בית משפט ביפן הורה היום (ב') לערוך משפט חוזר לאיוואו הקמדה, גבר בן 87 שנידון למוות לפני יותר מחמישה עשורים בגין רצח, ושמאז עוכב ביצוע עונשו שוב ושוב. הקמדה טען לאורך השנים כי הרשעתו התבססה על הודאה שחולצה ממנו בכפייה ועל ראיות שזייפו נגדו החוקרים, והיום קבע בית המשפט כי יש חשש שדבריו נכונים. לפי ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל", הקמדה הוא שיאן העולם בהמתנה לעונש המוות: לא ידוע על שום אדם שהיה במעמד של "נידון למוות" תקופה ארוכה ממנו.
4 צפייה בגלריה
יפן איוואו הקמדה נידון למוות מחכה כבר 55 שנה
יפן איוואו הקמדה נידון למוות מחכה כבר 55 שנה
איוואו הקמדה. נחקר 20 יום בלי עורך דין וטען: "אילצו אותי להודות"
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
יפן איוואו הקמדה נידון למוות מחכה כבר 55 שנה
יפן איוואו הקמדה נידון למוות מחכה כבר 55 שנה
עם אחותו הדיקו. מצבו הבריאותי של הקמדה ירוד
(צילום: AFP)
הקמדה נעצר בשנת 1966 בחשד שרצח את הבוס שלו, את אשתו של הבוס ואת שני ילדיהם במפעל שבו עבד בעיר סיזוקה שבמערב יפן. שריפה פרצה במפעל כתוצאה מהצתה, וכשכוחות הביטחון הגיעו למקום גילו כי ארבעת בני המשפחה נרצחו בדקירות במהלך שוד. אחרי מעצרו נחקר הקמדה במשך 20 ימים בלי שתינתן לו גישה לעורך דין. תחילה הכחיש את המיוחס לו, בהמשך הודה במעשים, ואז בבית המשפט טען כי ההודאה חולצה ממנו באלימות על-ידי חוקריו ודרש משפט חוזר.
מכאן ואילך הלכו הדיונים בבקשתו של הקמדה והתארכו. לבית המשפט העליון של יפן נדרשו 27 שנה כדי לדחות את ערעורו, בשנת 2008 הוא הגיש ערעור נוסף, ב-2014 נקבע לו משפט חוזר, ואחר כך ביטל בית המשפט העליון של טוקיו את ההחלטה לשפוט אותו מחדש. ב-2020 שב והורה בית המשפט העליון של יפן לשוב ולבחון את התיק, והיום התקבלה ההחלטה לפתוח בכל זאת במשפט חוזר.
4 צפייה בגלריה
יפן איוואו הקמדה נידון למוות מחכה כבר 55 שנה אחותו הידקו
יפן איוואו הקמדה נידון למוות מחכה כבר 55 שנה אחותו הידקו
האחות הידקו. "ניצחנו, אני כל כך שמחה"
(צילום: AFP)
אף שהקמדה עדיין מוגדר "אסיר", בתשע השנים האחרונות הוא שוהה בביתו: ב-2014, אחרי כמעט חצי מאה שבה ישב בכלא, רוב הזמן בבידוד, הוא זכה ל"שחרור זמני" בצל מצבו הפיזי והנפשי הרופף וההליכים המשפטים המתארכים. השחרור נעשה גם לנוכח ההבנה שמצבו הבריאותי וגילו המתקדם מפחיתים מאוד את הסיכוי שיימלט.
בסך הכול הספיק הקמדה להעביר 48 שנה בכלא, מהן יותר מ-45 שנה כנידון למוות, ועם ההכרזה על המשפט החוזר היום אמרה אחותו בת ה-90 הידקו, שהקדישה את חייה למאבק להוכחת חפותו: "חיכיתי ליום זה 57 שנה והוא הגיע. ניצחנו, הוא קיבל משפט חוזר. אני כל כך שמחה, זה כל מה שאני יכולה לומר".
סלע המחלוקת בתיק הרצח של הקמדה – מתאגרף מקצועי לשעבר שבשיא הקריירה שלו הגיע למקום השישי ביפן – הוא הטענה של חוקריו כי בגדים מוכתמים בדם שנמצאו אחרי הרצח הם אלה שלבש במהלך ביצוע הפשע. החוקרים טענו בשעתו כי יותר משנה אחרי מעצרו של הקמדה הם מצאו את הבגדים מוסתרים בסיר מלא במיסוֹ (תבלין יפני), אולם בית המשפט העליון בטוקיו קיבל היום את הקביעה של מומחים כי בגדים שהוספגו במיסו במשך יותר משנה נעשים כהים מכדי שאפשר יהיה להבחין בכתמי דם עליהם, כך שיש אפשרות שהראיות פוברקו על-ידי החוקרים. עורכי דינו של הקמדה טענו גם כי דגימות דם שנלקחו מהבגדים לא תאמו את ה-DNA שלו, וכי המכנסיים ספוגי הדם שהוצגו כראיה היו קטנים למידותיו, כך שהוא לא הצליח ללבוש אותם כשהתבקש לעשות זאת.
4 צפייה בגלריה
יפן איוואו הקמדה נידון למוות מחכה כבר 55 שנה כאן בשנת 2018
יפן איוואו הקמדה נידון למוות מחכה כבר 55 שנה כאן בשנת 2018
הודעה על ההוצאה להורג מגיע רק שעות לפני ביצוע העונש. הקמדה
(צילום: AFP)
יפן וארה"ב הן שתי המדינות היחידות בארגון ה-G7 (שבע הכלכלות המתועשות הגדולות בעולם) שעדיין מקיימות את עונש המוות. לפי נתונים רשמיים ביפן, רוב גדול בציבור תומך בעונש זה. ההוצאות להורג ביפן מתבצעות בחשאי בבתי הכלא, והאסירים הנידונים למוות אינם מקבלים עדכון על ההוצאה להורג הממשמשת ובאה עד לבוקר שבו הם נתלים. מאז 2007 חושפת יפן את שמותיהם של המוצאים להורג ופרטים מסוימים על פשעיהם, אבל היא עדיין מסתפקת בפרטים מעטים.