הוא הועבר לתחנת המשטרה, שם לדבריו העביר לילה בתא מעצר עם שב"חים פלסטינים, "כאחרון העבריינים".
סמל בן היה בדרכו מביתו למוצב שבו שהוא משרת וניצל את ההקלה המאפשרת ללוחמים לנסוע ללא תשלום באוטובוסים גם כשהם בלבוש אזרחי. אלא שלטענת המשטרה הוא סירב להציג תעודת לוחם בפני פקח באוטובוס ובהמשך בפני שוטרים שהוזעקו למקום. בנוסף נטען שהוא תקף את אחד השוטרים, אך החייל הכחיש זאת והתעקש שהשוטר ניסה בכוח לקחת את נשקו האישי.
שופט השלום בירושלים אלעד לנג דחה את בקשת המשטרה להאריך את מעצרו בשלושה ימים וקבע שיש לשחררו תוך הפקדת ערבויות. סמל בן צפוי להגיש היום תלונה במח"ש נגד השוטר, שטען גם כי הלוחם עיקם את אצבעותיו במהלך העימות ביניהם ואף קרא לו "נאצי".
תיעוד ממעצר הלוחם בשבוע שעבר:
בצה"ל אפשרו לפרשייה להישאר מטופלת על ידי המשטרה וגורמי הפרקליטות האזרחית, אף שבמקרים דומים מעדיפות מערכות אכיפת החוק בצבא, ובהן מצ"ח, לקחת על עצמן את הטיפול באירוע מעין זה.
סמל בן, שלדבריו עשה דרך ארוכה כדי להפוך ללוחם וצלף בחטיבת כפיר שבמסגרתה פועל הגדוד, לא הוחזר בינתיים לשרת בתפקידו. בשיחה עם אביו הוא טען שיש שורה של עדים, בהם לוחמים מהגדוד שאבטחו את הצומת ואזרחים שהיו במקום, שמחזקים את גרסתו. במשפחה טוענים שבגדוד לא מיהרו לתמוך בו, לבקר אותו או לגבות אותו, ורק אחד מקציניו לשעבר יצר עימו קשר.
"לאחרונה צה"ל לא מנפיק תעודות לוחם בגלל מעבר לדיגיטל, אז עליתי לנסיעה שגרתית באוטובוס אגד למוצב בגזרה והעברתי חוגר כרגיל", סיפר הלוחם לאביו. "כשהגיע הפקח הצגתי לו את החוגר ואת כרטיס הנסיעה. הוא דרש לראות גם תעודת לוחם והסברתי לו שאין לי סיסמא להיכנס לאתר צה"ל ולהראות לו, אז הוא דרש שאשלם על הנסיעה ורצה לתת לי קנס.
"במקביל הוא הזמין משטרה והנהג הוריד אותי בצומת גבעת אסף, שנתיים בדיוק אחרי שנהרגו שם חבריי לגדוד בפיגוע. השוטר בצומת משך ממני בכוח את הנשק שלי עם הרצועה וניסה לקחת אותו ממני שוב ושוב, תוך שאני אומר לו שזה מקום מסוכן וזו הגזרה שבה אני משרת. אמרתי שרק בפקודה של המפקד שלי אני מוסר את הנשק. ארבעה שוטרים קפצו עליי וחנקו אותי אף שלוחמים מהגדוד שלי שאבטחו הצומת הגיעו לנקודה ואמרו להם שהם מזהים אותי. זה לא עזר. הרגשתי שזו בדיחה על חשבוני. לא האמנתי שדבר כזה קורה".
בשלב זה הוכנס בן לניידת והועבר למעצר בתחנה הסמוכה. לאביו סיפר: "ריססו לעברי גז פלפל ושמו עליי אזיקים, שבועיים אחרי שאני בעצמי עצרתי בקרבת מקום מחבל שזרק אבנים. בתחנה עם השב"חים חשתי סכנת חיים. השוטר שעצר אותי הבטיח לי שהלילה אשן מאחורי סורגים". לדברי הלוחם, פקח התחבורה הציבורית הגיע לתחנה והתנצל בפניו.
מדובר צה"ל נמסר: "מדובר באירוע ללא זיקה צבאית שאירע במהלך חזרה מחופשה ועל כן הטיפול בו מבוצע על ידי משטרת ישראל. למצ"ח הועבר כנדרש דיווח על מעצרו של החייל. לאחר תום החקירה המשטרתית, ובהתאם לממצאים, ייערך גם בירור משמעתי ביחידה".
ממשטרת ישראל נמסר: "בניגוד מוחלט לנטען, לאחר הגעת כוחות משטרה למקום, החשוד סירב להזדהות וזאת חרף בקשותיו של השוטר, ועל כן הוסבר לו כי הוא מעוכב לתחנה. בתגובה החל לתקוף את השוטר תוך שהוא דוחף אותו באמצעות נשקו ומעקם את אצבעותיו, רק לאחר הגעת כוחות נוספים על מנת להשתלט עליו, נעצר ונלקח לתחנה שם הוחזק בהפרדה מיתר העצורים ולא כפי שנטען.
"בתום חקירתו הובא החשוד בפני שופט ושוחרר בתנאים מגבילים. משטרת ישראל רואה בחומרה תקיפת שוטרים בעת מילוי תפקידם, קל וחומר כשמדובר בלובש מדים. הודעה הועברה למצ"ח כמקובל, חקירת האירוע נמשכת".